برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا شپش سگ به انسان سرایت می کند؟

آیا شپش سگ به انسان سرایت می کند؟ اینکه آیا شپش سگ می تواند به بدن انسان منتقل شود یا خیر باید بگوییم بله، حتی ممکن است به گاز گرفتن و تغذیه از انسان بپردازد اما انسان را به عنوان میزبان خود انتخاب نمی کند. اگر شپش سگتان را روی خود دیدید فقط آن را بر دارید یا له کنید.
«شپش» بالغ سر تقریبا 2 تا 3 میلی متر طول دارد. این شپش ها به سر و گردن می چسبند و در پایین ترین بخش ساقه مو تخم های خود را می گذارند. شپش ها با خزیدن روی سر حرکت می کنند، اما نمی توانند بجهند یا پرواز کنند.
آلودگی به شپش اکثرا از طریق ارتباط نزدیک با فرد آلوده صورت می گیرد. گربه ها، سگ ها و دیگر حیوانات خانگی نقشی در انتقال آن به انسان ندارند.
اگر حیوان خانگی شما شپش دارد نترسید. «شپش سگ» ها تمایلی به زندگی در بدن انسان ها ندارند. اکثر شپش ها مختص به گونه خاصی هستند یعنی شپش سگ علاقه به زندگی در بدن سگ ها دارد و شپش انسان علاقه به زندگی در بدن انسان ها. اینکه آیا شپش سگ می تواند به بدن انسان منتقل شود یا خیر باید بگوییم بله، حتی ممکن است به گاز گرفتن و تغذیه از انسان بپردازد اما انسان را به عنوان میزبان خود انتخاب نمی کند. اگر شپش سگتان را روی خود دیدید فقط آن را بر دارید یا له کنید.
برای درمان شپش سر هم داروهای تجویزی پزشک وهم داروهای بدون نسخه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هشت باور غلط درباره شپش سر

توصیه هایی برای پیشگیری از شپش سر

شپش سر معمولاً به شکل فرد به فرد و با تماس مستقیم سر و موی افراد سرایت پیدا می کند. حدود 30 ثانیه طول می کشد که یک شپش از یک سر به سر دیگر انتقال پیدا کند. سرایت از راه های دیگر شیوع کمتری دارد؛ مثل به اشتراک گذاشتن لباس و وسایل شخصی آلوده به شپش هایی که روی آن ها خزیده اند یا تخم شپش متصل به موهای ریخته. احتمال ابتلا به شپش از طریق شپش های افتاده روی فرش یا مبلمان بسیار کم است. اگر شپش ها بیفتند یا نتوانند تغذیه کنند، کمتر از یک تا دو روز زنده می مانند. تخم آنها درصورت نبودن در دمای یکسان با پوست سر، در طول یک هفته از بین خواهد رفت.
 
مراحل زیر برای پیشگیری و کنترل انتشار شپش سر توصیه شده است:
  • در طول بازی یا دیگر فعالیت ها در منزل، مدرسه یا هر جای دیگر از تماس سر با سر اجتناب کنید (فعالیت های ورزشی، زمین بازی، اردو).
  • لباس هایی مثل کلاه، روسری، کت، لباس ورزشی، هدبند یا سنجاق سر را با دیگران شریک نشوید.
  • از شانه، برس، یا حوله دیگران استفاده نکنید.
  • شانه و برس مورد استفاده فرد آلوده را با خیساندن در آب داغ (حداقل 55 درجه) به مدت 5 تا 10 دقیقه ضد عفونی کنید.
  • روی رختخواب، کاناپه، بالش، فرش، یا عروسک هایی که به تازگی فرد آلوده از آنها استفاده کرده است دراز نکشید.
  • لباس، ملحفه و دیگر چیزهایی که ظرف دو روز قبل از شروع درمان توسط فرد آلوده مصرف شده است را با ماشین لباسشویی  و در دمای حداقل 55 درجه بشویید و با بیشترین دما خشک کنید. لباس و وسایلی که قابل شستن نیست را به خشکشویی بدهید یا در کیسه پلاستیکی محکم مهر و موم کرده و دو هفته به همان حال نگهداری کنید.
  • زمین و مبلمانی که خصوصا فرد آلوده از آنها استفاده کرده است را با جاروبرقی تمیز کنید. البته صرف وقت و هزینه بسیار برای تمیز کردن منزل به منظور اجتناب از ابتلای دوباره به شپش از طریق تخم های افتاده در لباس و مبلمان لزومی ندارد.
  • از اسپری های ضد عفونی کننده استفاده نکنید: این مواد در صورت استنشاق یا جذب توسط پوست مسمومیت زا هستند.
  • برای کمک به کنترل شپش در جامعه، مدرسه یا اردو باید به کودکان آموخت از انجام فعالیت هایی که شپش سر را منتشر می کند پرهیز کنند./
بیشتر بخوانید: درمان شپش سر با روش های سنتی

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات