برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر مکمل ها در بهبود علائم فیبرومیالژیا

تاثیر مکمل ها در بهبود علائم فیبرومیالژیا اگر دچار درد، خستگی و مشکلات خواب ناشی از فیبرومیالژی هستید ممکن است بپرسید آیا با مصرف مکمل ها می توانید تا حدودی احساس بهبود کنید؟ متخصصان نیز در حال یافتن پاسخ این پرسش هستند. در حالی که نتایج تحقیق روی برخی از مکمل ها امیدوار کننده بوده، هنوز بسیار زود است که با اطمینان بگوییم مکمل ها در بهبود علائم فیبرومیالژیا کمک کننده هستند.
اگر دچار درد، خستگی و مشکلات خواب ناشی از فیبرومیالژی هستید ممکن است بپرسید آیا با مصرف مکمل ها می توانید تا حدودی احساس بهبود کنید؟ متخصصان نیز در حال یافتن پاسخ این پرسش هستند.
در حالی که نتایج تحقیق روی برخی از مکمل ها امیدوار کننده بوده، هنوز بسیار زود است که با اطمینان بگوییم مکمل ها در بهبود علائم فیبرومیالژیا کمک کننده هستند.
ممکن است برخی قرص ها دارای عوارض جانبی مضر باشند، حتی با داروها و ویتامین های دیگری که می خورید به خوبی هماهنگ نباشند.

 

انتخاب مکمل

قبل از اینکه تصمیم بگیرید مکمل مصرف کنید با پزشک مشورت کنید و درمورد بیماریتان اطلاعات کسب کنید.
اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که مکمل مورد نظر ارزش هزینه کردن دارد یا نه باید به مدت زمانی که مکمل برای علائم فیبرومیالژیا مصرف شده است توجه کنید.
روی مکمل های جدیدی که مصرف آنها در سه چهار سال اخیر رواج پیدا کرده، هیچ تحقیقات طولانی مدتی انجام نشده است، بنابراین تاثیرات طولانی مدت آنها ناشناخته است.
 
برخی از مکمل هایی که بعضی افراد مصرف می کنند:

 

ویتامین D

کارشناسان تصور می کنند که با عدم دریافت کافی ویتامین D احتمال درد استخوان و عضله افزایش می یابد. البته علت این امر دقیقا مشخص نیست.
در یک مطالعه محققان به مبتلایان فیبرومیالژی که سطح ویتامین D بدنشان کم بود، به مدت 6 ماه به صورت روزانه یک مکمل یا یک پلاسبو (دارونما) دادند، آن هایی که مکمل مصرف نمودند درد و خستگی کمتری داشتند.
اگر دچار فیبرومیالژی هستید از پزشک خود بخواهید میزان ویتامین D شما را اندازه بگیرد. اگر میزان آن کم است می توان با مصرف مکمل میزان آن را افزایش داد. اما نباید بدون تایید دکتر دوزهای بالای آن را استفاده کرد مصرف بیش از 4000 واحد بین المللی ویتامین D در روز مشکلاتی مانند آسیب کلیوی یا قلبی به وجود می آورد.


بیشتر بخوانید: چند تمرین ورزشی ساده برای مبتلایان به فیبرومیالژیا

 

مکمل SAMe (اس-ادنوزیل متیونین)

این ماده به طور طبیعی در بدن یافت می شود و پروتئین ها و سیتوکین هایی که در بدن باعث التهاب می شوند را مسدود می کند. همچنین این ماده در بهبود خلق و خو که نتیجتا باعث مدیریت بهتر درد می شود، تاثیر زیادی دارد.
محققان دانمارکی دریافته اند که دریافت 800 میلی گرم SAMe روزانه به مدت 6 هفته به از بین بردن درد و حساسیت به لمس در مبتلایان به فیبرومیالژی کمک کرده است.
عوارض جانبی کمی از SAMe گزارش شده است اما اگر دچار اختلال دو قطبی هستید باید از آن پرهیز کنید زیرا علائم بیماری را در شما بدتر می کند.

 

زردچوبه

قرن های متمادی این ادویه در داروهای سنتی چینی استفاده می شد تا درد و دیگر عوارض آرتریت را تسکین دهد. طب امروزی نشان داده است که ترکیب فعال درون زردچوبه که کورکومین نام دارد در مقابله با التهابات، نقش موثری ایفا می کند.
با وجود اینکه تحقیقات کمی در زمینه ارتباط زردچوبه و فیبرومیالژی انجام شده است امتحان آن ارزشش را دارد زیرا کورکومین مثل یک مسکن عمل می کند.
منیزیم: منیزیم یک ماده معدنی است که در سبزیجات برگ سبز، مغزها و غلات سبوس دار دیده می شود. این ماده نقش مهمی در عملکرد ماهیچه ها و اعصاب دارد. برخی از متخصصان بر این باروند که مکمل ها می توانند درد، سفتی و گرفتگی ناشی از فیبرومیالژی را کم کنند.
یک مطالعه کوچک نشان داد زنانی که روزانه 300 میلی گرم از این ماده معدنی را دریافت می کنند پس از دو ماه، افسردگی و حساسیت به لمس کمتری داشته اند.
با اینکه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما مصرف منیزیم برای بیشتر افراد بی خطر است. عارضه جانبی شایع مشکلات معده ای مثل اسهال است.

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره فیبرومیالژیا


 

5-HTP

این ماده طبیعی در بدن به سروتونین تبدیل می شود، سروتونین ماده ای شیمیایی است که مغز ترشح می کند و روی خلق و خو، خواب و مقدار دردی که می توان تحمل کرد تاثیر مثبت می گذارد.
تحقیقات نشان می دهد مبتلایان به فیبرومیالژی سروتونین کمتری دارند. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که 100 میلی گرم 5-HTP را روزانه در سه وعده دریافت می کنند، پس از یک ماه نشانه های بیماری از جمله درد، مشکلات خواب، اضطراب و سفتی را در خود بهبود می دهند.
تاثیر 5-HTP روی فیبرومیالژی هنوز به درستی مشخص نشده است، اما قطعا تاثیر گذار است. بعضی از پزشکان این مکمل را به عنوان تجویز حتمی به بیماران توصیه نمی کنند اما بر این باورند که اگر بیماری در حال استفاده از آن بود نباید از او خواست آن را متوقف کند زیرا ممکن است خطرات اندکی در بر داشته باشد.

 

کپسایسین

ممکن است با مالیدن کرم حاوی کپسایسین روی موضع درد بتوان سیگنال های دردِ ساتع شده از اعصاب را کاهش داد.
تحقیقات نشان می دهد این ماده در کوتاه مدت می تواند درد فیبرومیالژی را تخفیف دهد. در یک مطالعه افرادی که کرم کپسایسین را سه بار در روز به بدن می مالیدند درد کمتری داشتند.
ممکن است کپسایسین مفید باشد اما محدود به ناحیه ای است که آن را استفاده می کنید. بنابراین اگر احساس درد در سراسر بدن کردید این ماده گزینه خوبی برای درمان به شمارنمی آید.

بیشتر بخوانید: 18 نقطه درد در فیبرومیالژیا
 

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که بدن آن را برای تنظیم چرخه خواب تولید می کند. از آنجا که فیبرومیالژی می تواند روی خواب تاثیر منفی بگذارد، با مصرف مکمل ملاتونین می توانید استراحت شبانه بهتری داشته باشید.
نداشتن خواب با کیفیت می تواند پس از مدتی باعث وخامت دردها شود. یک مطالعه کوچک دریافته است مبتلایان به فیبرومیالژی که به هنگام خواب 3 میلی گرم ملاتونین دریافت می کنند پس از یک ماه خواب بهتر و درد کمتری داشته اند. البته مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
 

بهترین راه برای شروع مصرف مکمل ها چیست؟

  1. باید تایید مصرف مکمل های جدید را از پزشک خود بگیرید.
  2. اگر همه مکمل ها را با هم مصرف کنید و دچار عارضه جانبی شوید نمی توانید به پزشک بگویید که در نتیجه مصرف کدام یک است.
  3. پزشک به شما خواهد گفت یک مکمل را به مدت 2 تا 3 هفته مصرف کنید و در صورتی که مطمئن شدید هیچ واکنشی در بر ندارد مصرف مکمل بعدی را آغاز کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات