برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مقابله با سرماخوردگی در دوران بارداری

مقابله با سرماخوردگی در دوران بارداری سرماخوردگی همیشه ناخوشایند است، چه برسد به اینکه باردار هم باشید. از آن جا که بسیاری از داروها در دوران بارداری منع مصرف دارند، روش هایی برای تخفیف علایم سرماخوردگی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.
وقتی متوجه می شوید باردارید خوردن دارو و مصرف بعضی از مواد غذایی همواره با سوالاتی در ذهن شما همراه می شود. اتفاق بد این است که در میانه بارداری دچار بیماری هایی مثل سرما خوردگی شوید و بدانید بدون مصرف دارو روز های بدی را سپری خواهید کرد. چاره چیست؟
به گزارش «بهپو»، سرماخوردگی همیشه ناخوشایند است، چه برسد به اینکه باردار هم باشید. از آن جا که بسیاری از داروها در دوران بارداری منع مصرف دارند، روش هایی برای تخفیف علایم سرماخوردگی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

 

روش های درمانی طبیعی

«الیسا راس»، متخصص زنان در اوهایو می گوید قبل از اینکه دارو مصرف کنید، بهتر است برخی از روش های خانگی سنتی را امتحان کنید.
راس برای درمان سرماخوردگی موارد زیر را پیشنهاد می کند:
  • دوش آب داغ
  • استفاده از دستگاه بخارساز
  • شستشوی بینی با محلول سالین
  • سوپ مرغ
 

ایمنی از خطر

اگر نمی توانید از داروهای خانگی استفاده کنید، می توانید با به کار گیری چند اقدام احتیاطی از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید. اول اینکه دستورالعمل ها می گویند بهتر است در سه ماهه اول از هیچ دارویی استفاده نکنید.
راس می گوید: «در 12 هفته اول، که اندام نوزاد در حال تشکیل است بهترین کار این است که هیچ دارویی استفاده نکنید. اگر چنین کاری کردید ممکن است دچار عواقبی شوید.»
راس ادامه می دهد: «اگر مجبور به مصرف دارو شدید مطمئن ترین راه این است که داروهایی با کمترین ترکیبات ممکن مصرف کنید.»
راس می گوید: «مهمترین چیز در مورد دارو های سرماخوردگی این است که دارویی مصرف کنید که عناصر موجود در آن تنها برای تخفیف علایم شما باشد و ترکیبات بیشتری نداشته باشد. گاهی دارو هایی به فروش می رسند که بتوانند مجموعه ای از علایم را بهبود دهد.»
داروهایی که باید در طول بارداری از آن ها اجتناب کنید به شرح زیر است:
  • ایبوپروفن
  • آسپرین
  • هر داروی گیاهی یا خانگی
میزان ترکیبات داروهای گیاهی تنظیم شده نیست، بنابراین دانستن دوز دقیق دارو یا اطلاع از تمامی ترکیبات آن بسیار دشوار است. گیاهان می توانند از جفت عبور کنند و به جنین برسند، بنابراین بهتر است از مصرف آن ها جلوگیری شود.
 

فهرست دارو های ایمن

بهترین راه این است که همیشه قبل از مصرف هر دارو در حین بارداری، با پزشک خود مشورت کنید، اما در اینجا به برخی از داروهایی که به طور کلی برای زنان باردار بی خطر هستند اشاره می کنیم:
  • استامینوفن
  • دیفن هیدرامین
  • سودوافدرین
  • لوراتادین
  • آبنبات روی
  • اسپری کلراسپتیک -البته غرغره آب نمک به همان اندازه موثر است-
از میان این دارو ها، راس بیش از همه سودافد را برای درمان سرماخوردگی توصیه می کند. راس می گوید: «پس از گذر از سه ماهه اول بارداری مصرف سودافد به عنوان ضد احتقان، بی ضرر است، مگر اینکه مادر باردار دچار فشار خون بالا باشد.» «گاهی اوقات سودافد بهترین نتیجه را در این شرایط می دهد.»
به یاد داشته باشید، هرچه دارو ساده تر باشد بهتر است. راس توصیه می کند که زنان باردار از محصولاتی که حاوی ترکیبات متعدد هستند پرهیز کنند.
سرفه شدید قطعا آزار دهنده است، ممکن است نگران این باشید که سرفه های سختتان به جنین صدمه بزند یا کیسه آبتان پاره شود. راس می گوید نیازی به نگرانی نیست – جنین در امان خواهد بود.
 

ملاقات با پزشک فراموش نشود

راس به زنان باردار هشدار می دهد تا مراقب باشند و مطمئن شوند بیماریشان سرماخوردگی است. اگر مبتلا به یک بیماری مانند آنفلوانزای خوکی شده باشید، عوارض شدیدی برایتان به همراه خواهد داشت. اگر تب و درد عضلانی را تجربه کردید، یا اگر علایمتان پس از 10 روز از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا این بیماری نیاز به درمان ویژه ای دارد یا خیر.
به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، بسیاری از داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی برای زنان باردار و جنین آن ها بی خطر است. اما این بدان معنا نیست که فقط باید دارویی از داروخانه بگیرید و مصرف کنید. قبل از اینکه هر کاری انجام دهید، حتی اگر فکر می کنید بی خطر است، با پزشک خود تماس بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات