برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و فواید آن در درمان بیماریها

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و فواید آن در درمان بیماریها کوآنزیم کیوتن (CoQ10) ماده ای شبیه ویتامین است.بدن به شکل طبیعی کیوتن تولید می کند و سلول ها از آن برای تولید انرژی لازم برای رشد و بقای خود استفاده می کنند.گفته می شود این کوآنزیم به بهبود نارسایی قلبی، سرطان، دیستروفی عضلانی و بیماری پریودنتال کمک می کند.
کوآنزیم کیوتن (CoQ10) ماده ای شبیه ویتامین است. این کوآنزیم در تمام سلول های بدن یافت می شود. بدن به شکل طبیعی کیوتن تولید می کند و سلول ها از آن برای تولید انرژی لازم برای رشد و بقای خود استفاده می کنند. همچنین این کوآنزیم به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن در برابر صدمات ناشی از مولکول های آسیب رسان محفاظت می کند. مقدار کمی کیوتن به طور طبیعی در بسیاری از غذاها موجود است، اما میزان آن در گوشت اندام هایی مانند قلب (دل)، کبد (جگر) و کلیه (قلوه) و همچنین در گوشت گاو، روغن سویا، ماهی ساردین، ماهی اسقومری و بادام زمینی بالاست.
کوآنزیم ها به آنزیم ها در هضم غذا و انجام دیگر فرآیندهای بدن و همچنین محافظت از قلب و عضلات اسکلتی کمک می کنند.
کوآنزیم کیوتن در بعضی کشورها به شکل یک مکمل رژیمی موجود است و با نام هایی مانند کیوتن، ویتامین کیوتن و یوبی کوئینون یا یوبی دکارنون نیز شناخته می شود.
 

مورد استفاده کیوتن چیست؟

ادعا های زیادی درباره کیوتن وجود دارد. گفته می شود این کوآنزیم به بهبود نارسایی قلبی، سرطان، دیستروفی عضلانی و بیماری پریودنتال کمک می کند. همچنین گفته می شود کیوتن در افزایش انرژی و بازیابی سریع آن پس از ورزش موثر است. برخی افراد کیوتن را برای کاهش اثرات بعضی داروها روی قلب، ماهیچه و اندام های دیگر مصرف می کنند.
 

کمبود کوآنزیم کیوتن

کیوتن به شکل طبیعی در بدن تولید می شود اما ممکن است به دلیل بیماری، سوءتغذیه یا مصرف بالای کوآنزیم کیوتن توسط بدن، کمبود این کوآنزیم رخ دهد. علائم کمبود شامل نارسایی قلبی، فشار خون بالا و درد قفسه سینه است. بسته به علت کمبود، مصرف مکمل های کوآنزیم کیوتن یا افزایش جذب آن از طریق مواد خوراکی در درمان کمبود موثر است.
 

نارسایی قلبی

اگر دچار نارسایی قلبی هستید قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید. هیچ مدرک محکمی مبنی بر تاثیر ویتامین ها و مکمل های دیگر بر درمان نارسایی قلبی موجود نیست. این مکمل ها در کنار درمان های معمول نارسایی قلبی مصرف می شوند، نه به جای آنها.
اما ممکن است همچنان درباره رابطه مکمل های کیوتن با نارسایی قلبی مطالبی را بشنوید. شواهد علمی خوبی وجود دارد که پیشنهاد می کنند کوآنزیم کیوتن ممکن است برای نارسایی قلبی مزمن موثر باشد. غلظت کم کیوتن در خون افراد مبتلا به نارسایی قلبی حاکی از وجود یک ارتباط بین این دو است. از کوآنزیم کیوتن در ترکیب با دیگر گیاهان دارویی و مکمل ها برای تخفیف علائم نارسایی قلبی استفاده می شود.

 

فشار خون بالا

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مصرف کوآنزیم کیوتن در درمان فشار خون بالا موثر است. با اینحال باید مطالعات ارزیابی بیشتری بر روی مصرف دوزهای بالاتر کیوتن در یک دوره درمانی طولانی مدت انجام شود.
 

پیری

مطالعات اولیه پیشنهاد می کند که ترکیبی از کیوتن و سایر آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ممکن است زبری و چین و چروک های ریز پوست را بهبود بخشد. لازم است مطالعات بیشتری صورت گیرد تا نقش کیوتن در پیری پوست مشخص شود.
 

بیماری آلزایمر

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف آیدیبنون که ترکیبی ساخته انسان و شبیه به کیوتن است در مبتلایان به آلزایمر ممکن است مفید واقع شود. با اینحال، تاثیر خود کوآنزیم کیوتن بر بهبود آلزایمر، نامشخص است.
 

سرطان

در سال 1961 دانشمندان مشاهده کردند که مبتلایان به سرطان، کیوتن کمی در خون خود دارند. همچنین آن ها کیوتن کمی در خون مبتلایان به میلوم، لنفوم و سرطان های سینه، ریه، پروستات، پانکراس، کولون، کلیه، و سر و گردن مشاهده نمودند. برخی از مطالعات نشان می دهد کیوتن به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و می تواند به عنوان درمان ثانویه سرطان موثر باشد.
احتمالا کوآنزیم کیوتن از آسیب رسانی داروی ضد تومور دوکسوروبیسین به قلب جلوگیری می کند.
در سه پژوهش، مصرف کیوتن در کنار درمان های مرسوم سرطان مورد بررسی قرار گرفته است. در این سه پژوهش مجموعا 41 زن مبتلا به سرطان سینه حضور داشتند. در هر سه پژوهش زنان بهبود پیدا کردند.
اما انجمن ملی سرطان شواهد رابطه کیوتن با سرطان را ضعیف می داند.

 

ادعا های دیگر

در پژوهش ها تاثیر مثبتی از کیوتن بر بهبود بیماری پریودنتال (لثه)، دیستروفی عضلانی یا بازیابی انرژی پس از ورزش دیده نشده است. درمورد سایر بیماریها شواهد علمی نامعلوم و نامفهوم است.
 

آیا کیوتن بی خطر است؟

در برخی افراد مصرف روزانه 100 میلی گرم یا بیشتر کوآنزیم کیوتن باعث بی خوابی خفیف شده است. در برخی پژوهش ها در افرادی که برای مدت طولانی روزانه 300 میلی گرم کیوتن مصرف می کنند، سطح آنزیم های کبدی بالا رفته است. اما مسمومیت کبد گزارش نشده است.
برخی از عوارض جانبی گزارش شده شامل راش پوستی، حالت تهوع، درد بالای شکم، سرگیجه، حساسیت به نور، تحریک پذیری، سردرد، سوزش سر دل و خستگی می شوند.
داروهای کلسترول بالا (استاتین ها) و داروهای پایین آورنده قند خون موجب افت سطح کیوتن و کاهش تاثیرات مکمل های کیوتن در بدن می شوند. کیوتن می تواند پاسخ بدن به داروی رقیق کننده خون (ضد انعقاد) وارفارین را کاهش داده و نیاز به انسولین در مبتلایان به دیابت را کم کند.
سازمان غذا و داروی امریکا بر روی مکمل های رژیمی به اندازه داروها اعمال کنترل نمی کند و یک مکمل رژیمی را می توان با مطالعه کم یا بدون هیچ مطالعه ای روی کارآمدی و ایمنی آن به فروش رساند.
اگر مکمل های رژیمی مصرف می کنید و یا به این فکر می کنید که روند معمول درمان خود را با مصرف این مکمل ها ترکیب کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است چشم پوشی از درمان های معمول و تکیه بر مکمل های رژیمی کار خطرناکی باشد. این موضوع برای زنان باردار یا شیرده بخصوص بسیار حائز اهمیت است.
به هنگام مصرف مکمل های رژیمی در نظر داشته باشید که:

 
  • ممکن است مکمل های رژیمی مانند دارو های مرسوم دارای عوارض جانبی بوده، موجب برانگیختن واکنش های آلرژیک شده یا با دارو های نسخه ای و بدون نسخه و مکمل های دیگری که مصرف می کنید تداخل ایجاد کنند. ممکن است یک عارضه جانبی یا تداخل دارویی با دارو ها و مکمل های دیگر، موجب وخامت عارضه های جسمی فرد شود. تمام مکمل هایی که مصرف می کنید را همیشه به پزشک اطلاع دهید.
  • ممکن است مکمل ها به روش های غیر استاندارد تولید شوند. به همین علت کارآمدی و عوارض جانبی آنها از برندی به برند دیگر و یا حتی در گونه های مختلف یک برند متفاوت خواهد بود. یعنی شکل مکملی که تحت آزمایش قرار گرفته ممکن است با چیزی که در فروشگاه به فروش می رسد یکسان نباشد.
  • به غیر از ویتامین ها و مواد معدنی، عوارض جانبی بلند مدت بیشتر مکمل های رژیمی شناخته شده نیست./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات