برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کبودی پوست ناشی از بیماریهای قلبی

کبودی پوست ناشی از بیماریهای قلبی کبودی یا اکیموز که با رنگ بنفش یا آبی پررنگ دیده می‌شود، ناشی از خونریزی‌های زیرپوستی است. معمولا اندازه آنها بیش از 1 سانتی‌متر است و با فشار دادن و لمس از بین نمی‌روند تا اینکه به‌تدریج خونریزی‌های زیرپوست جذب شود و کبودی از بین برود.

کبودی یا اکیموز که با رنگ بنفش یا آبی پررنگ دیده می‌شود، ناشی از خونریزی‌های زیرپوستی است. معمولا اندازه آنها بیش از 1 سانتی‌متر است و با فشار دادن و لمس از بین نمی‌روند تا اینکه به‌تدریج خونریزی‌های زیرپوست جذب شود و کبودی از بین برود.

 

بیشتر بخوانید: دلایل ناشناخته کبود شدن بدن


معمولا اختلال‌های انعقادی، پلاکتی و برخی بیماری‌ها باعث بروز این کبودی‌ها می‌شوند ولی خیلی از افراد بدون بیماری‌ زمینه‌ای و عروقی و حتی بدون اینکه به بیماری‌ خونی مبتلا باشند هم بروز می‌کند و دچار کبودی‌های گذرا و بی‌علت می‌شوند. به طور کلی پوست بعضی از این افراد مستعد این است که بدون اینکه ضربه‌ای به آن بخورد یا بیماری‌ای داشته باشند، کبود شود. در افراد میانسال و مسن این حالت و کبودی بی‌دلیل شایع است و معمولا مشکل عروقی مشخصی برای توجیه آن وجود ندارد. مخصوصا خانم‌های مسن که عروق مویرگی شکننده‌تری دارند و بافت زیرجلدی‌شان نرم است، بیشتر مستعد ایجاد کبودی‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: کبودی چیست و چگونه درمان می شود


بهتر است در صورت مشاهده کبودی روی بدن که مطمئن هستید به دنبال ضربه‌ای ایجاد نشده به پزشک مراجعه کنید و اگر نتایج آزمایش‌ها و بررسی‌ها مشکلی را نشان ندهد، جای نگرانی نیست. این کبودی‌ها ارتباط مشخصی با بیماری‌های قلبی- عروقی ندارد مگر بیماری‌هایی که سطح عروق ریز اختلال ایجاد می‌کنند و بیماری‌های بافت همبند (روماتیسمی).
علت اینکه خیلی از افراد کبودی‌های بی‌دلیل را به بیماری‌های قلبی-عروقی ارتباط می‌دهند، داروهایی است که برای طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی-عروقی تجویز می‌شود و فرد را مستعد بروز این کبودی‌ها می‌کند؛ یعنی بیمارانی که دچار تنگی عروق کرونر هستند، آنژیوپلاستی شده‌اند، عمل جراحی قلب باز برایشان انجام شده، سکته قلبی یا مغزی داشته‌اند و... طیف وسیعی از داروهای ضدانعقادی مصرف می‌کنند که زمینه را برای اکیموز یا کبودی‌های پوستی فراهم می‌کند.
البته باز هم تاکید می‌کنیم کبودی‌ها به عروق بسیار ریز و مویرگی‌ مربوط هستند و مهم‌تر از آن مربوط به اختلال‌های خونی و انعقادی نه صرفا عروقی. این اختلال‌های انعقادی بسیار متعددند؛ از ترمبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت) گرفته تااختلال عملکرد پلاکت‌ها. البته در اثر ابتلا به این بیماری‌ها کبودی کمتر بروز می‌کند و بیشتر ضایعات و خونریزی‌های کوچک در اندام‌ تحتانی بروز می‌کند که بیماران به اشتباه آن را هم کبودی می‌دانند در حالی که اکیموز یا کبودی‌ها وسعت بیشتری دارند./

* دکتر محمدرضا رجبی، متخصص قلب و عروق، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات