برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پاسخ به سوالات شما درباره فیبرومیالژیا

پاسخ به سوالات شما درباره فیبرومیالژیا فیبرومیالژیا یک بیماری نسبتا شایع مزمن است که باعث درد عضلانی گسترده در بدن می شود. این بیماری از نوع التهابی با ماهیت تخریب کنندگی مفاصل و عضلات نیست، بنابراین باعث آسیب دائمی عضلات، استخوان ها و مفاصل نمی شود. اما می تواند تاثیر عمده ای بر کیفیت زندگی شخص داشته باشد بدون اینکه آن را تهدید کند.
فیبرومیالژیا یک بیماری نسبتا شایع مزمن است که باعث درد عضلانی گسترده در بدن می شود. این بیماری از نوع التهابی با ماهیت تخریب کنندگی مفاصل و عضلات نیست، بنابراین باعث آسیب دائمی عضلات، استخوان ها و مفاصل نمی شود. اما می تواند تاثیر عمده ای بر کیفیت زندگی شخص داشته باشد بدون اینکه آن را تهدید کند.
 

فیبرومیالژیا چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص فیبرومیالژیا آزمایش خاصی وجود ندارد و پزشک تشخیص بیماری را بر اساس گروهی از علائم موجود در بیمار انجام می دهد. دستورالعمل کالج آمریکایی روماتولوژی برای تشخیص فیبرومیالژیا وجود درد گسترده در سرتاسر بدن برای حداقل سه ماه است.
 

دردهای فیبرومیالژیا شبیه به چیست؟

عضلات مثل زمانی که زیاد کار کرده اید یا کشیده شده اند می باشد، در حالیکه بیمار اصلا فعالیتی که منجر به خستگی عضلات در این سطح شود نداشته است. گاهی عضلات حرکت تکانه ای ناگهانی (اسپاسم) دارند. گاهی درد قوی سوزاننده که معمولا چند ثانیه طول می کشد دارند. برخی مبتلایان به فیبرومیالژیا در اطراف مفاصل گردن، شانه ها، کمر و لگن احساس درد می کنند.

بیشتر بخوانید: فیبرومیالژیا و دردهای طاقت فرسا

 

چه درمان هایی برای فیبرومیالژیا وجود دارد؟

داروهایی وجود دارد که علائم فیبرومیالژیا را تسکین می دهد. گروه های دارویی زیر معمولا برای بیماران تجویز می شوند:
  • دلوکستین: تسکین درد، بهبود خواب، درمان افسردگی
  • میلناسیپران: تسکین درد، بهبود خستگی، درمان افسردگی
  • گاباپنتین: تسکین درد، بهبود خواب
  • پرگابالین: تسکین درد، بهبود خستگی، بهبود خواب
 

بدترین علائم فیبرومیالژیا چیست؟

بسیاری از مبتلایان به فیبرو (سندرم فیبرومیالژیا یا FMS) ممکن است علائم زیر را داشته باشند:
  • درد و نقاط حساس به درد
  • خستگی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات حافظه و تمرکز که به "فیبرو فوگ" مشهور است
  • اضطراب یا افسردگی
  • خشکی صبحگاهی
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها، بازوها، پاها و کف پاها
  • سر درد
 

عود فیبرومیالژیا چقدر طول می کشد؟

در زمان عود فیبرومیالژیا، اولین علائمی که بروز می کند خستگی است و دردی که به مرور بدتر می شود. اما سایر علائم مثل کم خوابی، افزایش اختلالات شناختی و اختلالات گوارشی نیز اغلب تجربه می شوند. گاهی عود بیماری یک یا دو روز طول می کشد اما برخی از عودها ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

بیشتر بخوانید: فیبرومیالژیا، درد و بی خوابی، چگونه خواب خوبی داشته باشیم؟
 

آیا با وجود فیبرومیالژیا امکان کار کردن برای بیمار وجود دارد؟

بسیاری از مبتلایان به فیبرومیالژیا بصورت تمام یا پاره وقت به کار کردن ادامه می دهند. اما درد مزمن و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا اغلب کار کردن را بسیار سخت می کند. بعلاوه اگر بیمار کارهای مختلفی را امتحان کرده و توانایی کار کردن نداشته باشد بعنوان ناتوان در نظر گرفته می شود.
 

برای تسکین دردهای فیبرومیالژیا چه کارهایی می توانم انجام دهم؟

گرما، بخصوص گرمای مرطوب به تسکین درد و خشکی بدن کمک می کند؛ چون گرما جریان خون به سمت نقاط درد را قوت می بخشد. برای این کار می توانید یک حوله مرطوب و گرم را بر روی نقاط دردناک بگذارید یا دوش آب گرم بگیرید یا در وان آب گرم دراز بکشید. برای تسکین دردهای عمیق تر عضلانی بهتر است از کیسه آب سرد کمک بگیرید.
 

چه بیماریهایی شبیه فیبرومیالژیا هستند؟

ترکیب علائمی که در فیبرومیالژیا دیده می شود ممکن است نشاندهنده بیماری جدی دیگری باشد، مثل:
 

آیا درمان قطعی برای فیبرومیالژیا وجود دارد؟

فیبرومیالژیا بیماری پیچیده ای است. علت خاصی ندارد و درمان قطعی شناخته شده ای هم تاکنون برای آن پیدا نشده. اما علائم و نشانه های فیبرومیالژیا اعم از درد مزمن، خستگی و فشار روانی ناشی از آن قابل درمان و کنترل است.
 

چه غذاهایی فیبرومیالژیا را بدتر می کند؟

غذاهای زیر جزو غذاهای مشکوک هستند که عنوان شده علائم فیبرومیالژیا را بدتر می کنند. می توانید این غذاها را با گزینه های سالم تر جایگزین کنید:
  • آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی فاقد ساکاروز)
  • کافئین
  • قند
  • لبنیات
  • گلوتن
  • نیترات سدیم و مونو سدیم گلوتامات
 

آیا فیبرومیالژیا با گذشت زمان بدتر می شود؟

فیبرومیالژیا بطور کلی یک اختلال پیش رونده نیست اما در برخی موارد بدتر می شود. با اینحال یک بیماری با مسیر و دوره های قابل پیش بینی نیست. در بیشتر بیماران، علائم فیبرومیالژیا دوره های عود (وقتی علائم شدید هستند) و خاموشی (وقتی علائم کم هستند و فروکش کرده اند) دارد.
 

آیا فیبرومیالژیا باعث مرگ می شود؟

فیبرومیالژیا به خودی خود تهدید کننده زندگی نیست. این درست است که فیبرومیالژیا حال بیمار را حسابی بد می کند اما حقیقت آنست که علائم فیبرومیالژیا مثل درد عضلانی و خستگی باعث مرگ شما نخواهد شد.
خطر واقعی فیبرومیالژیا اینست که اغلب مبتلایان به فیبرومیالژیا به افسردگی جدی دچارند. درد مداوم و خستگی همراه با این حس که از طرف دوستان یا پزشکان حمایت نمی شوید، به شما این حس را القا می کند که زندگی ارزش ندارد.
به همین خاطر است که میزان خودکشی در بین مبتلایان به فیبرومیالژیا بالاتر از میانگین جمعیت است. درحالیکه هیچکس مستقیما از فیبرومیالژیا نمی میرد و بسیاری از مبتلایان زندگی خودشان را دارند.
 

ام اس یا فیبرومیالژیا؟

ام اس و فیبرومیالژیا علائم مشابه دارند از جمله سر درد، درد مفصلی و عضلانی، بی حسی و سوزن سوزن شدن انتهای اندام ها، مشکلات حافظه و خستگی. همانند ام اس، فیبرومیالژیا در زنان شایع تر از مردان است. اما برعکس ام اس، ام آر آی مغزی بیماران فیبرومیالژیا عوارضی نشان نمی دهد.

بیشتر بخوانید: میگرن و فیبرومیالژیا را ام اس تشخیص ندهیم
 

چه ورزش هایی برای مبتلایان به فیبرومیالژیا بهتر است؟

 پیاده روی یکی از بهترین ورزش های هوازی سبک برای مبتلایان به فیبرومیالژیاست که سودمندی های زیادی برای سلامت بیمار فراهم می آورد: اکسیژن و نورینت ها را به عضلات می برد و آنها را سالم نگه می دارد، استقامت را بالا می برد، انرژی را افزایش می دهد و درد و خشکی بدن را کاهش می دهد و...
  • ورزش های کششی
  • تمرینات تقویتی
  • یوگا
  • فعالیت های روزانه

بیشتر بخوانید: ورزش در خانه برای مبتلایان به فیبرومیالژیا
 

آیا ویتامین D برای فیبرومیالژیا خوب است؟

کارشناسان نمی دانند چرا، اما مشاهدات آنها می گوید که کمبود ویتامین D باعث درد عضلانی و استخوانی می شود.
در یک مطالعه، محققان به مبتلایان به فیبرومیالژیا که کمبود ویتامین D داشتند به مدت 6 ماه روزانه یک مکمل ویتامین D یا دارونما دادند. آنها مشاهده کردند که گروهی که ویتامین D دریافت کرده بود درد و خستگی کمتری داشتند.
اگر فیبرومیالژیا دارید از پزشک خود بخواهید تا برایتان آزمایش تست ویتامین D در خون بنویسد. اگر به کمبود ویتامین D مبتلا بودید باید مکمل مصرف کنید. اما هرگز بدون تجویز پزشک قرص های دوز بالای ویتامین D مصرف نکنید. مصرف بیش از 4000 واحد بین المللی ویتایمن D منجر به مشکلات زیادی از جمله آسیب های قلبی و کبدی خواهد شد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات