برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فیبرومیالژیا و دردهای طاقت فرسا

فیبرومیالژیا و دردهای طاقت فرسا درد مرتبط با فیبرومیالژیا سبب می‌شود که در سراسر بدن احساس درد وجود داشته باشد.افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند درد را به نحوی تجربه می‌کنند که در واقع هیچ کسی آن را آنطور درک نمی‌کند.
آیا تا به حال تجربه درد در نقاط حساس عضلانی را داشته‌اید؟ درد عمیق عضلانی، سردردهای مزمن، درد کمر بی پایان، یا درد گردن؟ شما می‌دانید افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند چه احساسی دارند؟ افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند درد را به نحوی تجربه می‌کنند که در واقع هیچ کسی آن را آنطور درک نمی‌کند.
درد چیست؟ چه چیزی سبب درد می‌شود؟ درد فیبرومیالژیا از نوع حاد (کوتاه مدت) است یا مزمن (بلند مدت)؟ و درد فیبرومیالژیا چه تاثیری در بخش‌های مختلف زندگی دارد؟

 

درد چیست؟

درد یک احساس ناراحت کننده در بدن است که به شما هشدار می‌دهد که اشکالی وجود دارد. این احساس روش بدن برای هشدار دادن به مغز شما است به این معنی که مشکلی وجود دارد و بعد از اینکه درد چند هفته یا حتی چند ماه ادامه داشته باشد، به صورت بخشی از وجود شما در می‌آید. در این حالت، نه تنها درد نشانه ای از وجود اشکال در جایی از بدن است، بلکه درد به خودی خود، بیماری محسوب می شود.
 

درد فیبرومیالژیا به چه چیزی مرتبط است؟

درد مرتبط با فیبرومیالژیا سبب می‌شود که در سراسر بدن احساس درد وجود داشته باشد. ممکن است نقاط حساس دردناکی (گره‌های عضلانی) در بدن شما قرار داشته باشد که صدمه دیده باشند و دارویی که شما استفاده می‌کنید تاثیری بر آن‌ها نداشته باشد. ممکن است در عضلاتتان احساسی شبیه به اینکه آن‌ها خیلی کار کرده‌ و یا زیاد کشیده شده‌اند، داشته باشید. حتی با اینکه شما فعالیتی نداشته اید. دفعات دیگر آن‌ها با درد زخم عمیق خود را نشان می‌دهند. برخی بیمارانی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، در اطراف مفاصل در گردن، شانه‌ها، کمر و لگن‌ها درد دارند. این نوع درد سبب دشواری در خوابیدن و ورزش‌کردن می‌شود.
 

مغز چگونه درد را درک می‌کند؟

تقریباً 20 نوع متفاوت از اعصاب منتهی به پوست وجود دارد که به شما می‌گویند که آیا چیزی گرم، سرد و یا دردناک است. انتهای عصب‌ها انرژی مکانیکی، گرمایی و یا شیمیایی را به سیگنال‌های الکتریکی جهت انتقال اطلاعات به مغز و ستون فقرات تبدیل می‌کنند- که آن‌ها به عنوان سیستم مرکزی عصبی و یا CNS شناخته می‌شوند. این سیگنال‌ها به مناطق CNS بدن شما که تحریک درد را در آنجا احساس می‌کنید می‌روند - احساساتی از قبیل سوزناکی، سوختن، ضربه و یا لرزش.
تحقیقات نشان می‌دهد که درد ناشی از فیبرومیالژیا به وسیله یک «اشکال کوچک» در پردازش درد توسط بدن ایجاد می‌شود. این اشکال کوچک در نتیجه حساسیت بالا به تحریکی است که به طور طبیعی دردناک نمی‌باشد. به گفته موسسه ملی آرتروز و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و پوست (NIAMS)، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا جریان خون ارسالی کمتری به قسمت‌هایی از مغز که به طور طبیعی به بدن کمک می‌کند تا با درد مقابله کنند، دارند.

 

درد فیبرومیالژیا حاد است یا مزمن؟

درد حاد به طور ناگهانی پدید می‌آید و می‌تواند شدید باشد. به طور مثال، به این فکر کنید که چگونه به طور ناگهانی بعد از اینکه برای بلند کردن یک بسته سنگین و یا یک بچه خم شده‌اید، کمرتان درد می‌گیرد. با این حال، در بیش از 80 درصد موارد، درد حاد حداکثر بعد از حدود دو هفته از بین می‌رود. درد حاد مسیر خود را طی می‌کند و وقتی که مشکل برطرف شود ناپدید می‌شود. اگر درد شما مربوط به کشیدگی عضله و فقط چند روز و یا چند هفته طول بکشد، به عنون درد حاد در نظر گرفته می‌شود.
درد مزمن دردی است که بر اساس مشکل و یا جراحت اولیه، بیشتر از آنکه شخص انتظار داشته باشد طول می‌کشد. وقتی درد مزمن می‌شود، بدن با روش‌های مختلفی واکنش نشان می‌دهد. درد مزمن ممکن است با بی‌نظمی در هورمون‌های مغزی، انرژی پایین، اختلال روانی، درد عضله و فعالیت‌های فیزیکی و روانی آسیب‌رسان مرتبط باشد. وجود یک تغییر در ماده شیمیایی مربوط به انتقال‌دهنده‌های عصبی در بدن شما، سبب افزایش حساسیت به درد شده و درد مزمن وخیم‌تر می‌شود و بدن شما شروع به احساس درد در دیگر قسمت‌ها که آسیب ندیده‌اند، می‌کند.

 

نقاط حساس (گره‌های عضلانی) فیبرومیالژیا کدام هستند ؟

نقاط حساس، در مناطق حساس اطراف مفاصل متمرکز شده‌اند- نه خود مفاصل - که هنگام فشار آسیب می‌بینند. نقاط حساس مناطق درد عمیق نیستند. در عوض، آن‌ها مناطقی سطحی هستند که زیر پوست قرار دارند، مانند بالای آرنج یا شانه‌ها. افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند اغلب 11 یا حداکثر 18 نقطه حساس دارند.

به نظر می‌آید که درد مزمن فیبرومیالژیا تمام نشدنی است. سردردهای ممتد، درد گردن، درد مفاصل و درد در نقاط حساس از خوابیدن جلوگیری کرده و سبب می‌شوند که مکرراً، از خواب شب بیدار شوید. اختلال خواب مزمن فیبرومیالژیا سبب افزایش دردها، کوفتگی عضلانی در صبح و خستگی در طول روز می‌شود. هنگامی‌که شما می‌خواهید ورزش کنید و فعال باشید، ممکن است از درد پا، درد لگن، درد زانو و یا دیگر مفاصل رنج ببرید. همه این‌ها سبب می‌شوند که دفعه بعد نتوانید با دوستان ورزش و یا با کودکان و نوه‌های خود بازی کنید.
درد مداوم سبب رنج و سختی دیگران از جمله اعضاء خانواده، دوستان، و افراد در محل کار می‌شود. برای خانم‌های مبتلا به فیبرومیالژیا که باید مراقب اعضای خانواده بوده و به طور تمام وقت کار کنند، مقابله با درد چالشی بسیار بزرگ است. اگر درد ناشناخته باشد و درمان موثر و یا دارو برای فیبرومیالژیا هم وجود نداشته باشد، احساسات طاقت‌فرسا منجر به خستگی، زود رنجی، اضطراب، انزوا و افسردگی می‌شوند.

 

چطور می‌توان از درد ناشناخته فیبرومیالژیا رهایی یافت؟

با پزشک خود درباره علائم فیبرومیالژیا، شامل درد بدن، درد مفاصل، درد در نقاط حساس (گره‌های عضلانی) و خستگی صحبت کنید. با یک برنامه کامل­ داروهای اثربخش، درمان‌های متناوب، روان درمانی، و درمان‌های مغر/ بدن، شما باید بتوانید راه حل خوبی برای رهایی از علائم و احیاء دوباره زندگی فعال پیدا کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات