برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

18 نقطه درد در فیبرومیالژیا

18 نقطه درد در فیبرومیالژیا تشخیص فیبرومیالژیا می تواند سخت باشد. وقتی فردی می گوید من در تمام بدنم احساس درد می کنم، لزوما این عبارت در همه افراد یک معنی را نمی دهد. به همین علت، اغلب پزشکان نقاط حساس بدن را در تشخیص فیبرومیالژیا بررسی می کنند. این 18 نقطه به هنگام فشار دردناک می شوند و ممکن است درد را به بقیه قسمت های بدن انتشار دهند.
تشخیص فیبرومیالژیا می تواند سخت باشد. وقتی فردی می گوید من در تمام بدنم احساس درد می کنم، لزوما این عبارت در همه افراد یک معنی را نمی دهد. به همین علت، اغلب پزشکان نقاط حساس بدن را در تشخیص فیبرومیالژیا بررسی می کنند. این 18 نقطه (9 جفت) به هنگام فشار دردناک می شوند و ممکن است درد را به بقیه قسمت های بدن انتشار دهند.
دستورالعمل کالج روماتولوژی امریکا می گوید مبتلایان به فیبرومیالژیا به هنگام وارد آمدن میزان معینی از فشار، حداقل در 11 نقطه از این 18 نقطه احساس درد دارند.
 

1- پشت گردن

اگر مبتلا به فیبرومیالژیا باشید ممکن است در پشت گردن، جایی که قاعده جمجمه به گردن متصل می شود، دارای نقاط حساس به لمس باشید.
همچنین ممکن است درد گردن به علل دیگری چون آسیب ها، آرتریت روماتوئید یا فعالیت هایی باشد که به گردن فشار آورده است مثلا خوابیدن در وضعیت نادرست یا خمیدگی پشت.
 

2- آرنج

مبتلایان به فیبرومیالژیا ممکن است در ناحیه ساعد و نزدیک به آرنج احساس حساسیت به لمس داشته باشند. این درد معمولا زیر ناحیه تای آرنج و در سمت بیرون دیده می شود.
از دیگر علل درد آرنج می توان به تاندونیت و آسیب فشار تکراری اشاره کرد.
 

3- جلوی گردن

علاوه بر پشت گردن، پزشکان احتمال فیبرومیالژیا را در درد های جلوی گردن نیز بررسی می کنند. این جفت نقطه حساس بالای ترقوه و در دو طرف حنجره قرار گرفته اند.
 

4- استخوان لگن

درد استخوان لگن در مبتلایان به آرتروز شایع است اما این درد در مبتلایان به آرتروز در مفصل بروز می کند. در مقابل، مبتلایان به فیبرومیالژیا در نقطه ای نزدیک به انحنای ماهیچه های باسن که به استخوان ران متصل می شود، احساس درد و حساسیت به لمس دارند.

تصویر
 

5- کمر

پایین کمر یکی از شایع ترین نقاطی است که می تواند منشاء درد باشد. با این وجود مبتلایان به فیبرومیالژیا ممکن است درست زیر کمر و در بالا ترین نقطه باسن، دارای نقاط محرک درد باشند.
 

6- زانوها

در حالی که مشکلات زانو در مبتلایان به فیبرومیالژیا شایع است، ممکن است کاسه زانو به لمس حساس باشد.
 

7- بالای کمر

نقاط حساس به لمس اغلب قسمت هایی هستند که تاندون ها و ماهیچه ها در آن به هم می رسند. یکی از این نقاط در محل رسیدن عضلات کمر به تیغه های شانه در قسمت بالای کمر می باشد و در مبتلایان به فیبرومیالژیا جزو مناطق حساس به لمس محسوب می شود.
 

8- شانه ها

علاوه بر حساسیت به لمس در ناحیه فوقانی کمر، برخی از مبتلایان به فیبرومیالژیا در قسمت های بالاتر از این محل نیز نقاط حساس به لمس دارند. این نقاط بین لبه شانه و انتهای گردن قرار دارند.
 

9- قفسه سینه

ممکن است مبتلایان به فیبرومیالژیا دارای نقاط حساس به لمسی در دو طرف جناغ سینه باشند. این نقاط تنها چند سانتی متر زیر ترقوه قرار دارند. جناغ سینه از قلب و شش ها حفاظت می کند.
 

چه چیزهایی نقاط حساس به درد را بدتر می کنند؟

برخی عوامل باعث بدتر شدن علائم فیبرومیالژیا و تشدید درد در نقاط حساس که برشمردیم می شود. از جمله:
  • اضطراب
  • تغییر آب و هوا مثلا سرما یا رطوبت
  • افسردگی
  • خستگی
  • تغییرات هورمونی مثل سندرم پیش از قاعدگی
  • عفونت ها
  • کمبود خواب یا خوابی که خستگی را در نکند
  • استرس های روحی
  • فعالیت فیزیکی شدید
  • عدم تحرک بدنی کافی
 

درمان نقاط حساس

روش های زیادی برای مدیریت درد در نقاط حساس به لمس در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا وجود دارد؛ از جمله درمان های مکمل و درمان های دارویی. هنوز بدرستی مشخص نیست چرا اما دوزهای پایین داروهای ضد افسردگی بنظر می رسد درد و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا را کم کند. با این وجود درمان فیبرومیالژیا و نقاط حساس ترکیبی از درمان دارویی، مدیریت روزانه استرس، ورزش، آب درمانی و استراحت است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات