برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مسافرت بیماران روماتیسمی

مسافرت بیماران روماتیسمی بیماری های روماتیسمی به علت ماهیت مزمنی که دارد، باعث کاهش کیفیت زندگی، اختلال در خواب و مراتبی از کاهش خلق و اضطراب می شود.

بیماری های روماتیسمی به علت ماهیت مزمنی که دارد، باعث کاهش کیفیت زندگی، اختلال در خواب و مراتبی از کاهش خلق و اضطراب می شود. در این بیماران اصولا هر کار و فعالیتی که باعث ایجاد آرامش در بیمار شده روحیه مثبت اندیشی را تقویت کند، مفید است. لذا انجام سفر های تفریحی و زیارتی چنانچه با برنامه باشد، تاکید می شود.

 

توصیه های کلی جهت انجام مسافرت چیست؟

با توجه به شرایط جسمی بیماران روماتیسمی ضروری است از سه نظر دقت لازم را بعمل آورند.

الف) پیش گیری از ابتلای به عفونت ها

در بیماران آرتریت روماتوئیدی خصوصا در موارد طول کشیده بیماری رعایت نکات زیر ضروری است:

 -  این بیماران ضروری است واکسیناسیون مناسب را انجام داده باشند.

 -  از مصرف مواد غذایی غیر بهداشتی، خصوصا آب میوه و مواد غذایی غیربسته بندی شده پرهیز نمایند. در مورد مصرف میوه ها ضروری است از میوه های دارای پوست سالم استفاده شده و یا سایر میوه ها و سبزیجات کاملا ضد عفونی شده و بهداشتی باشند.

  - به علت استعداد بدن به انواع عفونت ها از حضور در تجمعات غیر ضروری و تماس نزدیک با افراد مشکوک به بیماری اجتناب شود. این مسئله به ویژه در فصل پائیز و زمستان که خطر عفونت های تنفسی از جمله آنفلوانزا بالاست، مورد تأکید است.

ب) در همه جا و به خصوص در سفر مقادیر کافی دارو های مصرفی در بیماری به همراه داشته باشند.

ج) آمادگی در مواجه حاد با استرس های حاد و شدید(توجه به احتمال نارسایی غده آدرنال  سورنال)

به طور طبیعی در بدن انسان در حوادث حاد مانند تصادفات، استرس، جراحی، عفونت، سکته، سقوط از ارتفاع و... هورمونی به نام کورتیزول ترشح می شود که نقش مهمی در تنظیم عملکرد سیستم های مختلف بدن ایفا می کند. در بیمارانی که تحت درمان با این داروها بوده اند، در مواجهه با حوادث حاد قادر به تولید کورتیزول مورد نیاز نیستند. ممکن است این بیماران در حوادث حاد دچار افت فشار خون و کاهش سطح هوشیاری شوند که ممکن  است که برای بیمار خطر ساز شود.

مصرف چه مقادیری ازداروی حاوی استروئید می تواند در مواجه با استرس ها ایجاد مشکل کند؟

اگرچه بطور معمول احتمال بروز این عارضه در بیماران آرتریت روماتوئیدی کم است ولیکن در بیمارانی با شرایط زیر ممکن است این عارضه اتفاق بیافتد.

-        بیمارانی که تحت درمان پردنیزولون 20 میلی گرم روزانه بوده و یا سایر فرآورده های استروئیدی با دوز مشابه حداقل به مدت چهار هفته باشند.

-        هر بیماری که مصرف استروئید در عصرها و در موقع خواب بیشتر از چند هفته داشته باشد.

-        بیمارانی با مصرف طولانی مدت استروئید که چهره آنها حالت گرد و پف کرده و یا در پشت شانه وضعیت کوهان مانند ایجاد شده باشد (حالت کوشینگوئید)

نکته مهم: این بیماران به طور معمول نیازمند بررسی از نظر نارسایی حاد غده آدرنال نیستند ولیکن باید دستبند و یا گردن بند همراه مبنی بر اینکه تحت درمان با استروئید بوده، به همراه داشته باشند تا در موقع اوژانس ها و حوادث غیرمترقبه، کادر درمانی بفکر این عارضه باشند.

توصیه های لازم جهت سفر به عتبات عالیات در کشور عراق

با توجه به پائین بودن سطح اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در عراق و مشکلات تردد در آنجا، ضروری است بیماران ضمن رعایت توصیه های کلی بهداشتی ذکر شده، واکسن پنوموکوک (پنوموواکس) و واکسن آنفلوانزای سالانه را تزریق کرده باشند.

توصیه های لازم سفر به عربستان جهت اعمال حج

وضعیت بهداشتی درعربستان نسبتا بهتر است.سفر به  این کشور خصوصا جهت زیارت خصوصا در حج تمتع (حج واجب) با توجه به ازدحام جمعیت از جوامع و فرهنگ های مختلف خطر ابتلا به عفونتهای مسری بیشتر است. توجه به توصیه های بهداشتی بسیار تاکید میشود.  ضروری است جدا از واکسیناسیون دوره ای ( واکسن پنوموکوک (پنوموواکس) و واکسن آنفلوانزای سالانه مورد اشاره) بیماران واکسن مننگوکوک نیز تزریق نمایند.

توصیه جهت مسافرت به سایر کشور ها

کشورهای مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی، بیماری های بومی، متفاوت بودن نحوه زندگی و تغذیه، تفاوت زیادی  در ناهنجاری ها و بیماری های مسافرتی دارند.

در بیماران روماتیسمی با توجه به وضعیت دفاعی بدن، ایجاد آگاهی لازم و از نظر فرهنگی و نیز آمادگی های جسمانی حائز اهمیت می باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات