برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبایدهای استفاده از مواد آرایشی در بارداری

بایدها و نبایدهای استفاده از مواد آرایشی در بارداری بسیاری از مادران باردار در مورد مواد آرایشی و خطر‌ات استفاده از آنها در دوران بارداری نگرانی‌هایی دارند. به گفته محققان هر ماده‌ای با قرار گرفتن روی پوست می‌تواند وارد جریان خون شود و ممکن است قادر به عبور از جفت هم باشد. بنابراین لازم است در مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری دقت بیشتری کرد.
بسیاری از مادران باردار در مورد مواد آرایشی و خطر‌ات استفاده از آنها در دوران بارداری نگرانی‌هایی دارند. به گفته محققان هر ماده‌ای با قرار گرفتن روی پوست می‌تواند وارد جریان خون شود و ممکن است قادر به عبور از جفت هم باشد. بنابراین لازم است در مصرف مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری دقت بیشتری کرد.
به گزارش «بهپو»، اگر مطمئن نیستید کدام محصولات برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر هستند، از پزشک خود کمک بخواهید. در این مطلب می‌توانید با نحوه مصرف و ایمنی برخی از مواد آرایشی و بهداشتی در دوران بارداری آشنا شوید.
 

اسپری حالت‌دهنده مو و لاک ناخن

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که ماده فتالات که در بسیاری از اسپری‌های مو و لاک های ناخن وجود دارد، با نقص‌های هنگام تولد جنین در ارتباط است. نظر سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» این است که داده های قابل دسترس که ارتباط بین مصرف فتالات موجود در مواد آرایشی و خطر سلامت برای انسان را نشان دهد، وجود ندارد و فتالات به بروز نقایص تولد در انسان ارتباط ندارد. با این حال مطالعه ای که روی حیوانات صورت گرفته است نشان داده است که این مواد در رشد جنسی جنس نر تداخل ایجاد می کند بنابراین عاقلانه این است که برای تضمین سلامت جنین از لاک ناخن‌های بدون فتالات استفاده کنید یا ناخن‌های خود را در محلی با تهویه هوای خوب و مناسب لاک بزنید تا کمتر در معرض فتالات موجود در لاک قرار بگیرید. همچنین می‌توانید به جای استفاده از اسپری حالت‌دهنده مو که به آسانی استنشاق می‌شود، از موس یا ژل یا سایر حالت دهنده‌های طبیعی استفاده کنید.
 

برنزه‌کننده و ضدآفتاب‌ها

تأثیر استفاده از محصولات برنزه‌کننده در زنان باردار چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. بر اساس برخی از تحقیقات استفاده گاه‌به‌گاه از محصولات برنزه‌کننده‌، آسیب بسیار کمتری از برنزه شدن در آفتاب یا سولاریوم دارد؛ اما بدون شک شما می‌توانید برای احتیاط در دوران حساس بارداری و به خصوص در سه ماهه اول از برنزه کردن بدنتان به هر شکلی خودداری کنید.
به گفته برخی محققان استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مناسب در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا هورمون‌های بارداری می‌تواند پوست شما را حساس‌تر از همیشه کند. اگر در مورد استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نگران هستید، می‌توانید از کرم‌های ضدآفتاب غیرشیمیایی و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید و زمانی را که در مقابل نور خورشید می‌گذرانید محدود کنید، به ‌ویژه بین ساعت ۱۰ صبح تا دو بعد از ظهر که اشعه‌های خورشید شدیدتر از همیشه است. پزشکان توصیه می‌کنند از کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنید که حاوی اکسید روی و تیتانیوم دی‌اکسید است. این مواد جذب پوست نمی شوند و تنها با قرار گرفتن روی پوست اشعه UV را فیلتر می کنند.
 

کرم‌های ضدجوش صورت

نوسانات هورمونی دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد یا شدیدتر شدن آکنه –جوش صورت- شود. اگر شروع به جوش زدن کردید با پزشک خود مشورت کنید. داروهای نسخه ای برای آکنه مانند ایزوترتینویین، رتین آ و همچنین تتراسایکلین در دوران بارداری خطرناک و ممکن است باعث نقص‌های هنگام تولد شوند.
داروهای دارای آزلاییک اسید، اریترومایسین یا کلیندامایسین هستند در دوران بارداری بی خطرند. استفاده از لایه بردار اسید گلیکولیک هم در دوران بارداری ایمن است.استفاده از بنزوییل پراکسید به مقدار بسیار کم هم خطری ندارد و برخی پزشکان تجویز می کنند.
شستن صورت با آب گرم و صابون مناسب با میزان خشکی یا چربی صورتتان و استفاده از یک پاک‌کننده بی‌ضرر به صورت دو بار در روز خطری ندارد اما توصیه می کنیم از اسکراب کردن صورت بپرهیزید.
 

رنگ مو و هایلایت

محققان تأثیر رنگ مو در زنان باردار را بررسی نکرده‌اند و اطلاعات آنها از مطالعه روی حیوانات به دست آمده است، بنابراین برخی پزشکان توصیه می‌کنند که برای رعایت احتیاط، از رنگ کردن مو در دوران بارداری و به ویژه در طول سه ‌ماهه اول بارداری پرهیز کنید، زیرا جنین در سه ماهه اول در حساس‌ترین وضعیت ممکن است. در مقابل برخی پزشکان آسان می گیرند و معتقدند مقدار جذب رنگ مو از راه پوست کم است و آسیبی به جنین نمی زند. توصیه ما این است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
به طور کلی اگر قصد رنگ کردن موی خود بعد از سه ماهه اول را دارید، بهتر است برای کاهش تماس و استنشاق بوی مواد موجود در رنگ این کار را در یک اتاق با تهویه مناسب انجام دهید و پنجره‌ها را هم باز بگذارید. استفاده از دستکش و ماسک هم می‌تواند میزان تماس شما را با این مواد کاهش دهد. همچنین توصیه می‌شود در صورت امکان در دوران بارداری از رنگ‌های بدون آمونیاک یا رنگ‌های گیاهی استفاده کنید. هایلایت یا سایر روش‌های رنگ کردن مو که فقط ساقه مو را رنگ می‌کند خطرات کمتری دارد و به عنوان روش جایگزین در دوران بارداری توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای رنگ کردن مو در بارداری
 

استفاده از رژ لب

گاهی برای افزایش اثر ماندگاری رژ لب‌ها به آنها سرب اضافه می‌شود. در سال 2007، کمپین مواد آرایشی ایمن دریافت که 61 درصد از رژ لب های برند، دارای سرب هستند. FDA رژ لب را یک نگرانی برای سلامت بدن در نظر نمی گیرد چون رژ لب بلعیده نمی شود.
سهم رژ لب های دارای سرب در مسمومیت ناشی از سرب، نامشخص است اما ااین سهم احتمالا بسیار کم است. با این حال بهتر است برای حفظ سلامت خود و جنینتان سعی کنید در صورت امکان از رژ لب‌های بدون سرب استفاده کنید. با توجه به این که سه ماهه اول بارداری زمان حساسی برای رشد جنین است، شاید استفاده نکردن از رژ لب در این زمان بتواند نگرانی‌های شما در مورد سلامت جنین را کاهش دهد.
 

کرم‌های ضدچروک و تزریق بوتاکس

برخی از زنان باردار تقریباً همان اندازه که از لوسیون‌های ضد ترک پوستی استفاده می‌کنند، از کرم ضدچروک هم استفاده می‌کنند. قبل از استفاده از کرم ضدچروک روی پیشانی یا خطوط خنده خود باید به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید. بسیاری از کرم‌های ضدچروک حاوی رتینول هستند که با نقص‌های هنگام تولد در ارتباط است و هرچند مطالعات قطعی روی آن انجام نشده است، اما اتفاق نظر بر این است که رتینول ممکن است با سقط جنین یا اختلال رشد مرتبط باشد. اگر می‌خواهید در دوران بارداری از کرم‌های ضدچروک استفاده کنید، باید آن محصول را به پزشک خود نشان دهید تا محتویات و ترکیبات آن بررسی شود. در هر صورت استفاده از کرم‌های ضدچروک در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود.
در دوران باردای ممکن است بخواهید از تزریق بوتاکس برای از بین بردن خطوط اخم و رفع چروک استفاده کنید، اما کارشناسان توصیه می‌کنند در دوران بارداری از این روش استفاده نکنید. مطالعات کافی درباره استفاده از بوتاکس در زنان باردار وجود ندارد، اما بهتر است برای حفظ سلامتی جنین از تزریق بوتاکس در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول خودداری کنید.
 

سفیدکننده‌های دندان‌

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، محققان معتقدند پراکسید ماده فعال در سفیدکننده‌های دندان برای بزرگسالان بی‌خطر است، حتی اگر هنگام فرایند بلیچینگ یا سفید کردن دندان مقداری از آن را ببلعید، اما اطلاعات و تحقیقات کافی در مورد چگونگی تأثیر این مواد بر جنین وجود ندارد. کار عاقلانه این است که در این دوران از استفاده از محصولات سفیدکننده دندان پرهیز و به جای آن از یک خمیردندان سفیدکننده استفاده کنید. مهم‌تر از همه این است که در این دوران باید همچنان به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ادامه دهید و به ‌طور منظم برای جرم‌گیری دندان به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات