برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا روماتیسم بر بارداری تاثیر می گذارد؟

آیا روماتیسم بر بارداری تاثیر می گذارد؟ یکی از نگرانی های زنان مبتلا به روماتیسم، باردار شدن و یا برنامه ریزی برای آن است و مدام از خود می پرسند بیماری من چه تاثیری بر بارداری ام خواهد داشت؟
یکی از نگرانی های زنان مبتلا به روماتیسم، باردار شدن و یا برنامه ریزی برای آن است و مدام از خود می پرسند بیماری من چه تاثیری بر بارداری ام خواهد داشت؟
خبر خوش اول برای شما این که بسیاری از زنان مبتلا به روماتیسم می گویند علایم بیماری آنها در طول دوران بارداری رو به بهبودی رفته است و خبر خوش دوم اینکه، بنظر نمی رسد روماتیسم شانس باردار شدن یا باردار ماندن را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در طول دوران بارداری داروهای خاص روماتیسمی را نباید مصرف کنید. در این مقاله آنچه را که باید درمورد بارداری و روماتیسم بدانید، در اختیارتان قرار خواهیم داد.
 
بیشتر بخوانید: ۱۲ نکته کلیدی در باره آرتریت روماتوئید در زنان باردار و شیرده

روماتیسم چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

محققان هنوز صد در صد مطمئن نیستند چرا در دوران بارداری بیماری روماتیسم رو به خاموشی می رود، اما آنها چند تئوری دارند. روماتیسم وقتی بروز پیدا می کند که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های سالم خودش حمله می نماید. محققان بر این باورند که بارداری احتمالا سیستم ایمنی را تعدیل می کند تا بدن را از نگاه کردن به جنین به عنوان یک مهاجم خارجی نگه دارد. به این معنی که سیستم ایمنی شما به اندازه گذشته فعالیت نکرده و درد و التهاب کمتری را برای شما به وجود خواهد آورد.
 

درمان روماتیسم در دوران بارداری

متاسفانه همه زنان از دردهای روماتیسمی در دوران بارداری در امان نیستند. بیماری برخی در این دوران بهبود پیدا نمی کند و در برخی نیز بیماری شعله ور می شود.
در حدود 40 تا 50 درصد زنان مبتلا به روماتیسم در دوران بارداری نیاز به درمان دارویی دارند. کارشناسان می گویند زنان باردار می توانند با خیال راحت و ایمنی داروی پردنیزولون را در سه ماهه دوم و سوم بارداری و دوران شیردهی مصرف کنند. همچنین در دوران بارداری مصرف داروی هیدروکسی کلروکین نیز منع مصرف ندارد.

 

 بیشتر بخوانید: مصرف کورتون در بارداری

مراقبت از خود در دوران بارداری

برای اینکه دوران بارداری خوبی داشته باشید و سلامت خود و جنین را تامین کنید، بدون نگرانی از داشتن یا نداشتن روماتیسم  باید همانند همه زنان باردار رفتار کنید:
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • وزن توصیه شده در این دوران را به دست آورید.
  • با مشورت و صلاحدید پزشکتان، ورزش کنید.
  • از الکل و سیگار دوری کنید.
  • مراقبت های بارداری منظم را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اگر مبتلا به روماتیسم هستید و می خواهید حامله شوید

 

زنان باردار روماتیسمی چه چیزهایی باید بدانند؟

بخاطر بیماری روماتیسم لازم است در دوران بارداری چند توصیه خاص را مد نظر داشته باشید:
 

پردنیزولون و خطرات بارداری

مصرف پردنیزولون در سه ماهه دوم و سوم بارداری به جنین آسیبی وارد نخواهد کرد، اما این داروی استروئیدی ممکن است خطر فشار خون بالا و قند خون بالا را افزایش دهد، بنابراین پزشک دقت بیشتری بر نتایج آزمایش خون شما خواهد داشت. فشار خون بالا در دوران بارداری فاکتور خطری برای پره اکلامیسی (مسمومیت بارداری) است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. قند خون بالا ممکن است به معنای دیابت بارداری باشد که می تواند برای شما و جنین تان خطرآفرین بوده باعث بروز مشکلات سلامت شود. بنابراین بسیار مهم است که در این دوران تحت نظارت دقیق و منظم پزشک باشید تا مشکلات احتمالی را به سرعت پیدا و درمان کنید.
 

بیشتر بخوانید: مبتلایان به روماتیسم به چه ویتامین هایی بیشتر نیاز دارند؟

 

ویتامین ها و استروئیدهای دوران بارداری

دریافت ویتامین بارداری برای تمام زنان حامله ضروری است. ویتامین بارداری داروهای مکمل شبیه به مولتی ویتامین ها هستند که ترکیبی از چند ویتامین و مینرال ضروری برای زنان باردار بوده و در یک قرص واحد ارایه می شوند. از مهمترین این ویتامینها آهن، اسید فولیک و کلسیم است. اما وقتی شما پردنیزولون مصرف می کنید، خطر پوکی استخوان افزایش می یابد، بنابراین شما به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز خواهید داشت که در ویتامین بارداری موجود است. با پزشک روماتولوژیست یا زنان خود صحبت کنید تا مطمئن شوید مقدار کافی از این ویتامین ها را دریافت می نمایید.
 

مکمل روغن ماهی

اگر برای مبارزه با تورم مکمل روغن ماهی مصرف می کنید با پزشکتان مشورت کنید تا نوعی را به شما معرفی کند که فاقد جیوه باشد و مانع آسیب جنین شود.
 
بیشتر بخوانید: اهمیت تغذیه در زنان باردار مبتلا به روماتیسم

 

خطرات ناشی از بیماری لثه

تحقیقات نشان داده است که در مبتلایان به روماتیسم احتمال ابتلا به بیماری های لثه بیش از دو برابر است و بیماری های لثه با زایمان زودهنگام در ارتباط است. بنابراین توصیه ما به شما این است که مراجعه به دندانپزشک را بطور منظم در دستور کار خود قرار دهید.
 

کنار آمدن با عود روماتیسم پس از تولد نوزاد

بسیاری از زنان مبتلا به روماتیسم در طول دوران بارداری بیماری به حالت خاموش در می آید و تا تولد نوزاد این حالت ادامه پیدا می کند. در برخی دیگر علایم بیماری روماتیسم در ماه های پس از تولد نوزاد، شعله ور می شود. شعله ور شدن روماتیسم در زنان شیرده یک نگرانی بزرگ محسوب می شود، آنها از اینکه داروهای مصرفی ممکن است از طریق شیر به نوزاد منتقل شود واهمه دارند.

اگر کودکتان را با شیر خود تغذیه می کنید، ممکن است دیگر نتوانید همان داروهایی را که قبل از بارداری مصرف می کردید را مصرف کنید، مثل متوترکسات و داروهای بیولوژیک. پس از وضع حمل می توانید با خیال راحت داروهای خاص دیگری مصرف کنید که برای تسکین مفاصل ملتهب تجویز می شوند. اگر التهاب و درد بیشتر شد، با پزشک خود مشورت کنید./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر پردنیزولون در سه ماهه اول مصرف شود عارضه دارد
پاسخ به این نظر سلام ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیارمون میگذارید مفید بود سپاس

دیدگاه و نظــرات