برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وقتی زونا برمی گردد

وقتی زونا برمی گردد اگر یک بار زونا گرفته باشید، احتمالا دیگر به آن مبتلا نخواهید شد. این به آن معنا نیست که هیچ کس دوبار به زونا مبتلا نمی شود، بلکه به این معناست که احتمال عود آن کم است.
بیماری «زونا» که به آبله مرغان بزرگسالان شهرت دارد، یک بیماری ویروسی است که عامل آن ویروس «واریسلا زوستر» -عامل آبله مرغان- است. نظریه رایج برای این بیماری به این صورت است که پس از ابتلا و بهبودی آبله مرغان، این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصبی باقی می‌ماند، تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود.
در این حالت بیماری موضعی دردناکی ایجاد می‌شود که زونا نام دارد. یک فرد در طول عمر خود به احتمال 10 تا 20 درصد به زونا مبتلا می‌شود. افرادی که از وضعیت سیستم ایمنی خوبی برخوردار نیستند، با احتمال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
به گزارش «بهپو»، اگر یک بار زونا گرفته باشید، احتمالا دیگر به آن مبتلا نخواهید شد. این به آن معنا نیست که هیچ کس دوبار به زونا مبتلا نمی شود، بلکه به این معناست که احتمال عود آن کم است. زونا - «هرپس زوستر»- می تواند برای بار دوم یا به ندرت بار سوم باز گردد، اما می توانید با رعایت نکاتی از آن پیشگیری کنید یا در صورت عود، علایم آن را تخیف دهید.
 

زونا چند وقت یک بار امکان بازگشت دارد؟

متخصصان دقیقا نمی دانند چند نفر بیش از یک بار به زونا مبتلا شده اند، اما می دانند که این بیماری در مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی امکان بازگشت خواهد داشت.
اگر سیستم ایمنی شما سالم باشد:

  • احتمال بازگشت زونا در چند سال اول، کمتر از افرادی است که تابه حال زونا نگرفته اند.
  • با گذشت زمان، احتمال بازگشت زونا بالاتر می رود. مطالعه ای دریافته است در طول 7 سال احتمال بازگشت زونا تقریبا به 5 درصد می رسد. این مقدار با احتمال ابتلا به زونا برای اولین بار برابر است.
 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

  • مبتلایان به زونا که درد شدیدی داشته اند و این درد بیش از 30 روز طول کشیده است؛ به این حالت «نورالژی پست هرپتیک- PHN» می گویند.
  • زنان
  • کسانی که اولین زونا را در 50 سالگی یا بالاتر گرفته اند.
  • کسانی که به علت عارضه ای مانند سرطان خون، لنفوم، HIV یا مصرف داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.
 

آیا واکسیناسیون به پیشگیری از زونا کمک می کند؟

متخصصان پیشنهاد می کنند افراد بالای 50 سال واکسن «شینگریکس» بزنند. این واکسن در سال 2017 به تایید رسیده است و طبق مطالعات انجام شده به میزان 90 درصد از زونا و عوارض ناشی از آن پیشگیری می کند. حتی اگر مبتلا به زونا شده اید واکسن آن می تواند از ابتلای دوباره جلوگیری کند. شینگریکس از واکسن قبلی –زوستاواکس- بهتر است. اگر قبلا « زوستاواکس» زده اید اکنون می بایست واکسن شینگریکس را هم بزنید.
درباره چگونگی دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنید. اگر به تازگی از زونا رها شده اید، حداقل تا زمان از بین رفتن التهابات پوستی صبر کنید.
در موارد زیر می بایست از زدن واکسن شینگریکس خودداری کنید:

  • بارداری یا شیر دهی
  • حساسیت به واکسن
  • منفی بودن نتیجه آزمایش ایمنی از آبله مرغان - واریسلا زوستر، در این صورت باید واکسن آبله مرغان –واریسلا- بزنید.
از آن جایی که واکسن قبلی زونا –زوستاواکس- یک ویروس زنده است، در صورتی که حساسیت دارید، مبتلا به ضعف سیستم ایمنی هستید، باردارید یا در 4 هفته آینده قصد بارداری دارید نباید این واکسن را بزنید.
 

آیا عود زونا در همان ناحیه قبلی روی می دهد؟

احتمال بازگشت زونا در هر ناحیه ای از بدن وجود دارد. عموما راش های پوستی بیشتر در بدن و صورت دیده می شوند. بنابراین اگر در سمت راست شکمتان دچار راش زونا شده اید، امکان دارد این بیماری در سمت چپ شکم، صورت، سینه، گردن یا پشت باز گردد.
 

عود زونا چگونه درمان می شود؟

درمان زونای عود کرده با درمان اولیه تفاوت چندانی ندارد:
برای تخفیف خارش از روش های زیر استفاده می شود:
  • لوسیون کالامین
  • کمپرس مرطوب
  • محصولات پوستی جو دوسر
اگر دچار دردهای نورالژی پست هرپتیک شدید، احتمالا پزشک داروی «گاباپنتین» یا کرم های مالیدنی تجویز می کند. داروهای ضد افسردگی هم کمک کننده هستند.
برای درمان زونا از استرویید ها هم استفاده می شود.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، داروهایی مثل آنتی ویروس ها می بایست درست سر وقت آغاز شوند تا بهترین نتیجه را بدهند. به محض اینکه راش های پوستی هویدا شدند یا هر نشانه ای که شما را به زونا مشکوک می کرد مشاهده کردید، با پزشک تماس بگیرید. اگر یک بار به زونا مبتلا شده باشید علایم آن را می شناسید و زود تر می توانید راهی مسیر درمان شوید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات