برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر چیست؟ چگونه درمان می شود؟

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر چیست؟ چگونه درمان می شود؟ صفحه ناخن محکم به بافت زیر آن چسبیده است اما در اثر عوامل مختلفی ممکن است انتهای ناخن از بستر بلند شود. ضربه از علل اصلی و شایع‌ترین دلیل اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر است.
صفحه ناخن محکم به بافت زیر آن چسبیده است اما در اثر عوامل مختلفی ممکن است انتهای ناخن از بستر بلند شود. ضربه از علل اصلی و شایع‌ترین دلیل اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر است.
 
بیشتر بخوانید: بررسی علل لایه لایه شدن ناخن ها
 

چرا ناخن از بستر جدا می‌شود؟

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی‌ای که باعث این عارضه می‌شود، پسوریازیس، قارچ‌های ناخن، اگزمای ناخن یا بافت اطراف ناخن، عفونت‌های میکروبی زیر ناخن و زگیل زیر ناخن هستند.
این مشکل می‌تواند عامل ابتلا به سایر مشکلات ناخن باشد. اونیکولیز عامل بدشکلی ناخن است و معمولا از ناحیه‌ای که ناخن از بستر جدا می‌شود به راحتی عفونت‌های قارچ و میکروبی نفوذ می‌کنند و باعث بروز عفونت‌های مزمن قارچی ناخن خواهد شد. به همین دلیل بیمار باید مرتب ناخن‌هایش را تمیز نگه‌دارد تا احتمال عفونت‌های ثانویه کمتر شود.
 

درمان اونیکولیز

درمان اونیکولیز سخت است. اگر علت آن ضربه باشد، باید بیمار میزان ضربه را کم کند تا آسیب به ناخن کمتر شود اما اگر علت آن بیماری‌های پوستی باشد، با درمان‌های دارویی کنترل می‌شود.
یکی از بیماری‌های داخلی‌ای که می‌تواند باعث ابتلا به اونیکولیز ‌شود، بیماری تیرویید است. البته برای تشخیص صددرصد باید از بیمار شرح حال گرفت. اگر در مناطق دیگر پوست، علایم پسوریازیس وجود داشته باشد، یعنی اونیکولیز یکی از علایم پسوریازیس است اما اگر علایمی وجود ندارد مثلا سر آرنج یا زانوی فرد پوسته‌های ضخیم ندارد و رنگ پوستش قرمز و ملتهب نیست و روی ناخن‌هایش سوراخ‌های فرورفته ندارد، یعنی مبتلا به پسوریازیس نیست. در ضمن لازم است بیمار آزمایش قارچ ناخن بدهد. اگر تمام احتمال‌ها رد شد و در شرح حال قید شود که فرد مشکل تیرویید داشته، یعنی پرکاری تیرویید عامل اونیکولیز اوست.
حتی اگر اختلال‌ تیرویید کنترل شده باشد، باز هم ممکن است فرد به مشکلات پوست و ناخن دچار شود. خیلی وقت‌ها مشکلات تیروییدی که منجر به مشکلات پوستی شده‌اند، درمان می‌شوند اما مشکل پوستی باقی می‌ماند. همان‌طور که مشکل تیرویید این بیمار بهبود یافته اما بیماری ناخنش همچنان ادامه دارد. حتی بعد از درمان کامل تیرویید ممکن است فرد تا سال‌ها مشکل ناخن داشته باشد. البته با ادامه درمان، در نهایت این مشکل نیز حل خواهد شد.
درمان دارویی اونیکولیز معمولا به کمک کورتون‌های موضعی انجام می شود.

تصویر


بیشتر بخوانیدظاهر ناخن نشانه ای از بیماری


کدام مشکل ناخن پیگیری می‌خواهد؟

به‌طور کلی با مشاهده هر عارضه، تغییر شکل و تغییر رنگ روی ناخن باید به متخصص پوست مراجعه کرد. علایمی که با مشاهده آنها لازم است حتما به متخصص پوست مراجعه شود، عبارتند از:

● قاشقی یا چماقی شکل شدن ناخن‌ها که می‌تواند ناشی از فقر آهن یا بیماری‌های قلبی ریوی باشد. صفحه ناخن به‌‌دلیل شفاف بودن دریچه خوبی برای پی بردن به وضعیت خونی فرد است. در مبتلایان به کم‌خونی‌ بستر ناخن کمرنگ می‌شود و می‌تواند پزشک را از این نظر راهنمایی کند.

● بیماری‌های قارچی مانند اونیکومایکوز یک یا چند ناخن را درگیر می‌کند و باعث تغییر شکل و تغییر رنگ صفحه ناخن می‌شود.

● بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس و لیکن‌پلان می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی مانند منقوط شدن ناخن یا جدا شدن ناخن از بستر آن یا تغییر شکل آن شوند.

● در برخی بیماری‌های ریوی و قلبی شاهد کلابینگ و چماقی شکل شدن ناخن‌ها هستیم.

● بیماری‌های عفونی مانند زگیل، سل، ایدز و حتی بیماری‌های قارچی می‌توانند آثار مختلفی بر ناخن‌ها داشته باشند.

● گاه به‌دنبال پوشیدن کفش تنگ، فرو رفتن ناخن در گوشت اتفاق می‌افتد که می‌تواند همراه با عفونت و درد فراوان باشد و گاه به اقدام جراحی برای درمان نیاز دارد.

● اگر مانیکور و پدیکور به‌وسیله افراد ماهر انجام نشود، با آسیب به کوتیکول ناخن، باعث عفونت‌های مکرر این عضو و تغییر شکل همیشگی آن می‌شود.

● نرم و شکننده بودن ناخن یا تغییر رنگ آنها همیشه نشانه بیماری و نگران‌کننده نیست و می‌تواند به علت مسایل ژنتیکی یا استفاده زیاد از لاک باشد مثلا شستشوی بیش‌از حد دست‌ها و ناخن‌ها از علل مهم خشکی و شکنندگی ناخن‌هاست. در این شرایط استفاده از شوینده‌های ملایم و چرب کردن ناخن‌ها با وازلین یا کرم‌های حاوی اوره می‌تواند بسیار مهم و کمک‌کننده باشد. شکنندگی و ریش‌ریش شدن گوشه ناخن‌ها هم مساله شایعی در افراد با پوست خشک و اگزمایی است.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای خانگی برای درمان شکنندگی ناخن

 

● تغییر رنگ ناخن‌ها همیشه به دلیل بیماری نیست. گاهی زرد رنگ بودن ناخن‌ها جنبه ارثی دارد (مثلا در نشانگان ناخن‌های زرد) و گاه در اثر مصرف لاک و لاک‌پاک‌کن‌ها چنین تغییر رنگ‌هایی به وجود می‌آید. البته برخی داروها مانند داروهای ایدز هم می‌توانند تغییر رنگ در ناخن ایجاد کنند بنابراین در شرح حال باید به آنها توجه کرد.

 

بیشتر بخوانید: لاک زن های حرفه ای بخوانند

 

● برخی داروها از جمله برخی آنتی‌بیوتیک‌ها در مواجهه با نور باعث اونیکولیز یا جدا شدن صفحه ناخن از بستر آن می‌شوند.

● تغییر رنگ قهوه‌ای یا سیاه به صورت یک باند طولی که می‌تواند ناشی از یک خال خوش‌خیم در ریشه ناخن یا به‌دلیل بیماری‌های بدخیمی مانند ملانوم باشد که اگر زود تشخیص داده نشود به‌سرعت فرد را از پا در می‌آورد.

تصویر


بیشتر بخوانید: ناخن هایتان را چقدر می شناسید؟ - آزمون سنجش اطلاعات


5 مشکل شایع ناخن کودکان 

ناخن‌ها در کودکان باید شکل و انحنای طبیعی داشته و براق باشند. نسج زیر ناخن نیز باید کاملا مشخص باشد. در برخی شرایط و بیماری‌ها تغییراتی در ناخن‌ها بروز می‌کند که باعث می‌شود شکل و حالت طبیعی ناخن به هم بریزد و حتی رنگ و قوام آن تغییر کند. لازم است والدین با مشاهده هر یک از علایم زیر با پزشک اطفال مشورت کنند.

 

بیشتر بخوانید: نقش مکمل ها در سلامت مو و ناخن
 

1-قاشقی شدن ناخن‌ها

در کودکی که تغذیه خوبی دارد و از منابع ویتامین و کلسیم، ویتامین‌ و فسفر و زینک به اندازه کافی بهره می‌برد، رشد استخوانی خوب است، بنابراین ناخن‌ها هم قوام خوبی دارند اما کمبود برخی ریزمغذی‌ها می‌تواند باعث تغییر شکل یا شکننده‌شدن ناخن یا کاهش رشد آن شود مثلا در اثر کمبود آهن، ناخن انحنای طبیعی خود را از دست می‌دهد، دوام طبیعی ندارد و حالت فرورفته و قاشقی پیدا می‌کند. در این شرایط در صورت فشار آوردن بر ناخن، نسج زیر آن به رنگ قرمز شفاف نیست و رنگ‌پریده است. اگر نتایج آزمایش‌ خون هم نشان دهد میزان هموگلوبین کمتر از 12 است، بی‌‌شک کودک دچار کم‌خونی است و با تجویز مکمل آهن و رژیم‌غذایی حاوی گوشت، جگر، زرده تخم‌مرغ و برخی حبوبات مثل عدس، لوبیا و پسته که منبع خوب آهن هستند، کم‌خونی درمان می‌شود و درنتیجه به‌تدریج ناخن حالت طبیعی پیدا می‌کند.
 
بیشتر بخوانید: 8 علامت هشداردهنده کمبود آهن
 

2-شکننده و نازک شدن ناخن

کمبود ویتامین D و کلسیم باعث شکنندگی و نازکی ناخن و کاهش رشد آن می‌شود. اگر نتایج آزمایش‌ها، کمبود ویتامین‌و کلسیم و راشیتیسم را در کودک نشان دهند، به‌خصوص در فصل زمستان که کمبود ویتامین شایع است، تجویز ویتامینبه صورت خوراکی یا تزریقی و در معرض آفتاب مستقیم قرار گرفتن کودک می‌تواند باعث بهبود عارضه ناخنی ‌شود.
 
بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم کمبود ویتامین D داریم؟
 

3-عفونت و التهاب کناره ناخن

برخی بیماری‌های عفونی می‌توانند باعث عفونت‌ ناخن‌ها شوند. استافیلوکوک‌ها کنار ناخن‌ها عفونت‌هایی ایجاد می‌کنند که قرمزرنگ هستند و ترشحات چرکی دارند و چون بستر ناخن وسیع نیست، دردهای شدیدی در کودک ایجاد می‌شود. این عفونت در شست پا شایع‌تر است. برای درمان از محلول‌های موضعی و آنتی‌بیوتیکی و گاهی آنتی‌بیوتیک خوراکی مناسب استفاده می‌شود. اگر عفونت شدید باشد پزشک مجبور است ناخن را بکشد و آن را موضعی درمان کند. برخی عفونت‌های قارچی نیز شکل ناخن را تغییر می‌دهند و آن را شکننده می‌کنند. در این شرایط درمان‌های موضعی ضدقارچی تجویز می‌شود.
 

4-سیاه‌شدن و افتادن ناخن

ممکن است در اثر ضربه، ناخن کودک بشکند و سیاه ‌شود. در این شرایط لازم است آن را نگهداری کرد تا عفونت نکند. بعد از مدتی ناخن جدید از ریشه‌ رشد می‌کند.
 

5-تغییر رنگ ناخن

یکی از دلایل شایع تغییر رنگ ناخن در کودکان، استفاده مرتب از لاک و لاک‌پاک‌کن‌هاست. این مواد روی رشد ناخن کودکان تاثیر منفی می‌گذارند و در طولانی‌مدت می‌توانند باعث بروز عفونت‌های ناخن شوند. بهتر است لاک‌زدن ناخن کودک به جشن‌ها یا مواقع خاص محدود شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام خسته نباشید ببخشید من یه ابجیه دوساله دارم که ناخن های دست و پاش بعضی مواقع میبینیم کنده شده ولی زیر ان ناخن هست. مثل این میمونه که پوست اندازی میکنه میخواستم ببینم دلیلش چی هست؟؟؟ممنون میشم جواب بدید
پاسخ به این نظر سلام و تشکر از مطالبتون،ناخن های دست و پای من از بستر جدا شده و زرد شده و گاهی بو میدهد بالای ناخنم پوسته پوسته شده درد هم دارم 3 تا از دستم 2تا از پا خواهش میکنم راهنماییم کنین
پاسخ به این نظر سلام دختری یک ونیم ساله دارم چندتا ناخن های دست وپاش ازابتدای ناخن شروع به افتادن کرده علت چیست
پاسخ به این نظر سلام.ناخون انگشتم ب مرور زمان روبه ریشه از انگشتم جداشده وپوست زیرش حالت مرده پیدا کرده لطفا راهنماییم کنید
پاسخ به این نظر سلام و تشکر ازتوجهتون...حدود دو ماه پیش هنگام گرفتن ناخنهای پام و سوهان کشیدن انها متوجه شدم ناخن شست پای راستم نصفش از گوشت حدا شده و سوهان ناخن تا انتهای ان داخل میشود....نه عادت به لاک دارم نه ناخن کاشتم....بسیار اهل نطافت و تمیزم و اکثر اوقات جوراب میپوشم....فکر نمیکنم ضربه هم خورده باشه چون نه درد داشت و نه کبودشد.... ایا خودش جوش میخوره یا کارخاصی باید انجام بدم.ممنون
پاسخ به این نظر ناخن بچه ام کامل کنده شده از بستر دستش رفت زیر ماشبن کانوا،آیا دوباره امکان رشدش هست؟چه داروهای تجویز میشه برای رشد ناخن از بستر؟
پاسخ به این نظر سلام دختر ٤ساله ای دارم که دوماه پیش یکی ازناخنهای دستش عفونت کرد و افتاد الان دوباره یکی دیگر از ناخناهیش اینجور شده چیکار کنم
پاسخ به این نظر سلام. شماره مطب آقای دکتر امیر هوشنگ احسانی رو می خواستم اگر لطف کنید ممنون می شم.
پاسخ به این نظر سلام ناخن من سه سال بود که از بستر جدا می شد همه جور دارو استفاده کردم خوب نشد آخر متوجه شدن که از کمبود ویتامین دی بوده من باردار هم نمی شدم که با مصرف ویتامین دی خداروشکر باردار شدم
کاربر ادمینکاربر ادمینپاسخ به این نظر عزیزان همراه سلام. لطفا سوالات پزشکی خود را از صفحه مشاوره سایت مطرح نمایید. پزشکان سایت فقط از آن طریق قادر به پاسخگویی هستند.
پاسخ به این نظر سلام دختر من 7 سال دارد 3 سال پیش ناخن اشاره دستش بلند شد و بعد ناخن انگشت کناری .طی 1سال دوبار ناخن جدید در اورد دوباره قسمت زیرش چرک می کرد می افتاد الان هم همینجوری است هر دکتری که فکر ش رو کنید من بردم دریغ از یه جواب . دکتر فوق تخصص پوست تو بیمارستان رازی گفت پسوریازیس هست درمان قطعی ندارد دکتر گیاهی می گه از کبدشه. سه بار ازمایش قارچ تو ازمایشگاه قارچ شناسی پاستور دادم دکتر میگه استرس برای این بیماری سمه.
پاسخ به این نظر سلام،ناخن انگشت اشاره دست دخترم که 2سال داره ازقسمت ریشه درحال جداشدن ازبسترشه ،واین شامل دوتاانگشتای اشاره دوتادستاشه،علت چی میتونه باشه؟ممنونم ازراهنماییتون.
پاسخ به این نظر سلام بر اثر ضربه ناخن شست پام تا نصفه کنده شده فشارش دادم چسبیده هیچ کاری هم روش انجام ندادم حالا بعد دو روز از زیرش اول آب شفاف وحالا کمی کمی زرد بیرون میاد روی ناخنم درد داره و کل انگشتم میسوزد بنظر شما چکار کنم آیا عفونت کرده ورم هم کرده
پاسخ به این نظر سلام به تازگی ناخن های شست پام بدون درد جدا میشند و رنگ تیره پیدا کرده از گوشه قبلا کاشت ناخن داشتم که خیلی آسیب وارد کرد به ناخن های پام الان احتمال قارج وجود داره ؟؟ یا مشکل دیگه ای دارم

دیدگاه و نظــرات