برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

فواید انار، میوه محبوب بهشتی

فواید انار، میوه محبوب بهشتی میوه انار همواره از زمان‌های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها مورد توجه پزشکان بوده و بوعلی سینا معتقد بود که تمام قسمت‌های این میوه دارای خواص دارویی است. امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که مؤید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست و از سوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می‌شود.

میوه انار همواره از زمان‌های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌‌ها مورد توجه پزشکان بوده و بوعلی سینا معتقد بود که تمام قسمت‌های این میوه دارای خواص دارویی است. امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که مؤید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌هاست و از سوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می‌شود.

انار سه بار در قرآن مطرح شده است؛ یک بار به عنوان نشانه خداوند -انعام/99- دیگر بار از انسان‌ها خواسته شده از انار استفاده کنند -انعام/141- و سومین بار انار به عنوان میوه‌ای بهشتی معرفی شده است -الرحمن/68.

به گزارش «بهپو»، مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری‌زا مقاوم می‌کند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است. از پیامبر اکرم –ص- نیز نقل شده است که، انار شیرین بخورید چرا که دانه‌ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد. امام علی –ع- نیز فرموده است: به کودکانتان انار بخورانید، زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن و پوست زرد و ضخیمی که روی دانه‌های انار قرار دارد، بخورید.

1- پیشگیری از بیماری‌های قلبی

انار سرشار از پلی‌فنول‌هایی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی شناخته شده‌اند. این نوع آنتی‌اکسیدان‌ها مانع تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد بر دیواره عروق می‌شوند و در نتیجه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهند. به علاوه، پلی‌فنول‌های موجود در انار می‌توانند با پیشگیری از اکسید شدن کلسترول در خون، احتمال ایجاد پلاک را در عروق خونی کاهش دهند و در این صورت هم احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر را کم کنند. ضمن اینکه مصرف انار و آب انار طبیعی با کاهش چشمگیر سطح کلسترول بد خون-LDL-  باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌ها و حمله‌های قلبی را پایین می‌آورد.

 

2- پیشگیری از فشارخون

ترکیبات موجود در انار می‌توانند با جلوگیری از فعالیت آنزیم بازدارنده آنژیوتانسین، به کاهش فشارخون کمک کنند. انار، حاوی ترکیبی به نام «اسید پانیسیک» است که می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون، تاحد قابل‌قبولی باعث پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا شود. از طرف دیگر، همین ترکیب می‌تواند باعث کاهش فشارخون یا تنظیم فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا هم بشود. نتایج تحقیقات ثابت کرده‌اند همین خاصیت کاهندگی فشار و کلسترول خون انار، باعث می‌شود مصرف منظم این میوه یا آب طبیعی آن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد.

 

3- پیشگیری از سرطان

یکی از مزیت‌های میوه‌های قرمز و سیاه بر سایر میوه‌ها، غنی‌تر بودن آنها از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها نسبت به سایر میوه‌ها و قوی‌تر بودن این آنتی‌اکسیدان‌هاست. نتایج تحقیقات نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌های بسیار فراوان و قوی موجود در انار و آب طبیعی آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات، پستان، ریه و پوست در افرادی می‌شود که مصرف حداقل 5 وعده در هفته از این میوه را در برنامه غذایی خود دارند. ترکیبات ضدالتهابی موجود در انار هم راه دیگری را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در بدن باز می‌کنند. محققان بر این باورند که مصرف منظم آب انار در بیماران مبتلا به سرطان، احتمال رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی را در بدن آنها کاهش می‌دهد.

 

4- کمک به هضم غذا

یکی از راه‌های حفظ سلامت سیستم گوارش و داشتن هضمی بهتر، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر است. میان خوراکی‌های مختلف، آب طبیعی انار به دلیل طعم جذابی که دارد، می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم و سرشار از فیبر در سفره غذایی روزانه ما جای بگیرد. مصرف هر یک عدد انار، می‌تواند حدود 20 تا 35 گرم فیبر به بدن برساند و نزدیک به 45 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه ما را تامین کند. از این رو، افرادی که با مشکل هضم مواجه هستند یا بعد از وعده‌های اصلی غذایی احساس پری و سنگینی شدید می‌کنند، می‌توانند انار یا آب انار را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

 

5- افزایش توان سیستم ایمنی بدن

انار، سرشار از ترکیبات ضدالتهابی است و از این رو، مصرف این میوه یا آب طبیعی آن می‌تواند برای افرادی که به بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی مانند آرتریت روماتویید یا پوکی استخوان مبتلا هستند، بسیار مفید باشد. از طرف دیگر، این میوه آبدار و قرمز، حجم فراوانی از ویتامین C را در خود جای داده و به همین دلیل، باز هم می‌تواند تاثیر چشمگیری بر افزایش قدرت سیستم‌دفاعی بدن داشته باشد. ویتامین C موجود در انار با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی را هم کاهش می‌دهد. به همین دلیل مصرف انار و آب انار در فصل‌های سرد سال که احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی مسری زیاد می‌شود، بسیار مفید خواهد بود.

 

6- افزایش میل جنسی

آیا می‌دانید که انار از دیرباز به عنوان نماد باروری شناخته می‌شده است؟ آیا دلیل این موضوع را می‌دانید؟ محققان آمریکایی با بررسی تاثیر مصرف آب انار طبیعی بر همسران جوان و میانسال به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف یک لیوان آب انار می‌تواند باعث افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون، هم در مردان و هم در زنان شود. این حالت، به خودی‌خود میل جنسی را افزایش می‌دهد. محققان می‌گویند ترکیبات موجود در انار، شبیه هورمون‌های جنسی در بدن انسان‌ها هستند و به همین دلیل هم مصرف انار و آب انار طبیعی می‌تواند باعث افزایش میل و اشتیاق جنسی شود.

 

7- کاهش استرس

پلی‌فنول‌های موجود در انار علاوه بر مبارزه با استرس اکسیداتیو داخلی، تاثیر بسزایی در مقابله با انواع استرس‌های روانی در زندگی فردی و اجتماعی هم دارند. تحقیقات انگلیسی ثابت کرده‌اند نوشیدن آب طبیعی انار در موقعیت‌های استرس‌زا، باعث کاهش سطح کورتیزول خون و پایین آمدن میزان استرس فرد می‌شود.

 

کم‌خون‌ها بین مصرف غذا و آب‌انار فاصله بیندازند

به گزارش «بهپو» و به نقل از «world healthiesfood»، افرادی که از داروهای خاص برای درمان کلسترول خون بالا یا فشارخون بالا استفاده می‌کنند، بهتر است درباره مصرف آب انار با پزشکشان مشورت کنند زیرا امکان تداخل دارویی برای آنها وجود دارد. علاوه بر این‌، آب انار نیز غلظت بالایی از نظر قندها دارد و مصرف بی‌رویه این نوشیدنی می‌تواند قند خون را افزایش دهد که برای افراد مبتلا به دیابت خوب نیست. افراد مبتلا به فشار یا غلظت خون می‌توانند آب انار را بلافاصله پس از صرف غذا مصرف کنند، اما کم‌خون‌ها باید بین صرف غذا و مصرف آب انار، حداقل یکی- دو ساعت فاصله بیندازند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات