برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اهمیت تغذیه در زنان باردار مبتلا به روماتیسم

اهمیت تغذیه در زنان باردار مبتلا به روماتیسم توجه کافی به تغذیه در دوران بارداری و شیردهی برای تمام زنان بخصوص زنان مبتلا به روماتیسم امری مهم و ضروری است. سلامت نوزاد در گرو سلامت مادر است و وجود رابطه صحیح بین این دو تضمین کننده سلامت هر دو.
توجه کافی به تغذیه در دوران بارداری و شیردهی برای تمام زنان بخصوص زنان مبتلا به روماتیسم امری مهم و ضروری است. سلامت نوزاد در گرو سلامت مادر است و وجود رابطه صحیح بین این دو تضمین کننده سلامت هر دو.بارداری به خودی خود برای زنان سختی ها و نگرانی هایی به همراه دارد، حالا اگر به روماتیسم هم مبتلا باشید قطعا فشار بیشتری بر شما وارد می شود. روماتیسم یک بیماری خودایمنی است. به این معنی که سیستم ایمنی، بافت های خود بدن را به جای باکتری ها و ویروس ها مورد حمله قرار می دهد که نتیجه آن ایجاد التهاب در بدن است. معمولا التهاب با سرعت نسبتا زیادی از بین می رود اما در روماتیسم یک فرآیند طولانی مدت (مزمن) است.
 
بیشتر بخوانید: اگر مبتلا به روماتیسم هستید و می خواهید حامله شوید

یکی از نگرانی های زنان مبتلا به روماتیسم این است که آیا می توانند باردار شوند بدون اینکه خطری آن ها یا جنین شان را تهدید کند؟ خبر خوش اول برای شما این که بسیاری از زنان مبتلا به روماتیسم می گویند علایم بیماری آنها در طول دوران بارداری رو به بهبودی رفته است و خبر خوش دوم اینکه، بنظر نمی رسد روماتیسم شانس باردار شدن یا باردار ماندن را تحت تاثیر قرار دهد. در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی حدود ۷۰ درصد بیماران دچار بهبودی نسبی در علائم بالینی می شوند. حدود ۵۰ درصد در سه ماهه اول، حدود ۲۵ درصد در سه ماهه دوم و حدود ۳۰ درصد موارد، بیماری روماتیسم در سه ماهه سوم بارداری بهبودی نسبی پیدا می کند.

بر اساس تجارب علمی موجود حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران در سه ماهه اول پس از زایمان دچار عود بیماری خواهند شد. عود بیماری ممکن است تدریجی و یا ندرتا ناگهانی و شدید باشد.
درد، التهاب و نهایتا تخریب مفاصل از نشانه های بیماری روماتیسم است. بالا رفتن وزن بدلیل بارداری یا علل دیگر در طول زندگی، می تواند روند تخریب مفاصل را بدتر کند. پس زنان باردار مبتلا به روماتیسم بیش از دیگران باید مراقب اضافه شدن وزنشان باشند.

بهترین راه برای اینکه در دوران بارداری بیش از اندازه وزن نگیرید راهی ساده و آسان است: مراقب باشید وزنتان خیلی بالا نرود. معمولا 10 تا 13 کیلوگرم اضافه وزن در دوران بارداری، مقداری ایمن و بدون اشکال است، اما بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید و طبق نظر او و با توجه به شرایط بدنی تان، مراقب اضافه وزن خود باشید.
 
بیشتر بخوانید: در زنان شیرده مبتلا به روماتیسم مصرف چه داروهایی ممنوعیت ندارد؟

بسیاری از زنان در دوران شیردهی با کاهش وزن، به وزن بهتری می رسند. درحالیکه روماتیسم در دوران بارداری در اکثر مبتلایان به فاز خاموشی می رود، اما در برخی چند ماه پس از زایمان شعله ور شده و عود می کند. این بیماران مجبورند داروهایی مصرف کنند که ممکن است از طریق شیر به نوزاد منتقل شود. در اینصورت دیگر قادر نخواهند بود نوزاد را با شیر خود تغذیه کنند. البته برخی داروهای روماتیسمی در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف ندارند و می توانید با خیال راحت از آن ها استفاده کنید؛ مثل پردنیزولون که منع مصرف ندارد.

زنانی که پردنیزولون مصرف می کنند باید به تغدیه خود بیشتر توجه کنند، حتی ممکن است با نظر پزشک لازم باشد مکمل های دارویی مصرف کنند. بطور کلی ویتامین های دوران بارداری باید بطور کامل برای مادر تامین باشد، بخصوص مادرانی که پردنیزولون مصرف می کنند در معرض خطر بالای تحلیل استخوان ها هستند و بنابراین ممکن است به کلسیم و ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشد.
 
بیشتر بخوانید: مصرف این ویتامین ها در بارداری ضروری است

تغذیه سالم و متعادل برای هر زن بارداری مهم و ضروری است. اگر در ارتباط با تغذیه و وزن خود نگرانید با پزشک زنان و یا متخصص تغذیه مشورت کرده و راهنمایی بخواهید.
پس از بارداری، ورزش به کم کردن وزن کمک کرده و سلامتی و شادابی را برایتان به ارمغان می آورد. اما با وجود فرد جدید در خانواده و مشغله فراوان ممکن است وقت و انرژی کافی برای ورزش کردن نداشته باشید. و اگر پس از زایمان علایم روماتیسمی هم عود کرده باشد، مشکلات شما دو باربر خواهد شد و به شما حق می دهیم که برای ورزش کردن انگیزه کافی نداشته باشید.

بیشترین کاهش وزن در شش هفته اول پس از زایمان اتفاق می افتد و بیشتر زنان در این مدت ورزش خاصی انجام نمی دهند. بعد از مشورت با پزشک زنان و اطمینان از اینکه هیچ منعی برای شروع ورزش وجود ندارد احتمالا اول از همه به پیاده روی فکر می کنید، نه دویدن؛ ترجیح می دهید از هر کاری که بر مفاصل زانو و لگن فشار زیاد وارد می کند پرهیز کنید.

اگرچه بین روماتیسم و تغذیه رابطه خاصی وجود ندارد برخی زنان می گویند با خوردن بعضی غذاها احساس می کنند حالشان بدتر می شود. اگر فکر می کنید غذاهایی وجود دارد که با خوردنشان علایم روماتیسمی تشدید می شود، در دوران پس از زایمان که ممکن است با عود بیماری مواجه شوید، از آنها پرهیز کنید. مثلا برخی بیماران می گویند گوشت قرمز علایم روماتیسمی را در آنها تشدید می کند. معمولا دریافت این موضوع تجربی و شخصی است.

اگر روماتیسم دارید، احتمال بروز بیماری های قلبی در شما بالاست. پس بهتر است در طول بارداری و پس از زایمان غذاهایی انتخاب کنید که برای سلامت قلب مفید است. پیشنهاد ما به شما این است که چربی های خوب و غیر اشباع که می تواند سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش دهد یا همان کلسترول خوب، فیبر و سایر مواد غذایی که هم برای سلامت قلب و هم تناسب وزن مناسب است را در وعده های غذایی خود بگنجانید. یعنی بهتر است روغن زیتون و کانولا، ماهی مثل ماهی سالمون و آجیل هایی مثل گردو و بادام را جایگزین غذاهای سرخ شده و فرآوری شده کنید.
 
بیشتر بخوانید: بارداری برای زنان مبتلا به بیماری های قلبی چه خطراتی دارد؟

توجه کافی به تغذیه در دوران بارداری و شیردهی برای تمام زنان بخصوص زنان مبتلا به روماتیسم امری مهم و ضروری است. سلامت نوزاد در گرو سلامت مادر است و وجود رابطه صحیح بین این دو تضمین کننده سلامت هر دو. با پزشک خود در ارتباط باشید. بارداری برای زنان مبتلا به روماتیسم مخاطرات خاص خودش را دارد که نیازمند برنامه ریزی پیش از تصمیم به بارداری و حتی پس از زایمان است. با رعایت مواردی که ذکر کردیم می توانید بارداری بی خطری داشته باشید حتی اگر به روماتیسم مبتلا باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات