برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دلیل جرقه های نورانی مقابل چشم چیست؟

دلیل جرقه های نورانی مقابل چشم چیست؟ حتما برای شما هم این سوال مطرح است که چرا هنگام عطسه کردن چشمانمان جرقه می‌زند؟
حتما برای شما هم این سوال مطرح است که چرا هنگام عطسه کردن چشمانمان جرقه می‌زند؟
به گزارش «بهپو»، دیدن چیزهایی که وجود ندارد؛ چه به صورت جرقه نورانی باشد، چه لکه‌های تیره ممکن است، ناراحت‌کننده باشد،اما هنگامی که افراد روی چشم‌های‌ بسته‌شان فشار می‌آورند، دچار حمله میگرن می‌شوند یا حتی عطسه می‌کنند، انواعی از جرقه و اشباح نورانی را می‌بینند. همه این تجربه‌های بصری ناشی از تحریک پشت چشم یا در واقع عصب بینایی است که تجربه نور را به مغز منتقل می‌کند. شاید شما هم از دوران کودکی تجربه کرده باشید که فشار آوردن روی پلک‌های بسته ‌شده‌‌تان، الگوهای نورانی مواجی را در مقابل‌ چشم‌‌هایتان ایجاد می‌کند.
 
بیشتر بخوانید: بیماری هایی که تاری دید زنگ هشدار آنهاست

اما اگر در دوران بزرگسالی، هنگامی که دیگر روی پلک‌هایتان فشار نمی‌آورید، میزان جرقه‌های نورانی که در مقابل چشمتان می‌بینید، به طور قابل‌توجهی افزایش یابد یا دچار اختلال بینایی درازمدتی شوید، این امر ممکن است نشانه جداشدگی شبکیه «retinal detachment» باشد که در آن شبکیه (پرده حساس به نورچشم) از محل خود در عقب چشم کنده می‌شود. این عارضه یک فوریت جدی پزشکی است و باید فورا برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. جرقه‌های نورانی و دیدن نورهایی در میدان دید می‌تواند با سردردهای میگرنی همراه باشد یا به عنوان بخشی از «اورای» پیش از میگرن یا به علت میگرن چشمی رخ دهد، اما سایر انواع فشار یا تحریک نیز می‌تواند مغز را به دیدن جرقه‌های نورانی وادارد و اغلب این تجربه‌های بینایی رایج و بی‌‌ضرر هستند.
 
بیشتر بخوانید: آیا بیماری های چشم باعث سردرد می شوند؟

درون کره‌های چشم، ماده ژلاتینی ضخیمی وجود دارد که چشم را گرد و قوام‌دار می‌کند. هنگامی که مغز پیامی از شبکیه دریافت می‌کند، آن را به عنوان نور تفسیر می‌کند. بنابراین چه نوری وارد چشم شود یا نه، هر تحریکی روی شبکیه در مغز به صورتی نمایشی نورانی تعبیر خواهد شد. اگر پس از عطسه کردن ستاره یا جرقه‌های نورانی در مقابل چشم هایتان می‌بینید، ممکن است، ناشی از فشار وارد آمده روی خود چشم یا ناشی از تحریک اعصاب مربوط به بینایی باشد. اگر مدتی وارونه روی سر خود قرار بگیرید یا پس از مدتی درازکشیدن به سرعت بلند شوید، فشار خون ممکن است، کاهش پیدا کند و مغز دچار محرومیت از اکسیژن می‌شود. محیط درون و اطراف چشم تغییر می‌کند و بر عصب بینایی تاثیر گذاشته می‌شود.
همچنین هنگامی که عطسه می‌کنید، درون قفسه سینه‌ و سرتان فشار ایجاد می‌کنید؛ فشاری که هوا را با سرعت 160 کیلومتر درساعت از مجاری تنفسی شما به خارج می‌راند. نیروی قوی ناشی از این عطسه می‌تواند شبکیه را به شدت تکان دهد.
 
بیشتر بخوانید: نکات مهمی که چشم پزشکان از شما می خواهند بدانید

مجموعه دیگری از پدیدارهای بینایی که ممکن است با جرقه‌های نورانی اشتباه شوند، مگس پران است که ناشی از اختلالاتی در ماده ژلاتینی درون چشم یا زجاجیه است. مگس‌پران معمولا ناشی از ایجاد توده‌هایی درون زجاجیه یا ارتشاح سلول‌های خونی به درون آن است. این پدیده را بیش از همه هنگام خیره‌شدن به یک پس زمینه درخشان و یکنواخت مانند آسمان آبی می‌توان دید. مگس‌پران با افزایش سن بیشتر می‌شود، چرا که به افزایش سن زجاجیه سیال‌تر می‌شود. بنابراین در صورتی که بیماری خاصی یا میگرن ندارید و دچار حملات میگرن هم نمی‌شوید، دیدن جرقه‌ نورانی و مگس‌ پران نباید شما را نگران کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات