برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بی حسی صورت و دلایلی که با آنها روبرو هستیم

بی حسی صورت و دلایلی که با آنها روبرو هستیم گروه های متنوع اعصاب نحوه حرکت صورت را کنترل می کنند. هر اشکالی در این اعصاب می تواند منجر به بروز اشکال در یکی از احساسات صورت شود. این حالت ممکن است بعد از جراحی دهان، جراحت یا حتی خوابیدن در حالت نامعمول ایجاد شود. عارضه های جسمی هم می توانند باعث «بی حسی صورت» شوند.
وقتی اعصاب آسیب ببینند بدن بی حس، سوزن سوزن یا دردناک می شود. دسته ای از اعصاب که در سمت راست و چپ سر وجود دارند به احساس درد، حرارت، لمس و دیگر احساسات صورت کمک می کنند.
به گزارش «بهپو»، گروه های متنوع اعصاب نحوه حرکت صورت را کنترل می کنند. هر اشکالی در این اعصاب می تواند منجر به بروز اشکال در یکی از احساسات صورت شود. این حالت ممکن است بعد از جراحی دهان، جراحت یا حتی خوابیدن در حالت نامعمول ایجاد شود.
برخی بیماری ها هم می توانند باعث «بی حسی صورت» شوند. از جمله آنها به موارد زیر اشاره می کنیم:
 

ام اس

بی حسی یکی از نشانه های اولیه و شایع «ام اس» است. مبتلایان به ام اس ممکن است در صورت یا سایر قسمت های بدنشان بی حسی داشته باشند. وقتی سیستم ایمنی بدن به لایه های محافظ بافت های عصبی حمله می کنند بی حسی ایجاد می شود. بدون این لایه ها اعصاب صدمه می بینند.
 
بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ام اس داریم
 

زونا

این عفونت عصبی به علت ویروس آبله مرغان ایجاد می شود. «زونا» باعث به وجود آمدن التهابات پوستی دردناک در یک طرف صورت یا بدن می شود. گاهی این راش های پوستی اطراف یکی از چشم ها را می گیرند. حدود 1 تا 5 روز قبل از بروز راش های پوستی، بیمار در آن ناحیه احساس درد، سوزش، خارش، مورمور یا بی حسی می کند.
 
بیشتر بخوانید: وقتی زونا برمیگردد
 

سکته مغزی

وقتی یکی از عروق که خون و اکسیژن را به مغز پمپ می کند دچار گرفتگی می شود و می ترکد فرد «سکته مغزی» می کند. یکی از علایم هشدار دهنده سکته مغزی بی حسی صورت و افتادگی آن است. سلول های مغزی بدون خون و اکسیژن به سرعت می میرند و آن بخشی از بدن که تحت کنترل داشته اند، دیگر کار نمی کند.
به یاد داشته باشید که در سکته مغزی هر دقیقه ارزشمند است. هر چقدر دیر تر تحت درمان قرار بگیرید احتمال آسیب های مغزی جبران ناپذیر افزایش می یابد. اگر احساس ضعف، بی حسی، گیجی یا سرگیجه ناگهانی یا اشکال در دید داشتید با اورژانس تماس بگیرید.
 
بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدها در برخورد با کسی که سکته مغزی کرده است
 

حمله ایسکمیک گذرا –TIA

به «حمله ایسکمیک گذرا» --TIA سکته مغزی کوچک یا زنگ هشدار سکته مغزی هم می گویند. نشانه های TIA شبیه سکته مغزی است. بی حسی صورت هم یکی از این نشانه هاست. علت TIA هم مانند سکته مغزی وجود لخته ای در مغز است، اما بر خلاف سکته مغزی این لخته به سرعت از بین می رود و نشانه ها تنها برای چند دقیقه بروز می کنند. در این حالت هم اگر یک سمت از صورت ناگهان بی حس شد، تکلمتان با مشکل مواجه شد یا علامت دیگری از سکته مغزی داشتید با اورژانس تماس بگیرید.
 
بیشتر بخوانید: سکته خاموش و بدون علت مغز
 

فلج بل

این عارضه عضلات یک طرف صورت را فلج یا ضعیف می کند و باعث ایجاد حالت افتادگی در آن سمت می شود. پلک و گوشه دهان هم درگیر «فلج بل» می شوند. فلج بل با تورم اعصاب صورت بروز می کند و روی حرکت اعضای صورت اثر منفی می گذارد.
نشانه های فلج بل مثل ناتوانی در کنترل آب دهان، ظرف چند ساعت یا چند روز بروز می کند. بیشتر افراد با گذشت چند هفته به خودی خود خوب می شوند.

بیشتر بخوانید: 12 علت خواب رفتن دست و پا
 

تومور

بعضی از تومورهای خوش خیم و غیر سرطانی نزدیک اعصاب کنترل کننده احساسات و حرکات اعضای صورت رشد می کنند. اگر این تومورها بزرگ شوند روی اعصاب فشار وارد می کنند. با توجه به اینکه روی کدام اعصاب فشار وارد می کنند نشانه ها متفاوت خواهد بود. بی حسی صورت، اشکال در جویدن غذا، ضعف عضلات صورت یا مشکلات شنیداری از جمله این نشانه هاست.
 
بیشتر بخوانید: آیا این سردردهای نگران کننده، نشانه تومور مغزی هستند؟
 

آنوریسم مغزی

«آنوریسم مغزی» به وجود ناحیه ای متورم در دیواره رگ های مغزی می گویند که با ایجاد ضعف در آن ناحیه همراه است. اگر آنوریسم کوچک باشد احتمالا نشانه ای ندارد، اما با رشد آن روی بافت مغز و اعصاب فشار بیشتری وارد می شود و منجر به بی حسی یک طرف صورت خواهد شد. درد یک چشم یا دوبینی از جمله دیگر نشانه هایی است که ممکن است بروز کنند.
اگر آنوریسم مغزی دچار پارگی یا نشتی شود باعث خونریزی مغز می شود و معمولا سردرد های وحشتناکی ایجاد می کند. اگر چنین سردردی احساس کردید با اورژانس تماس بگیرید.
 
بیشتر بخوانید: چگونه افزایش فشار مغز را تشخیص دهیم
 

میگرن همی پلژیک

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، در این نوع نادر میگرن ممکن است در طول سردرد، نیمی از بدن بی حس یا ضعیف شود. این بی حسی می تواند در صورت، دست یا پا بروز کند. نشانه های میگرن همی پلژیک از چند ساعت تا چند روز ماندگار است./
 
بیشتر بخوانید: درمان میگرن در خانه

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات