برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فیبرومیالژیا، درد و بی خوابی، چگونه خواب خوبی داشته باشیم؟

فیبرومیالژیا، درد و بی خوابی، چگونه خواب خوبی داشته باشیم؟ آیا شما هم شب ها مدام در رختخواب این طرف و آن طرف می شوید و غلت می زنید تا بلکن به خواب بروید؟ آیا به فیبرومیالژیا مبتلا هستید و از درد و ناراحتی آن در عذابید؟
مبتلایان به فیبرومیالژیا برای خوابیدن مشکلات زیادی دارند، حتی اگر 10 ساعت به خواب عمیق بروند، هنوز احساس خستگی می کنند و فکر می کنند اصلا استراحتی نداشتند.
تحققیات نشان داده است که در فیبرومیالژیا، یک برانگیختگی خودکار در مغز حین خوابیدن وجود دارد. اختلالات مکرر از بروز فرآیندهای مهم ترمیمی جلوگیری می کند. هورمون رشد بیشتر در طول خواب تولید می شود. بدون خواب ترمیمی و افزایش هورمون رشد، ماهیچه ها التیام نمی یابند و انتقال دهنده های عصبی (مثل ماده شیمیایی سروتونین که در تنظیم خواب نقش دارد) تامین نمی شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا شب ها خواب خوب و راحتی ندارند و صبح با احساس خستگی و کوفتگی بیدار می شوند.

نتیجه آنکه بدن نمی تواند با فشار و استرس هایی که در طول روز مواجه می شود مبارزه کند. همه چیزهایی که سیستم خواب بدن را مختل می کنند، حساسیت نسبت به درد را در فرد بشدت افزایش می دهند. درد گسترده، مشکلات خواب، خستگی، افسردگی، اضطراب و مشکلات در حافظه از علایم فیبرومیالژیا هستند.

مشکلاتی که در فیبرومیالژیا برای خواب فرد ایجاد می شود شکلهای بسیار متفاوتی دارد. مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در طول خواب شبانه، به خواب رفتن مجدد پس از بیداری و بالاخره صبح خیلی زود بیدار شدن. در مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که اگر این مشکلات برطرف شود و به مبتلایان به فیبرومیالژیا کمک کنیم که به خواب عمیقی که بدن نیازمند آن است بروند، در نتیجه به شکل چشمگیری دردهای ناشی از این بیماری بهبود پیدا خواهد کرد.

درمان دارویی نیز به بهتر شدن خواب بیمار و در نتیجه تسکین درد کمک می کند. اما پزشکان معتقدند تغییر سبک زندگی برای کمک به خواب طبیعی و آرام نیز بسیار مهم و ضروروی است.

خواب بهتر با وجود فیبرومیالژیا


برای داشتن خوابی آرام و خوب، صرفنظر از اینکه به فیبرومیالژیا مبتلا هستید یا خیر، جای راحتی را در خانه ایجاد کنید. اگر می خواهید در طول شب از خوابیدن لذت ببرید باید در زمان احساس آرامش کرده و این آرامش باقی مانده و ادامه پیدا کند.
 
10 توصیه زیر می تواند به افراد کمک کند خواب بهتری داشته باشند:
  • غروب حمام آب گرم بگیرید
  • در حمام بدن خود را با یک لیف یا برس دسته بلند بشویید
  • نقاط حساس به درد را با یک دستگاه خود-ماساژ(نیازی به کمک دیگران نیست)، ماساژ داده و تسکین دهید
  • برای ریلکس شدن بدن یوگا و حرکات کششی انجام دهید
  • موسیقی آرامش بخش گوش کنید
  • به کمک روش های مدیتیشن افکار مزاحم و تنش زا را از خود دور کنید
  • در اتاق تاریک بخوابید. درصورت لزوم از چشم بند استفاده کنید
  • تا حد امکان اتاق را ساکت و آرام نگه دارید
  • دمای اتاق را در حد مطلوب تنظیم کنید
  • از خوردن غذاهایی که حاوی کافئین است مثل چای، نوشابه و شکلات بپرهیزید
 

درمان بی خوابی در مبتلایان به فیبرومیالژیا


اگر همچنان با خواب خود مشکل دارید، درمان های زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک می کند، مثل بیوفیدبک، تمرینات آرامش، کاهش استرس و درمان ادراکی. متخصص  روانشناسی که در اختلالات خواب دارای تجربه است می توانید در مورد این درمان ها به شما کمک کند.

درمان های فوق به بیمار کمک می کند با استرس بهتر برخورد کند و همین به کنترل فیبرومیالژیا منجر می شود. علایم فیبرومیالژیا می آیند و می روند. وقتی شما با استرس و فشارهای عصبی روبرو می شوید، علایم تشدید شده و در نهایتا بی خوابی و مشکلات خواب به سراغتان می آید.

داروهایی نیز وجود دراد که به تسکین دردهای فیبرومیالژیا در شب و یا درمان مستقیم بی خوابی کمک می کند. داروهایی که به تسکین درد و بهبود خواب در مبتلایان به فیبرومیالژیا کمک می کند شامل انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، ضد دردها و داروهای خواب است.

متاسفانه هیچ دارویی نمی تواند صد در صد دردهای فیبرومیالژیا را کنترل کند.

در واقع داروها مقداری کمک می کند؛ ورزش مقداری کمک می کند؛ کاهش استرس مقداری کمک می کند؛ درمان رفتاری شناختی مقداری کمک می کند(درمان شناختی رفتاری، نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نایل گردند)....اگر بتوانید خواب آرام و خوبی داشته باشید، وقت بیداری نیز بازده و عملکرد بهتری خواهید داشت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات