برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اگر مبتلا به روماتیسم هستید و می خواهید حامله شوید

اگر مبتلا به روماتیسم هستید و می خواهید حامله شوید به دلیل اینکه بیماری های روماتیسمی طیف وسیعی را شامل می شوند بهتر است قبل از اقدام به حاملگی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مبحث بیماری های روماتیسمی در دوران بارداری از مباحث خیلی جدی می باشد و بیماران بایستی حتما با نظر پزشک روماتولوژیست و پزشک متخصص زنان اقدام به بارداری نمایند و در دوران بارداری تحت نظر این پزشکان باشند.
به دلیل اینکه بیماری های روماتیسمی طیف وسیعی را شامل می شوند بهتر است قبل از اقدام به حاملگی با پزشک معالج خود مشورت کنید. بعضی از داروهای روماتیسمی اثر بدی بر روی جنین و حاملگی شما می گذارند لذا سوالات زیادی از طرف بیماران روماتیسمی در خصوص امکان حاملگی و عوارض احتمالی بیماری و داروها بر روی جنین و مادر مطرح است.

 

بهترین زمان برای بچه دار شدن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بچه دار شدن زمانی است که بیماری شما در حال کنترل می باشد .بسیاری از زنانی که از بیماری لوپوس رنج می برند و قصد حاملگی دارند باید در زمان خاموشی بیماری اقدام نمایند.

 

آیا نیاز است همه داروهایم را قبل از اقدام به حاملگی قطع کنم؟

نباید قبل از مشورت با پزشک اقدام به قطع دارو ها نمایید. پزشک معمولا حداقل دوز دارو را برای شما تجویز می نماید. حد اقل دوز دارو مقداری است که در حاملگی شما خللی ایجاد نمی نماید و باعث می شود بیماری شما تحت کنترل بماند.
بعضی از داروها باید قبل از اقدام به حاملگی هم برای مردان و هم برای زنان کاملا قطع شود. بعضی از تحقیقات جدید نشان می دهد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن و ناپروکسن برای شما ایجاد مشکل نمایند و در صورتی که در زمان بارداری استفاده شوند ممکن است باعث سقط جنین شوند.

 

از چه داروهای مکملی استفاده کنم؟

زنی که تصمیم به بچه دار شدن دارد باید از ۳ ماه قبل از اقدام به حاملگی تا ۱۲ هفته بعد از حاملگی از قرص فولیک اسید ۵ میلی گرم روزانه استفاده نماید.
این قرص در صورتی که از متوتروکسات برای آرتریت خود استفاده می کنید ضروری می باشد چون متوتروکسات نیاز بدن را به فولیک اسید بیشتر می کند. فولیک اسید خطر نقص در کانال ستون فقرات را برای نوزاد کاهش می دهد.
شما باید در استفاده از مکمل های دیگر غیر از فولیک اسید و آهن پرهیز نمایید مگر اینکه کمبود مشخصی در بدن شما وجود داشته باشد مثل کمبود ویتامین D. بعضی از زنان آسیایی به دلیل قرار نگرفتن در معرض نور خورشید دچار کمبود ویتامین D می شوند. این امر می تواند منجر به نرمی استخوان شود.
همچنین اگر در زمان حاملگی از استروئید ها استفاده می نمایید بهتر است قرص کلسیم و ویتامین D برای کاهش خطر پوکی استخوان در برنامه خود داشته باشید.

 

مشکلات لقاح و باروری

آرتریت (التهاب مفاصل) بر روی باروری شما تاثیری ندارد ولی ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد که شما باردار شوید. همچنین در بعضی از بیماری ها مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید احتمال سقط جنین بیشتر می باشد. در سایر بیماری ها زمانی که بیماری فعال می باشد مصرف برخی از داروها (مانند سیکلوفسفامید) از عوامل اصلی و خطرناک می باشد که بارداری را دچار مشکل می نماید. توجه نمایید که حتما برای باردار شدن خود از قبل برنامه داشته باشید و زمانی اقدام نمایید که بیماری شما کاملا تحت کنترل قرار داشته باشد.

 

آیا فرزند من به بیماری روماتیسمی مبتلا می شود؟

ممکن است تعدادی از افراد خانواده شما دچار نوعی از آرتریت باشند ولی احتمال انتقال آن به فرزندان کم می باشد.در صورتی نگران هستید می توانید با یک متخصص ژنتیک مشاوره نمایید. شما باید خطرات نوع خاص روماتیسم خود را از پزشک روماتولوژیست بپرسید. اما انواعی از روماتیسم که بیشتر مورد مبتلا در جامعه است را با هم مرور می کنیم.

 

آرتروز

اکثر فرم های استئو آرتریت معمولا از پدر و مادر به فرزندان منتقل نمی شود. معمولا فاکتور های دیگر مانند سن و اضافه وزن و ضربه به مفاصل عامل اصلی ابتلا می باشند. یکی از مهمترین اشکال آرتروز که به طور جدی در فرزندان منتشر می شود آرتروز گره ای می باشد که باعث به وجود آمدن التهلاب در بند های پایین انگشتان می شود٫این بیماری عمدتا در زنان شیوع دارد و باعث تورم در انگشتان دست در قسمت قاعده آن می شود. آرتروز گره ای معمولا در زنان در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد در زمان یائسگی ٫بنابر این احتمال دیدن این نوع بیماری در کودکان پایین است٫طبق تحقیقات انجام گرفته زنانی که از این نوع آرتروز رنج می برند با احتمال ۵۰ درصد این آرتروز را به دختران خود انتقال می دهند.

 

آرتریت روماتوئید

اگرچه ممکن است تعدادی از افراد در یک خانواده به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا باشند ولی این فرضیه که بیماری از والدین به فرزندان انتقال می یابد هنوز اثبات نشده است.ریسک ابتلای فرزندان به روماتوئید آرتریت از طریق ارث ۱ تا ۳ درصد می باشد. مطالعات در باره این فرضیه هنوز ادامه دارد.

 

اسپوندیلو آنکیلوزانت

در صورتی که والدین ژن HLAB 27 را در بدن خود داشته باشند ابتلای ابتلای فرزندان به اسپوندیلیت آنکیلوزانت بیش از ۲۰ درصد و در صورتی که این ژن را نداشته باشند احتمال ابتلا به ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند.

 

آرتریت پسوریاتیک

احتمال ابتلای فرزندان شما در صورتی که به بیماری آرتریت پسوریاتیک مبتلا باشید نزدیک به ۴ درصد می باشد. البته این احتمال در نسل های بعدی بیشتر می شود.

 

لوپوس

اگر شما لوپوس دارید شانس ابتلای فرزندان شما ۱ درصد می باشد.بخاطر نحوه تکثیر خاص این بیماری احتمال ابتلای اعضای دیگر خانواده مثلا خواهر یا برادر بیشتر از فرزندان می باشد.برای مثال خواهر فردی که مبتلا به لوپوس است به احتمال ۳ درصد به لوپوس مبتلا می شود (این احتمال در برادران کمتر است).

 

در حین بارداری

بطور معمول پزشکان توصیه می کنند از زن حامله در هفته ۱۱-۱۲ و ۱۸-۲۰ آزمایش سونوگرافی صورت گیرد٫در بعضی مواقع انجام آزمایشات جزئی تر نیز ممکن است نیاز شود مثلا زمانی که شما از قرص یا داروی خاصی در زمان حاملگی استفاده نمایید که مشکل خاصی برای شما ایجاد کرده باشد . در صورتی که در خون شما آنتی بادی ANTI‪-‬RO وجود داشته باشد لازم است بصورت دوره ای تحت نظر پزشک معالج خود باشید.

 

آیا می توانم ورزش هایم را در دوران بارداری ادامه دهم؟

این موضوع بسیار حایز اهمیت است که در دوران بارداری همچنان ورزش های خود را تاجایی که امکان دارد انجام دهید.در صورتی که به مراحل پایانی حاملگی نزدیک می شوید و وزن شما بالا می رود بهتر است داخل آب استخر ورزش نمایید.

 

آیا حاملگی بیماری من را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بسیاری از زنان ( بیمار یا سالم) در زمان حاملگی دچار درد هایی مخصوصا در کمر می شوند.تاثیر آرتریت بر روی حاملگی به نوع آرتریت شما بستگی دارد:
- در بسیاری از زنان آرتریت روماتوئید در حین حاملگی خاموش می شود اگر چه بیماری بعد از تولد نوزاد دوباره شروع می شود.
- در صورتی که شما از آرتروز رنج می برید٫مخصوصا آرتروز زانو و لگن ٫با افزایش وزن ناشی از حاملگی درد های بیشتری را احساس می کنید
- بیماری های دیگر مانند اسپوندیلو آنکیلوزانت و … در حین حاملگی یا بدتر می شوند یا بهتر و هیچ الگوی ثابتی وجود ندارد.

 

آیا بیماری من حاملگی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بجز لوپوس بسیاری از انواع دیگر آرتریت به نوزاد شما آسیب نمی رسانند. باید در باره مصرف داروهای خود در دوران حاملگی با پزشک خود مشورت نمایید و عوارض جانبی احتمالی را بشناسید٫بعضی از داروها عوارض بدی بر روی جنین دارند.
 

آیا بیماری من زمان تولد نوزادم را تحت تاثیر قرار می دهد؟

معمولا آرتریت تاثیر جدی بر روی زمان تولد نوزاد ندارد.طبق مطالعه ای در سال 2006 در دانشگاه واشنگتن مشخص شده بیماری آرتریت روماتوئید ممکن است کمی زایمان زود رس را افزایش دهد، ولی ریسک داشتن بچه با وزن هنگام تولد پایین را افزایش نخواهد داد. زنان با بیماری آرتریت روماتوئید بیشتر دوست دارند که فرزند خود را با عمل سزارین به دنیا بیاورند. دکتر مایکل لاکشین ، استاد دانشکده پزشکی ویل کورنل و مرکز باربارا والکر می گوید: " همه انواع بیماری های التهابی زایمان طبیعی را با مشکل مواجه می کنند. بزرگ ترین مشکل این است زنان نمی توانند پای خود را بیش از مقداری مشخص باز نمایند و این برای بیرون آمدن بچه ای که خود یک بسته بزرگ محسوب می شود آسان نیست." به همین علت زنان با بیماری های التهابی و روماتیسم بیشتر تمایل به عمل سزارین دارند. در زنان مبتلا به بیماری های التهابی می بایست در مورد زایمان طبیعی با پزشک خود مشورت نمایند. شاید بهتر باشد از سزارین استفاده نمایید.

 

آزمایش خون چگونه به پزشک من کمک می نماید؟

هنگامی که شما حامله هستید ممکن است علائمی مانند خستگی و درد در مفاصل داشته باشید و تمایز بین اینکه این درد به خاطر بیماری شماست یا حاملگی برای شما ممکن نباشد٫در این حالت پزشک شما با انجام آزمایش خون و ادرار این موضوع را متوجه می شود این تست ها باید بصورت منظم در زمان بارداری انجام شود.
آزمایشات مهمی که برای بعضی از بیماران روماتیسمی مثلا لوپوس تجویز می شود:

 

آزمایش آنتی بادی Anti-Ro

این آزمایش در مادران مبتلا به لوپوس دارای اهمیت بسیار زیادی است٫این آنتی بادی در ۳۰ درصد افرادی که لوپوس دارند موجود می باشد.در صورتی که شما این آنتی بادی را در خون خود دارید به احتمال ۲ درصد کودک شما نیز مبتلا می شود.عارضه ای که برای کودک شما به وجود می آید به این شکل است که کودک شما همراه با ضایعات پوستی متولد می شود که این ضایعات پس از چند هفته تا چند ماه از بین می رود،عارضه دیگری که احتمال وقوع آن وجود دارد این است که ممکن است ضربان قلب کودک شما کند شود ‪ این مشکل در زمان حاملگی به وجود می آید و پس از تولد گسترش می یابد.توجه نمایید حتی اگر شما این آنتی بادی را حمل نمایید احتمال کمی جود دارد که فرزند شما مبتلا شود پس خیلی نگران نباشید. ولی حتما تحت نظر پزشک خود باشید. برای بعضی از نوزادان به علت حمل کردن این آنتی بادی ممکن است نیاز باشد دستگاه کنترل ضربان قلب استفاده شود ولی اکثرا با مشکل جدی مواجه نمی شوند. کودکانی که به خاطر وجود آنتی بادی Anti Ro به بیماری لوپوس مبتلا می شوند، لوپوس نوزادان نام دارد. این به ااین معنا نیست که حتما بیماری لوپوس در آینده هم وجود خواهد داشت، ولی مادران باید توجه کنند فرزندان بعدی آنها با احتمال بیشتری به لوپوس مبتلا می شوند

 

آزمایش آنتی بادی آنتی فسفولیپید

این آنتی بادی در ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به لوپوس هستند مبتلا می شوند.این آنتی بادی همچنین در افرادی که مبتلا به APS هستند نیز وجود دارد.۲ نوع تست برای تشخیص این آنتی بادی وجود دارد با نامهای آنتی کاردیولیپین و آنتی کوگولانت که معمولا هر ۲ تست انجام می شوند.در صورتی که یکی یا هر ۲ تست مثبت باشد شما آنتی بادی آنتی فسفولیپید را در خون خود حمل می نمایید.در بسیاری از افراد آنتی بادی آنتی فسفولیپید اثر خاصی ندارد ولی در تعدادی از افراد احتمال سقط جنین یا کاهش رشد نوزاد در رحم مادر وجود دارد.در صورتی که شما باردار هستید و این آنتی بادی را در خون خود دارید بهتر است با یک متخصص روماتولوژیست مشورت نمایید. احتمالا وی برای شما قرص آسپرین با دوز پایین و نوعی داروی خاص جهت رقیق کردن خون (معمولا هپارین) تجویز نماید.این دارو از جفت عبور نمی کند پس نگران جنین خود نباشید.

 

پس از تولد نوزاد

وجود یک کودک نوزاد در خانه همانقدر که می تواند نشاط بخش باشد برای مادران مبتلا به روماتیسم به همان اندازه هم خسته کننده و طاقت فرساست .زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید که در دوران بارداری عوارض بیماریشان کم شده است بلافاصله پس از زایمان (معمولا ۲ تا ۳ هفته) با روشن شدن مجدد بیماری مواجه می شوند.پس بهتر است قبل از زایمان با خانواده و نزدیکان خود در باره عوارض پس از حاملگی مشورت نمایید.
در صورتی که اطرافیان (مخصوصا همسر) پس از حاملگی با شما همراه نباشد دوران سختی را پشت سر خواهید گذاشت.

 

داروهایم را چگونه مصرف کنم؟

بیشتر پزشکان پیشنهاد می کنند که بلافاصله بعد از تولد نوزاد مصرف داروهایی را که در حین یا قبل از حاملگی مصرف می نمودید را از سر بگیرید به جز داروهایی که باعث تاثیر منفی بر روی شیردهی می شوند.بعضی از پزشکان توصیه می کنند که اجازه دهید بعد از شعله ور شدن بیماری داروها شروع شوند.در مورد این موضوع باید با پزشک روماتولوژیست خود مشورت نمایید.در صورتی که بلافاصله بعد از تولد بیماری شعله ور شد احتمالا پزشک برای شما داروهای dmrad تجویز میکند یا یک دوره کوتاه مصرف استروئید ها. در صورتی که یک یا ۲ مفصل درگیر شود پزشک استفاده از استروسید های تزریقی را پیشنهاد می نماید.

 

بیشتر بخوانید: روماتیسم در بارداری و شیردهی

 

آیا می توانم به کودکم شیر دهم؟

بهترین غذا برای کودک شما شیر مادر می باشد حتی اگر برای مدت کوتاهی مثلا چند هفته باشد.بنابر این پزشک شما باید سعی کند بهترین داروها که در شیر مادر وارد نمی شوند را برایتان تجویز نماید. در صورت وجود دلایل بالینی و آزمایشگاهی فعال بودن بیماری معمولا پزشکان توصیه به شروع داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی و استروئید های خوراکی و بعضا استروئید تزریقی در مفصل در صورت عدم پاسخ به درمان می کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

کاربر ادمینکاربر ادمینپاسخ به این نظر سلام لطفا پس از ثبت نام در سایت سوال خود را در قسمت مشاوره با پزشک مطرح نمایید
پاسخ به این نظر سلام من 26 سال دارم و مبتلا به آرترید روماتید هستم 8 ماه قبل متوجه شدم که مریض هستم .میخوام بدونم نیاز هست که برای معاینه و گرفتن قرص به دکتر های متخصص در تهران مراجعه کنم چون شنیدم تجربه وعلم اونا بهتر از پزشک های شهر ماست.البته الان دردم کمتر شده اما با این حال میترسم که نتونم مریضیمو کنترل کنم. یه سوال هم داشتم مچ دستم برجستگیهایی ایجاد شده تا چه حد خطرناکه واینکه خوردن این قرصها تا چه حد باعث پوکی استخوان میشه من تقربیا هر روز مصرف لبنی دارم و چند سالگی تقریبا از پا در میاره خیلی میترسم واقعا تحمل این مریضیو خوردن قرصا برام سخته. یه سوال دیگم داشتم ممکنه وقتی بچه دار شدم بچه هم از من این بیماریو بگیره .ممنون اگه به سوالام ج بدید

دیدگاه و نظــرات