برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبایدهای رنگ کردن مو در بارداری

بایدها و نبایدهای رنگ کردن مو در بارداری بسیاری از زنان در دوران بارداری نگران استفاده از رنگ موهای شیمیایی هستند و از طرفی توجه به ظاهر هم برای آنها مهم است. ترکیبات شیمیایی مختلف در رنگ موها آنها را با این سوال روبرو می کند که آیا امکان جذب این مواد از راه پوست و رسیدن آن به جنین وجود دارد؟
بسیاری از زنان در دوران بارداری نگران استفاده از رنگ موهای شیمیایی هستند و از طرفی توجه به ظاهر هم برای آنها مهم است. ترکیبات شیمیایی مختلف در رنگ موها آنها را با این سوال روبرو می کند که آیا امکان جذب این مواد از راه پوست و رسیدن آن به جنین وجود دارد؟
به گزارش «بهپو»، بیشتر تحقیقات نشان داده اند که مواد شیمیایی موجود در رنگ های دایمی و نیمه دایمی خیلی سمی نیستند و برای استفاده در دوران باردرای ایمن هستند. به علاوه، تنها مقدار کمی از رنگ مو به وسیله پوست جذب می شود و آن چیزی که ممکن است به جنین برسد، ناچیز است و این مقدار کم، برای جنین مضر نیست.
در دوران شیردهی هم این حالت صادق است. اگرچه درباره استفاده از رنگ مو در دوران شیردهی اطلاعاتی در دسترس نیست؛ اما کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مقدار ماده شیمیایی جذب شده از رنگ مو در داخل جریان خون، کم است. بنابراین احتمال وارد شدن آن به شیر و در معرض خطر قرار دادن نوزاد، غیرمحتمل است.
با این حال اگر برای استفاده از رنگ مو در دوران بارداری هنوز تردید دارید، جایگزین های ایمن تری وجود دارد که می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. برای مثال، هایلایت کردن مو به جای رنگ کردن کامل یکی از این گزینه هاست که تنها ساقه مو رنگ می شود و به پوست سر نمی رسد؛ در نتیجه پوست مواد شیمیایی را جذب و وارد جریان خون نمی کند. جایگزین دیگر، رنگ موهای گیاهی مثل حناست. از بین رنگ موها هم می توانید با مشورت پزشک و کارشناسان مربوطه، رنگ موهایی انتخاب کنید که آمونیاک و مواد محرکه کمتری داشته باشند.
اگر همچنان درباره استفاده از رنگ مو در دوران بارداری نگران هستید با پزشک خود مشورت کنید. برخی پزشکان توصیه می کنند حداقل تا سه ماهه دوم یا سوم بارداری یا حتی تا پس از اتمام بارداری صبر کنید و از رنگ کردن موهای خود صرف نظر کنید.
 
اگر در دوران بارداری از رنگ مو استفاده کردید احتیاط های زیر را در نظر داشته باشید:
  • تا سه ماهه دوم برای رنگ کردن مو صبر کنید. در سه ماهه اول جنین درحال شکل گرفتن است و آسیب پذیری بیشتری دارد.
  • مطمئن شوید تهویه اتاقی که در آن موهایتان را رنگ می کنید، خوب است.
  • رنگ را بیشتر از زمانی که در دستور استفاده رنگ آورده شده روی مو نگذارید.
  • پس از اتمام زمان گفته شده، رنگ را کامل با آب بشویید.
  • هنگام رنگ گذاشتن از دستکش استفاده کنید.
  • دستور استفاده از رنگ را که بر روی جعبه آن نوشته شده کامل دنبال کنید.
  • پیش از رنگ گذاشتن، روی قسمتی از پوست خود رنگ را تست کنید تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید.
  • هرگز ابروها یا مژه ها را رنگ نکنید چون ممکن است باعث تورم یا افزایش خطر عفونت در اطراف چشم شود.
 
نکته بسیار مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که هورمون های دوران بارداری به طور طبیعی بافت مو را تغییر می دهند. همچنین در دوران بارداری واکنش موها به رنگ و مواد شیمیایی متفاوت است. در این صورت ممکن است بخواهید رنگ کردن موهایتان را به پس از زایمان موکول کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای استفاده از مواد آرایشی در بارداری
 

خطر مواد شیمیایی رنگ ها برای آرایشگران

برای کسانی که در سالن های زیبایی کار می کنند و باردارند شرایط فرق می کند. خطر مواد شیمیایی برای این افراد به مدت زمانی که در معرض مواد رنگ مو هستند بستگی دارد. ساعت کار و شرایط محیط کار نقش مهمی بر تاثیر مواد شیمیایی بر مادر و احتمالا جنین می گذارد. در یک مطالعه مشخص شد که خطر سقط جنین در زنانی که تعداد رنگ مو و بلیچ زیادی انجام می دهند و بیشتر از 40 ساعت در هفته کار می کنند یا در سالن هایی کار می کنند که خدمات مانبکور ناخن انجام می دهند بیشتر است.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «امریکن پرگننسی»، شرایط محیط کار مثل پوشیدن دستکش، نخوردن و ننوشیدن در محیط کار و اطمینان از تهویه مناسب محیط برای زنان بارداری که در این سالن ها کار می کنند بسیار مهم است و آنها را کمتر در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ موها قرار می دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات