برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض شکلات تلخ

عوارض شکلات تلخ اگر شما تنها گاهی میل به خوردن شکلات دارید و این میل را بر طرف می‌کنید، مشکلی نیست، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد. در اینجا به بعضی عوارض جانبی این ماده اشاره می‌شود.

شکلات تلخ که به نام شکلات سیاه هم شناخته می‌شود، با اضافه کردن شکر و چربی به کاکائو ساخته می‌شود. این نوع از شکلات هیچ شیری ندارد یا لااقل بسیار کمتر از شکلات شیری دارد. هیچ تعریف دقیقی از شکلات سیاه وجود ندارد. شکلات سیاه یا همان‌طور که گفته شده، ساخته می‌شود یا اینکه پس از پخته شدن به صورت شکلات‌های قطعه‌ای درمی‌آید که درصد بسیار زیادی در حدود 70 تا 99 درصد کاکائو دارد.

 

عوارض جانبی شکلات سیاه

اگر شما تنها گاهی میل به خوردن شکلات دارید و این میل را بر طرف می‌کنید، مشکلی نیست، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد. در اینجا به بعضی عوارض جانبی این ماده اشاره می‌شود.
 
عوارض سوء اصلی
باعث اضافه وزن و امراض قلبی می‌شود: تنها 30 گرم شکلات تلخ حاوی 9 گرم چربی، 5 گرم چربی اشباع شده، 13 گرم قند و 159 کالری است. چربی اشباع شده می‌تواند کلسترول خون شما را بالا ببرد و این موضوع شما را در معرض خطر سکته مغزی و امراض قلبی قرار می‌دهد. در شکلات، قند افزوده شده هیچ ارزش غذایی ندارد و می‌تواند باعث امراض قلبی و اضافه وزن شود.
باعث تشویش می‌شود: وجود میزان بسیار زیاد کافئین در شکلات تلخ باعث اختلالات نگرانی و اضطراب شدید می‌شود.
بدتر شدن دیابت: مشاهده شده است که شکلات تلخ می‌تواند میزان قند خون را بالا ببرد و همچنین می‌تواند باعث مختل کردن کنترل میزان قند خون برای افراد دیابتی شود.
اسهال شدید و بروز سندرم روده تحریک‌پذیر: زمانی که مصرف شکلات تلخ بسیار زیاد باشد، کافئین موجود در شکلات تلخ می‌تواند باعث اسهال شدید شود. همچنین مصرف زیاد این خوراکی باعث حساسیت بیش از حد روده‌ها خواهد شد.
ریفلاکس دستگاه گوارش: شکلات سیاه می‌تواند دریچه مری(لوله غذا) از عملکرد درست باز دارد که باعث می‌شود که محتویات معده به راه هوایی یا لوله غذا برگردد و این موضوع باعث رفلکس شدید می‌شود‌.
سردردهای میگرنی: در افراد مبتلا به میگرن، مصرف شکلات تلخ می‌تواند تحریک‌کننده سردردشان شود.
پیچیده کردن عمل جراحی: در طول یک عمل جراحی، شکلات تلخ می‌تواند کنترل قند خون را مختل کند. دو هفته قبل از عمل جراحی‌تان شکلات تلخ نخورید.
باعث بی‌نظمی و تپش قلب می‌شود: شکلات تلخ می‌تواند ضربان قلب را افزایش داده یا باعث ضربان نامنظم و حتی بد قلب شود.
 
عوارض کافئینی
علاوه بر عوارض اصلی که در بالا نشان داده شد، بعضی دیگر از عوارض شکلات تلخ این موارد هستند: کافئین و دیگر موارد شیمیایی وابسته به آن در کاکائو یافت شده است. عوارض مشتقات کافئین می‌تواند باعث افزایش ادرار، عصبی بودن، ضربان تند قلب و بی‌خوابی شود. سختی دفع، یبوست مزاج، صداهای معده، دل به هم خوردگی، واکنش‌های پوستی از عوارض دیگری هستند که کافئین باعث آنها می‌شود. از سوی دیگر مصرف قند اضافه می تواند شما را روانه دندان‌پزشک کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات