برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گلو دردهای ناشی از ریفلاکس معده به مری

گلو دردهای ناشی از ریفلاکس معده به مری برگشت اسید معده به مری از بیماری های شایعی است که درصد بالایی از مردم گرفتار آن هستند. این بیماری عوارض زیاد و گاه پنهانی دارد که اغلب از سوی بیمار نادیده گرفته می شود و وضع را بدتر می کند. ریفلاکس گاهی با ایجاد التهاب در ناحیه گلو باعث گلودرد می شود؛ گلودردی که تشخیص علت آن برای پزشک آسان نیست.

«ریفلاکس اسید معده به مری» وقتی مزمن و شدید باشد و به خوبی کنترل نشود می تواند منجر به وضعیتی نادر اما جدی در حلق و حنجره شود. در این بیماران اغلب سوزش سر دل که شایع ترین علامت ریفلاکس است مشاهده نمی شود اما بیمار از گلو درد مزمن شکایت دارد.

به گزارش «بهپو»، ریفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به داخل لوله غذا یا مری وارد و باعث تحریک غشای پوششی آن شود. این تحریک منجر به گلودرد، سرفه خشک و خس خس سینه می شود. همچنین سوزش سردل، تلخی دهان، بازگشت غذا به دهان، سوء هاضمه و مشکل بلع به همراه دارد. ریفلاکس اسید معده یک بیماری شایع است و ممکن است در زمان دراز کشیدن، خم شدن یا بعد از خوردن غذای زیاد یا تند، گریبانگیر فرد شود.

 

بیشتر بخوانید: تلخی دهان، بررسی علل و روش های درمان

 

ارتباط گلو درد با ریفلاکس اسید معده

سوزش سر دل شایع ترین علامت مربوط به ریفلاکس اسید معده است، اما در حدود 20 تا 60 درصد افراد مبتلا به ریفلاکس، علایمی در سر و گلوی خود نشان می دهند بدون اینکه سوزش سر دلی احساس کنند. شایع ترین علامت گلودرد ناشی از ریفلاکس اسید معده بروز توده ای در گلو است. سایر علایم عبارتند از:

● گلو درد

● احساس خفگی و تنگی در گلو

● سرفه مزمن

● نیاز مداوم به صاف کردن صدا

● گیر کردن غذا در گلو

● بوی بد دهان - هالیتوزیس

● خشونت صدا

● احساس سوزش در دهان

● طعم ترش در دهان به علت مخلوط شدن بزاق با اسید

● قرمزی و تحریک حنجره

● احساس وجود خلط در گلو و یا ترشحات پشت حلق

علایم ناشی از ریفلاکس اسید معده که در سر و گلو دیده می شود گاهی گمراه کننده اند. به عنوان مثال، گلودرد مزمن ناشی از ریفلاکس اسید، گاهی اوقات به عنوان تونسیلیت مزمن عود کننده تشخیص داده می شود.

 

بیشتر بخوانید: چه خوراکی هایی سوزش سر دل را بدتر می کنند؟

 

ریفلاکس حنجره و حلق

هنگامی که اسید معده به تارهای صوتی برخورد می کند، موجب التهاب شدید می شود. اگر این اتفاق تکرار شود، منجر به خشونت صدا، نیاز مکرر به صاف کردن صدا، سرفه یا احساس گیر کردن چیزی در گلو می شود.

این علایم گاهی اوقات به «ریفلاکس حنجره و حلق» -LPR- نسبت داده می شود. دیدگاه های علمی در این باره به دو دسته تقسیم می شوند، عده ای می گویند LPR از جمله علایم ریفلاکس اسید معده است و عده دیگر می گویند مشکلی جداگانه است.

اغلب این طور به نظر می رسد که ریفلاکس حنجره و حلق به شکل یک بیماری تنفسی فوقانی شروع می شود؛ با علایمی که ممکن است در نتیجه آسیب دیدن تارهای صوتی با مقدار حتی کمی از اسید معده برگشتی باشد.

گلو درد ناشی از ریفلاکس اسید معده در خوانندگان، معلمان و افرادی که مجبور به استفاده زیاد از صدای خود هستند، علایم شدیدتری را بروز می دهد.

 

بیشتر بخوانید: سرفه هایی که تقصیر ریفلاکس معده هستند

 

درمان و مراقبت خانگی

درمان ریفلاکس اسید معده به مری عوارض جانبی آن را هم کاهش خواهد داد. اغلب با اعمال تغییرات کوچک در سبک زندگی نتایج بزرگی در درمان ریفلاکس مشاهده خواهید کرد.

 

1-درمان های خانگی

می توان با اجتناب از فعالیت ها و غذاهایی که ریفلاکس اسید را افزایش می دهند از گلو درد ناشی از ریفلاکس اسید معده جلوگیری کرد. این نکات به شرح زیرند:

● خوردن وعده های کوچک و مکرر به جای وعده های سنگین

● نخوردن غذا 2 ساعت قبل از خواب

● حفظ وزن سالم

● نپوشیدن لباس های تنگ

● نکشیدن سیگار

● اجتناب از غذاهای اسیدی، تند، چرب، از جمله شیر پر چرب

● انتخاب شیر سویا یا شیر بادام به جای لبنیات

● اجتناب از نوشابه های گازدار، کافیین دار یا الکل

● اجتناب از مصرف آب مرکبات و گوجه فرنگی که  باعث تخریب پوشش مری می شود

● اجتناب از مصرف شکلات

● نخوردن نعناع یا غذاهای با طعم نعناع

● اجتناب از استرس، تا حد امکان

 

بیشتر بخوانید: آب و لیمو، کاهنده ریفلاکس معده یا محرک آن؟

 

2-درمان دارویی

داروهای بدون نسخه و نسخه ای بسیاری برای خنثی کردن یا کاهش اسید معده وجود دارند. این داروها نشانه های گلودرد ناشی از ریفلاکس اسید را کاهش می دهند.

داروهای دیگری وجود دارند که روی تقویت عضلات جدا کننده مری از معده کار می کنند. تقویت این ماهیچه ها باعث جلوگیری از بازگشت اسید به لوله غذایی –مری- می شود.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با داروهایی که محرک ریفلاکس معده هستند

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

● گلو دردی که بیش از یک هفته طول بکشد

● مشکل در بلعیدن، تنفس یا باز کردن دهان

● درد مفصلی

● گوش درد

● راش پوستی

● وجود توده در گردن

● خون در بزاق یا خلط

● تب بالاتر از 38 درجه

ناراحتی ناشی از ریفلاکس اسید معده معمولا قابل کنترل است، اما اگر علایم باعث اختلال در زندگی روزمره شود، ممکن است داروهای قوی تری تجویز شود یا نیاز به عمل جراحی باشد. هر فردی که سوء هاضمه و درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد بازو یا فک را احساس می کند، باید فورا به پزشک مراجعه کند. این نشانه ها ممکن است خبر از حمله قلبی بدهند.

 

عوارض ریفلاکس اسید معده به مری

افرادی که مدت زیادی درگیر ریفلاکس اسید معده باشند عوارضی را تجربه می کنند؛ از جمله:

● تنگی مری: اسید به سلول های بخش پایینی مری صدمه می زند و بافت اسکاری ایجاد می کند که باعث تنگی مری و دشواری در خوردن می شود.

فرسایش بافت: اسید روی بافت مری تاثیر می گذارد و باعث ایجاد زخم های دردناک می شود. به این عارضه «ازوفاژیت فرسایشی» می گویند.

مری بارت: این عارضه منجر به ایجاد تغییراتی در پوشش بافت بخش پایینی لوله غذایی می شود. این تغییرات با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری همراه است. در بیماران مبتلا به مری بارت باید به طور منظم آزمایشات آندوسکوپی برای بررسی علایم اولیه سرطان انجام شود.

 

بیشتر بخوانید: بلع دردناک خبر از این بیماری ها می دهد

 

کودکان مبتلا به ریفلاکس اسید

ریفلاکس اسید معده نه تنها روی بزرگسالان تاثیر می گذارد، بلکه کودکان را هم درگیر می کند. نوزادان مبتلا به ریفلاکس اسید معده گاهی از خوردن غذا امتناع می کنند یا قادر به افزایش وزن نیستند. در این نوزادان مشکلات تنفسی یا درد پس از خوردن غذا هم دیده می شود.

پزشکان بر این باورند که ریفلاکس اسید معده در کودکان تحت تاثیر عواملی مانند طول مری، وضعیت ماهیچه های پایین مری و فشار الیاف دیافراگم است. گاهی غذاهای خاصی در کودکان روی دریچه بین مری و معده تاثیر می گذارد. آلرژی و غذا خوردن بیش از حد از دیگر علل احتمالی ریفلاکس اسید معده به مری هستند.

وقتی کودک مبتلا به ریفلاکس اسید معده باشد، پزشک به والدین می گوید تغییراتی در سبک زندگی او ایجاد کنند.

این تغییرات شامل خوردن وعده های کوچکتر، اجتناب از خوردن غذا 2 تا 3 ساعت قبل از خواب یا قبل از ورزش و اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ است.

با توجه به شدت علایم، به کودکان بزرگ تر آنتی اسید، مسدود کننده های هیستامین 2 مانند پپسید و زانتاک یا مهار کننده های پمپ پروتون مانند نکسیوم و پریلوسک تجویز می شود.

 

سایر علل احتمالی گلو درد

علل  زیادی برای گلودرد وجود دارد، از جمله عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی و علل محیطی. از جمله شایع ترین علل گلودرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

● ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا: این شایع ترین علت گلودرد است.

گلودرد استرپتوکوکی: گروه باکتری استرپتوکوک باعث التهابات گلو و گلودرد می شود. علایم این وضعیت گلودرد ناگهانی، قرمزی و تورم لوزه، درد هنگام بلع و تب است.

● دیفتری: این بیماری شدید، باعث گلودرد می شود. علایم و نشانه های دیگر شامل تورم غدد لنفاوی، تب و ضعف هستند.

● سیاه سرفه: این بیماری نوع دیگری از عفونت باکتریایی است که  بر غشای مخاطی تنفسی تاثیر می گذارد و باعث گلودرد می شود.

● مونونوکلئوز یا تب گلاندولار

● سرخک

● آبله مرغان

● خروسک

● آلرژی: افرادی که به پرز های حیوانات خانگی یا گرده آلرژی دارند، ممکن است در هنگام برخورد با این آلرژن ها دچار گلو درد شوند. واکنش آلرژیک باعث می شود مخاط در گلو تجمع یابد که موجب درد و التهاب می شود. هوای خشک هم روی گلوی برخی افراد اثر می گذارد و حس خشکی و خراشیدگی به آن ها می دهد.

در معرض دود قرار گرفتن: افرادی که سیگار می کشند و یا افرادی که به طور منظم در معرض دود سیگار هستند هم دچار گلودرد می شوند. جویدن توتون و یا نوشیدن الکل هم گلو را تحریک می کند.

● فریاد زدن یا زیاد صحبت کردن: صحبت کردن طولانی مدت بدون استراحت، صحبت کردن با صدای بلند و یا فریاد زدن عضلات گلو را تحریک می کند و باعث درد می شود.

در موارد نادر گلو درد نشانه ای از سرطان گلو یا اچ آی وی - HIV  - است. گلودردهای مکرر از جمله عوارض ابتلا به ویروس HIV است.

● افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مستعد ابتلا به برفک دهان و عفونت سیتومگالوویروس هستند که هر دو آن ها روی گلو اثر می گذارند.

به گزارش «بهپو» به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، برگشت اسید معده به مری از جمله بیماری هایی است که با تغییر سبک زندگی و دارو درمانی قابل کنترل است؛ اما اگر بیش از یک هفته است که گلو درد دارید و در بلعیدن غذا یا تنفس مشکل داشتید و درمان های خانگی تغییری در بهبودی آن ایجاد نکرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا درمان های قوی تری برای ریفلاکس شما تجویز کند. گلو درد علامت مشترک بسیاری از بیماری هاست و تشخیص علت دقیق آن به درمان بهتر و زودتر شما کمک خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات