برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا مکمل های ملاتونین بی ضررند؟

آیا مکمل های ملاتونین بی ضررند؟ ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل تولید و به کنترل چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند. مقدار ملاتونین بدن شب ها زیاد می شود. ملاتونین را می توان بصورت مکمل نیز تهیه کرد.
ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل تولید می شود. غده پینه آل غده کوچکی است که در مغز قرار دارد. ملاتونین به کنترل چرخه خواب و بیداری کمک می کند. مقدار کمی از آن در غذاهایی مانند گوشت ها، دانه ها، میوه ها و سبزیجات یافت می شود. همچنین می توان آن را به صورت مکمل مصرف کرد.
 

ملاتونین طبیعی در بدن چه می کند؟

بدن ساعت زیستی درونی خود را دارد که به کنترل چرخه طبیعی خواب و بیداری می پردازد. این ساعت زیستی تا حدودی به کنترل مقدار ملاتونین تولیدی بدن نیز می پردازد. به طور طبیعی سطح ملاتونین در اواسط تا اواخر بعد از ظهر شروع به افزایش می کند و در بیشتر طول شب بالاست، سپس در ابتدای صبح افت می کند.
نور روی میزان تولید ملاتونین در بدن تاثیر می گذارد. در طول روزهای کوتاه زمستان ممکن است بدن زودتر یا دیرتر از معمول ملاتونین تولید کند. این تغییرات می تواند منجر به بروز علائم اختلال خلقی فصلی (SAD) یا افسردگی زمستانی شود.
با افزایش سن، میزان ملاتونین طبیعی به آهستگی افت می کند. برخی از سالمندان میزان کمی ملاتونین تولید می کنند و برخی دیگر اصلا تولید نمی کنند.
 

چرا ملاتونین را به عنوان مکمل غذایی استفاده می کنند؟

مکمل های ملاتونین گاهی برای درمان مشکلات خواب (بی خوابی) یا سندرم تغییر زمانی (جت لگ) استفاده می شود. دانشمندان به دنبال یافتن دیگر منافع این هورمون هستند. مثلا:
  • درمان اختلال خلقی فصلی.
  • کمک به کنترل الگوهای خواب برای افرادی که در شیفت شب کار می کنند.
  • جلوگیری یا کاهش مشکلات خواب ناشی از گیجی بعد از عمل جراحی.
  • کاهش سردردهای خوشه ای مزمن.
 

آیا مکمل های غذایی ملاتونین بی خطر هستند؟

مصرف ملاتونین به مدت کوتاه، عمدتا بی خطر است. بر خلاف بسیاری از داروهای خواب احتمال وابسته شدن به ملاتونین، کاهش نتیجه از مصرف آن در اثر تکرار مصرف یا خماری ناشی از مصرف آن بسیار کم است.
شایع ترین عوارض جانبی ملاتونین به شرح زیر است:
  • سردرد
  • سرگیجه
  • تهوع
  • خواب آلودگی
عوارض جانبی کم احتمال تر ممکن است به صورت احساس افسردگی کوتاه مدت، ترمور یا لرزش خفیف، اضطراب خفیف، کرامپ یا گرفتگی عضلات شکم، زودرنجی، کاهش هوشیاری، گیجی یا از دست دادن حس جهت یابی و فشار خون پایین غیر طبیعی بروز کنند. از آن جایی که ممکن است ملاتونین باعث خواب آلودگی درطول روز شود تا پنج ساعت پس از مصرف آن از رانندگی یا کار با ماشین آلات صنعتی بپرهیزید.
به علاوه مکمل های ملاتونین می توانند با داروهای متعددی تداخل ایجاد کنند مثلا:
  1. داروهای ضد لخته خون یا داروهای ضد پلاکت
  2. دارو های آنتی کانوالسانت که برای ناراحتی های عصبی به کار می رود
  3. داروهای ضد بارداری
  4. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
اگر می خواهید از مکمل ملاتونین استفاده کنید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید خصوصا اگر دچار بیماری دیگری هستید. او به شما خواهد گفت که آیا ملاتونین برای شما مناسب است یا خیر./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات