برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مصرف داروهای مسکن و ضد التهابی در زمان شیردهی

مصرف داروهای مسکن و ضد التهابی در زمان شیردهی تقریباً تمامی داروها وارد شیر مادرمی شود. برای اطمینان، همیشه در مورد دارویی که قصد مصرف آن را دارید، حتی داروهایی نظیر استامینوفن که نیاز به نسخه ندارند، نظر پزشک خود را جویا شوید.

مصرف بسیاری از داروها در دوران شیردهی ممکن است بی خطرباشد ، تقریباً تمامی داروها وارد شیر مادرمی شود. برای اطمینان، همیشه در مورد دارویی که قصد مصرف آن را دارید، حتی داروهایی نظیر استامینوفن که نیاز به نسخه ندارند، نظر پزشک خود را جویا شوید.در این مقاله درباره مصرف بعضی از مسکن ها و داروهای روماتیسمی در زمان شیردهی به نوزاد بحث شده است.

تقریبا تمامی مسکن ها از طریق شیر به بچه منتقل میشوند لذا حتی الامکان باید مصرف آنها در حد نیاز باشد. مصرف استامینوفن در شیردهی بلامانع است ولی استفاده از سایر داروهای ضد درد با خاصیت ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و... با توجه به ترشح در شیر باید با احتیاط استفاده شوند. از این دسته داروها قرص ایبوبروفن دارای نیمه عمر کوتاهتری است که می تواند زمان کوتاهی قبل از شیردهی بچه مورد استفاده قرار گیرد. در زنان شیرده بهتر است بعد از مصرف غذا، داروی ضد التهابی مصرف شود و بلافاصله به نوزاد شیر داده شود و نوبت بعدی شیردهی با حدود 2 تا 3 ساعت فاصله در نظر گرفته شود تا میزان غلظت دارو در شیر به حداقل برسد.

این داروها مانند ایبوبروفن، ناپروکسن، تولمتین، دیکلوفناکو... دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشند، در موارد ضرورت با نظر پزشک معالج به طور محدود قابل استفاده می باشند. استفاده از این داروها در ماه آخر بارداری جهت پیشگیری از عوارض قلبی و کلیوی در جنین توصیه نمی شود.مصرف معمول استامینوفن بلا مانع است.

 

مصرف داروهای استروئیدی(کورتن) در شیردهی چگونه است؟

در شیردهی مصرف داروهایی که از طریق شیر به جنین می رسد بایستی به حداقل برسد. داروهای استروئیدی مانند بتامتازون، و دگزامتازون طولانی اثر بوده از طریق شیر ممکن است به نوزاد منتقل شده  باعث عوارض در جنین بصورت چاقی و یا افزایش قند شوند، از این دسته داروها تنها مصرف پردنیزولون در شیردهی عوارض کمتری داشته و بلامانع است. مصرف این دسته از داروها بایستی با تجویز پزشک متخصص باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات