برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 دلیل برای اینکه زنجبیل را همیشه مصرف کنیم

8 دلیل برای اینکه زنجبیل را همیشه مصرف کنیم رایج ترین شکل مصرف زنجبیل به صورت ترشی یا مرباست اما این ریشه خوراکی به شکل های مختلف قابل استفاده است.

زنجبیل طعم تند و خاصی دارد; به همین دلیل همه علاقه ای به خوردن آن ندارند. این ریشه هرچند خیلی تازه وارد نیست اما آنهایی هم که علاقه ای به خوردن این خوراکی دارند، نمی دانند چطور از این خوراکی استفاده کنند. رایج ترین شکل مصرف آن به صورت ترشی یا مرباست اما این ریشه خوراکی به شکل های مختلف قابل استفاده است.

زنجبیل، سبزی خوردن هندی

زنجبیل جایگاه ویژه ای در زندگی مردم هند دارد. مردم این کشور مانند ما که سبزی خوردن و احتمالا ماست و سالاد همیشه سر سفره مان هست، زنجبیل از سر سفره شان حذف نمی شود. اغلب مردم هند یا آن را به صورت خام مصرف می کنند و یا به عنوان ادویه به غذای شان اضافه می کنند. می توان گفت در هند کمتر غذایی است که زنجبیل در آن نباشد . از آنجا که مردم هند و چین استاد طب سنتی هستند، حتما حکمتی در کار است که دست از سر زنجبیل برنمی دارند. شاید یکی از دلایلش این باشد که زنجبیل یکی از مهم ترین گیاهان دارویی در جلوگیری از ابتلا به دو بیماری رایج در بین همه مردم جهان یعنی سرماخوردگی و آنفولانزا است. بیماری هایی که با توجه به زیاد بودن جمعیت در این کشورها، ابتلا به آن می تواند فاجعه بار باشد. اما این گیاه دارویی، غیر از این، ویژگی های تغذیه ای – درمانی فروانی دارد.
 

1 . افزایش جذب

یکی از دلایلی که افراد دچار کمبود ترکیب های مغذی می شوند، اختلال در فرایند جذب آن هاست. به این معنی که ممکن است فرد مواد غذایی حاوی آهن، کلسیم، فسفرو... را به میزان کافی مصرف کند، اما در روند جذب آن اختلال ایجاد شده و شخص دچار کمبود یکی از این مواد مغذی شود. مصرف زنجبیل تازه همراه با غذا، یکی از بهترین راه های کمک به جذب غذاهای موجود در مواد غذایی است.
بهترین شیوه مصرف: به صورت مخلوط آبمیوه (درباره آن توضیح خواهیم داد) و یا همراه غذا به همراه ادویه

2 . کنترل اشتها

این شیوه خوردن زنجبیل کمی عجیب است; اما جالب و تاثیر گذار است! اگر احساس گرسنگی شدید می کنید، برای آنکه معده کمی آرام گرفته وعلاوه بر آن آماده مصرف مقدار مناسب غذا و البته هضم آسان آن شود، کمی زنجبیل مصرف کنید. این گیاه حاوی فیبر است; بنابراین خوردن آن باعث پر شدن حجم معده و جلوگیری از پرخوری می شود و پس از خوردن غذا، به هضم بهتر غذای خورده شده کمک می کند.
بهترین شیوه مصرف: خوردن کمی زنجبیل تازه قبل از هر وعده غذایی

3 . پاکسازی دستگاه گوارش

مثل یک جاروبرقی پر قدرت، زنجبیل لوله گوارشی را از وجود انواع عوامل بیماری زا پاک می کند. بنابراین مصرف زنجبیل به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. این گاه به طور خاص باعث حفظ  سلامت معده و روده بزرگ می شود.
بهترین شیوه مصرف: به صورت ادویه در غذا و یا زنجبیل تازه همراه غذا

4 . قاتل سرگیجه

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و احساس سرگیجه کردید و یا در محل کار احساس کردید بی حال و گیج هستید، کمی زنجبیل بخورید. همه این حالت ها به سرعت از بین می روند. دلیل آن هم طبع گرم این گیاه است که باعث از بین رفتن سرگیجه می شود.
بهترین شیوه مصرف: زنجبیل تازه و یا مخلوط آبمیوه آن.
 
بیشتر بخوانید: زنجبیل مسکن طبیعی!
 

5 . قاتل نفخ

آن هایی که همیشه دچار نفخ هستند و با خوردن ساده ترین غذای ممکن، معده شان متورم می شود، همیشه انواع قرص و داروهای شیمیایی همراه شان است. اما از این به بعد، می توانند با کاهش تدریجی مصرف این داروهای شیمیایی و جایگزین کردن مصرف زنجبیل، مشکل نفخ را برطرف کنند.
بهترین شیوه مصرف: جویدن زنجبیل تازه، بعد از غذا

6. درمان گلودرد

اگر درروزهای سرد پاییز که هوا سوز خاص خودش را دارد و اصطلاحا هوا دزد است، یک روز صبح که از خواب بیدار شدید، احساس کردید ته گلویتان می خارد و نمی خواهید از رختخواب بلند شوید، همانجا، سراغ زنجبیل بروید. باور کنید نیم ساعت بعد از گلودرد خبری نیست.
بهترین شیوه مصرف: جویدن کمی زنجبیل یا نوشیدن چای زنجبیل. برای این کار کافی است کمی زنجبیل تازه رنده شده را داخل قوری چای تان بریزید و بگذارید عصاره آن وارد چای شود. چای زنجبیل دوای گلودرد است.

7. قاتل خرچنگ

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان است. بنابراین مصرف آن مانع از ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش می شود.
بهترین شیوه مصرف: به صورت تازه، همراه غذا

8. چطور زنجبیل مصرف کنیم؟

درباره ویژگی های تغذیه ای این گیاه خوراکی صحبت کردیم. بهتر است در مورد شیوه مصرف آن هم حرف بزنیم تا ببینیم معمولا آن را چطور مصرف می کنند. زنجبیل در واقع یک نوع ریشه گیاه خوراکی است. اگر تازه آن را دیده باشید، متوجه می شوید دقیقا از چه گیاهی صحبت می کنیم. معمولا این گیاه را به یکی از این سه شکل مصرف می کنند.
تازه همراه با غذا: آن را خوب بشویید. سپس پوست بکنید. مانند ترب حلقه حلقه کرده و همراه غذا به عنوان یکی از مخلفات غذا نوش جان کنید.
به صورت ادویه: زنجبیل تازه یا پودر آن می تواند به عنوان یکی از طعم دهنده ها به غذاهای شما عطر و طعم ویژه ای بدهد. یک بار وقتی مرغ می پزید از این گیاه به عنوان طعم دهنده استفاده کنید.

* آبمیوه زنجبیلی: برای تان عجیب است نه؟ اما مردم برخی از کشورهای جهان مانند چین و هند از این گیاه آبمیوه تهیه می کنند. آب سیب، هویج و چند قطره آبلیمو همراه با رنده شده یک سوم یک عدد زنجبیل متوسط، نوشیدنی خاصی است که در اغلب سفره های مردم هند و چین دیده می شود.
* برنج مخلوط: زنجبیل را بشویید، آن را پوست بکنید و حلقه حلقه کنید. هنگام آبکش کردن برنج، مخلوطی از زنجبیل، خورد شده سیر، فلفل سبز و اسفناج خرد شده را لا به لای برنج بریزید. این برنج مخلوط یکی از غذاهای معروف مردم هند است.
* سوپ زنجبیل: این سوپ مانند سوپ جو تهیه می شود. با این تفاوت که به جای آنکه داخل آن هویج رنده شده بریزند، زنجبیل رنده شده به سوپ اضافه می کنند. این سوپ برای روزهای سرد پاییز پیش غذا یا شام خوشمزه ای است.
* به شکل ترشی و مربا: این شکل از مصرف زنجبیل در اغلب کشورهای جهان مانند مردم جنوب کشور خودمان دیده می شود. اما ویژگی های زنجبیل تازه با این نوع قابل مقایسه نیست.

* چقدر مجاز است؟ در افرادی که منع مصرف ندارند، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه یا نصف قاشق چایخوری به صورت ادویه در غذا مجاز است. بیش از این مقدار مصرف آن توصیه نمی شود. البته در فصل های گرم سال، بهتر است میزان مصرف کمتر باشد.

ماجرای عسل و زنجبیل

به مخلوط عسل و زنجبیل و آبلیمو، شربت سینه طبیعی می گویند که برای سرما خوردگی مناسب است . برای تهیه آن این طور عمل کنید:
 یک لیتر آب را بجوشانید. یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده را همراه با دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را داخل آب جوش بریزید. این مخلوط را به خوبی هم بزنید.
شربت سینه آماده است. این محلول را تا سه بار در روز می توانید نوش جان کنید وبعد هم با گلویی کاملا سالم بیماری را فراموش کنید.
نکته: می توانید به جای آب جوش از چای استفاده کنید. اما به جای یک لیتر آب مقدار مواد ذکر شده را به یک سوم کاهش داده و داخل یک لیوان چای داغ بریزید. به این ترتیب نوشیدنی خوشمزه تری هم خواهید داشت. این مقدار چای طعم دار برای مصرف یک وعده است.
 
بیشتر بخوانید: چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟
 

این افراد مراقب باشند

حتما شنیده اید که می گویند: (( اندازه نگه دار که اندازه نکوست)) درباره مصرف زنجبیل هم باید به این نکته دقت کرد. به این دلیل که مصرف بیش از حد آن می تواند خطرناک باشد. این گیاه دارویی-غذایی طبع گرم دارد، بنابراین مصرف آن برای افرادی که طبع گرم دارند باید با احتیاط باشد. در زنان باردار، زنانی که به فرزندشان شیر می دهند و کودکان، مصرف زنجبیل باید کنترل شده و تحت نظر متخصص تغذیه باشد. از طرفی بعضی از افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند پیش از مصرف زنجبیل باید با پزشک معالجشان مشورت کنند تا تداخل دارویی ایجاد نشود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر ممنون عالی بود
پاسخ به این نظر من ازماه اردیبهشت تاالان که اوایل تیراست صبح هاکه ازخواب بیدارمیشوم یاظهرکه میخوابم بعدش تاچندساعت آب ریزش بینی دارم که سوزش بینی هست خیلی اذیت میشم چون باعث سردردهم میشه مممنون میشم کمکم کنید

دیدگاه و نظــرات