برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا تغییرات آب و هوا بر درد مفاصل تاثیر می گذارد؟

آیا تغییرات آب و هوا بر درد مفاصل تاثیر می گذارد؟ آسمان آبی روشن است اما پایتان شروع به درد گرفتن می کند و علایم روماتیسم خودش را نشان می دهد. آیا طوفانی در راه است؟ آیا درد مفاصل واقعا می تواند تغییر آب و هوا را پیش بینی کند؟
آسمان آبی روشن است اما پایتان شروع به درد گرفتن می کند و علایم روماتیسم خودش را نشان می دهد. آیا طوفانی در راه است؟ آیا درد مفاصل واقعا می تواند تغییر آب و هوا را پیش بینی کند؟
قبول داشته باشید یا نه، کسانی که تغییرات آب و هوا را پیش بینی می کنند، خیلی هم خطا نمی کنند و این بلطف تاثیری است که تغییرات فشار هوابر استخوان های بدن می گذارد.
بررسی ها نشان می دهد شکایت بیمار از درد با تغییرات آب و هوا بیشتر می شود. حتما در خانواده و اقوام کسانی را دارید که وقتی فصل عوض می شود، تظاهرات بالینی بیماری آنها نیز تغییر می کند و این جمله آشنا که باز پا درد من شروع شد!

این موضوع ذهن محققان را نیز به خود معطوف کرده بطوریکه در مقاله ای که اخیرا در مجله درد منتشر شده است، رابطه بین آب و هوا و درد مزمن در چهار شهر سان دیگو، نشویل، بوستون و ورچستر که سردتر از بوستون است را مورد بررسی قرار دادند. در بین تمام افرادی که در ارتباط با درد مزمن شان مورد سوال قرار گرفتند، دو سوم اظهار داشتند که اطمینان کامل دارند که آب و هوا بر درد آنها تاثیر می گذارد. بیشتر آنها می گفتند حتی قبل از اینکه هوا تغییر کند، واقعا می توانند آن را حس نمایند. به عبارت دیگر، آنها یک روز قبل از وقوع مثلا طوفان می توانستند کمی افزایش درد را حس کنند.

 

تغییر هوا چگونه باعث درد می شود؟

برای کسانی که از درد مفاصل رنج می برند چیزی عادی و معمول است که حتی قبل از اینکه قطرات باران به زمین برسد، دردشان شروع شود. این احساس درد برای کسانی که سن و سال بالایی دارند تجربه هواشناسی شده که اغلب هم درست از آب در می آید! اما چه توضیحی برای این وضعیت وجود دارد؟
در بین دانشمندان هیچ توافق کاملی بر روی این موضوع که تغییرات هوا باعث بروز درد می شود، یا مکانیسم خاصی که عامل این درد است وجود ندارد. اما در این ارتباط نظریه های قابل قبولی ارائه شده است.

یکی از نقاط برجسته این نظریه به تغییرات فشار هوا معطوف می شود. اگرچه بسیاری از مردم معتقدند در آب و هوای بارانی و مرطوب درد آنها بیشتر می شود، اما محققان نشان داده اند که آنچه که باعث درد می شود سرما، باد، باران یا برف نیست. چیزی که از همه بیشتر باعث بروز درد می شود، فشار هواست.

فشار هوا وزن اتمسفری است که اطراف ما را احاطه کرده است.

اگر تصور کنید که بافت هایی که مفاصل را احاطه کرده است شبیه یک بالون است، فشار هوای بالا که از بیرون به بدن وارد می شود، بافت ها را از انبساط محافظت می کند.
اما فشار هوا اغلب قبل از اینکه هوا بد شود، کاهش می یابد. این فشار هوای کمتر فشار کمتری از بیرون بر بدن وارد می کند، در نتیجه بافت ها منبسط می شوند و بافت های منبسط فشار بیشتری بر مفاصل وارد می نمایند. البته این تغییر بسیار میکروسکوپی است و ما به سختی متوجه آن می شویم، بجز اینکه نتیجه این تغییرات احساس ما را نسبت به درد تغییر خواهد داد.

بعلاوه وقتی کسی درد مزمن دارد، گاهی اعصاب به صدمات، التهاب، زخم یا چسبندگی حساسیت بیشتری پیدا می کنند.
به هر دلیلی، اعصاب حساسیت فوق العاده ای دارند و بر اساس آنچه که فرد انجام می دهد یا بدون هیچ دلیلی، واکنش نشان می دهند. اما اگر در داخل بدن انبساط بافتی وجود داشته باشد—به بیان دیگر بدن می تواند بر اساس تغییرات فشار بیرون، منقبض یا منبسط شود--  بر سیگنال های درد تاثیر می گذارد.
با اینحال رابطه بین درد و تغییرات هوا فرضی باقی می ماند و محققان در تلاشند تا نتیجه گیری ها را با هم ادغام کرده و به نظر واحد برسند، به این معنا که هنوز افرادی هستند که اظهار می کنند تغییرات هوا تاثیری بر درد آنها نمی گذارد.

با وجود عدم اتفاق نظر بین محققان، بنظر می رسد فشار هوا به احتمال زیاد توضیحی است بر آنچه که بدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
اتفاقی که در بدن افراد در اثر تغییر آب و هوا می افتد، شبیه آن چیزی است که برخی مسافرین هواپیما با آن روبرو می شوند و این یک مساله فیزیکی با توضیح فیزیکی است، نه متافیزیکی.
در ارتفاعات بالا، فشار هوا پایین است و بدن ما نیز نسبت به آن واکنش نشان می دهد. در فشار پایین، بدن ما منبسط می شود. مثلا در کابین هواپیما با وجود اینکه تحت فشار تنظیم شده هست، پاهای ما اغلب در طول پرواز ورم می کند، اما وقتی همین مقدار زمان را در خانه و پشت میز نشسته باشیم، تورمی دیده نمی شود.
 
بیشتر بخوانید: آیا سرما و رطوبت باعث روماتیسم می شوند؟

 

آیا لازم است شهر محل زندگی ام را تغییر دهم؟

این سوالی است که اغلب روماتولوژیست ها از زبان بیمارانشان می شنوند.

آن دسته از مبتلایان به دردهای مزمن که نمی توانند زیاد از خانه خارج شوند و هوای شهرشان در اغلب اوقات سرد و بارانی است با خود فکر می کنند شاید بهترین تصمیم این باشد که به شهری نقل مکان کنند که آب و هوای متغیری نداشته و گرم تر باشد.

ما به این افراد نمی گوییم به شهرهای گرم تر مهاجرت نکنند، اما بهتر است انتظاراتمان واقع بینانه باشد. واقعیت این است که در زمین هیچ بهشتی وجود ندارد! اگر به کمر یا گردن درد مبتلا هستید، برای تسکین آن راه های ساده تری نیز وجود دراد.

در مقاله ای که گفتیم در مجله درد منتشر شده است کسانی که در سان دیگو زندگی می کردند می گفتند به تغییرات آب و هوا حساسیت بیشتری دارند که این با توجه به اقلیم گرمتر این شهر نسبت به سه شهر دیگر، نتیجه عجیبی است. ساکنان سان دیگو در این مطالعه حتی نسبت به تغییرات کوچک آب و هوا هم واکنش درد نشان دادند. تصور بر این است که در سان دیگو که هوا همیشه معتدل است و هرگز خیلی سرد یا گرم نمی شود، بهترین شرایط برای زندگی با دردهای مزمن است اما تحقیقات نشان داد که حتی با یک تغییر کوچک آب و هوا مردم همچنان درد را حس می کردند. بنظر می رسد انسان ها نیز همانند سایر پستانداران می توانند به نوعی با هرگونه آب و هوایی هماهنگ و سازگار شوند.

بنابراین این عقیده که برای تسکین دردهای مزمن مفاصل به شهرهای دیگر مهاجرت کنید، همیشه سودمند نیست. درواقع اگر از بیماران بخواهیم به میزان درد خود در شهرهای مختلف امتیاز بدهند، هیچ نقطه ای در کشور پیدا نمی شود که بگویند در این منطقه من درد کمتری دارم.

و نکته دیگر اینکه وقتی مبتلایان به روماتیسم به قصد سفر و گردش به مناطق گرمسیر می روند، اغلب در هتل مانده و غذای آماده می خورند و از انجام وظایف روزانه که عموما باعث بروز درد می گردد، فارغند. و این تسکین موقتی دردها اغلب فریبنده است، زیرا اگر آنها با سفر به مناطق گرمسیر همچنان فعالیت های روزمره خود را نیز انجام دهند، درد اغلب باز می گردد.

 

اقداماتی برای تسکین درد


تسکین درد امکان پذیر است. در زمانی که آب و هوا تغییر می کند، برخی مبتلایان به روماتیسم نیاز به افزایش درمان های ضد درد دارند. پیشنهاد ما به شما دنبال کردن مراحل زیر است:

خود را گرم نگه دارید: لباس گرم مناسب بپوشید، خانه را گرم نگه دارید، قبل از سوار شدن به ماشین آن را گرم کنید تا از بروز دردهای ناشی از سرما پیشگیری کنید. همچنین سعی کنید زیر پتوهای برقی که گرم کن دارند بخوابید و قبل از پوشیدن لباس هایتان، آنها را در گرم کن قرار دهید تا سرمای لباس شما را آزار ندهد.

بر روی مفاصل دردناک تشک برقی یا کیسه آب گرم بگذارید. گرما عضلات را شل می کند و درد را تسکین می بخشد.

سعی کنید مانع بروز تورم شوید: گرما درد مفاصل را کم می کند، اما ضزوزتا از تورم جلوگیری نمی کند. بعنوان مثال، اگر آب و هوای بد روماتیسم دستها را تشدید کرد سعی کنید شبها دستکش اسپندکس بپوشید تا از جمع شدن مایع اطراف مفصل جلوگیری شود.

تحرک داشته باشید: اگر در هوای سرد خواستید از خانه بیرون بروید، سعی کنید کمی نرمش کنید تا مفاصل دردناک از خشکی در آیند.

خلق و خوی شاد داشته باشید: بیماران مبتلا به دردهای مزمن معمولا احساس اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری می کنند. اما در بسیاری از موارد وقتی درد حمله خود را شروع می کند، مغز قادر است بسیاری از احساسات را نادیده بگیرد.
یاد گرفتن روش بهتر کردن خلق و خو بسیار مهم است. یاد بگیرید چگونه سرعت خود را تنظیم کنید و کشف کنید چطور خواب خود را بهبود بخشید. حواس خود را از درد پرت کنید، بنابراین باید ذهنتان را مشغول کرده و فعالیت داشته باشید.

بدانید که درد موقتی است: وقتی دردهای مرتبط با آب و هوا به سراغ فرد می آیند، دائمی نیستند. یک تغییر موقتی است که به زودی برطرف می شود.
در حقیقت با تغییرات فشار شروع به سازگاری پیدا می کند. بدن به آب و هوای جدید خو می گیرد و بدنبال آن مایع از مفاصل به سمت جریان خون حرکت می کند، بطوری که بیمار خشکی و درد کمتری احساس میکند. اینها تغییرات فیزیولوژیکی هستند که در پاسخ به تغییرات فشار در بدن اتفاق می افتد و در واقع راه حل بدن برای رفع مشکل هستند.

دانستن این مطالب و اینکه در بدن چه اتفاقی می افتد، به بیمارانی که این دردها را تجربه می کنند اطمینان می دهد، زیرا ما به واقع درمورد تغییر آب و هوا نمی توانیم کاری انجام دهیم. و این باعث امیدواری است که درد نهایتا بدن را ترک خواهد کرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات