برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

دوپینگ پوست و مفصل با هیالورونیک اسید

دوپینگ پوست و مفصل با هیالورونیک اسید دردهای مفصلی، چروک‌های پوستی و از دست رفتن شادابی پوست مهم‌ترین مشکلاتی است که با پا گذاشتن به سن با آنها درگیر می‌شویم و تقریبا همه این موارد رابطه مستقیمی با کاهش میزان هیالورونیک اسید در بدن دارند. هیالورونیک اسید، نوعی قند طبیعی است که در بافت‌های همبند وجود دارد و مسوول حفظ رطوبت و انعطاف‌پذیری این بافت‌ها محسوب می‌شود.

شاید خیلی از شما نام «هیالورونیک اسید» را بارها، ‌مخصوصا با رسیدن به سنین میانسالی شنیده باشید اما ندانید که این ترکیب دقیقا چیست و چه وظیفه‌ای در بدن دارد. دردهای مفصلی، چروک‌های پوستی و از دست رفتن شادابی پوست مهم‌ترین مشکلاتی است که با پا گذاشتن به سن با آنها درگیر می‌شویم و تقریبا همه این موارد رابطه مستقیمی با کاهش میزان هیالورونیک اسید در بدن دارند. هیالورونیک اسید، نوعی قند طبیعی است که در بافت‌های همبند وجود دارد و مسوول حفظ رطوبت و انعطاف‌پذیری این بافت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش «بهپو»، همزمان با افزایش سن، سطح هیالورونیک‌اسید هم در بدن کم می‌شود که بعضی از متخصصان، این کاهش را تا 50 درصد هم پیش‌بینی می‌کنند. ژنتیک، استعمال دخانیات و کاهش سطح روی و منیزیم در بدن، همگی از مهم‌ترین دلایل پایین آمدن سطح هیالورونیک‌اسید همراه با افزایش سن هستند. از این‌رو، احتمال ابتلا به دردهای مفصلی، مخصوصا زانودرد و درد کتف و شانه، در کنار شلی و چروکیدگی پوست، از مهم‌ترین مشکلاتی است که افراد میانسال به‌دلیل کاهش هیالورونیک اسید از میانسالی به بعد با آن مواجه می‌شوند.

هیالورونیک اسید ماده ای است که به شکل طبیعی در بدن وجود دارد. بیشترین مقدار آن را در مایعات چشم و مفاصل می بینیم. هیالورونیک اسیدی که در مصارف پزشکی استفاده می شود از تاج خروس استخراج می شود یا به وسیله باکتری ها در محیط های کشت آزمایشگاهی تولید می شود. هیالورونیک اسید به شکل خوراکی، تزریقی و در محصولات آرایشی بهداشتی قابل استفاده است.

 

مهم‌ترین فواید این ترکیب در بدن 4 موردی است که در ادامه همین مطلب به آن اشاره کرده‌ایم.

 

1. کمک به کاهش دردهای مفصلی

همان‌طور که اشاره شد، دردهای مفصلی جزو مشکلات میانسالی به بعد محسوب می‌شوند و معمولا متخصصان به بسیاری از افراد، مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک‌اسید را برای پیشگیری از ابتلا یا تشدید این دردها توصیه می‌کنند. مهم‌ترین دردهای مفصلی که می‌توانند با کمک مکمل‌های حاوی هیالورونیک‌اسید کاهش پیدا کنند، شامل درد زانوها، آرنج،‌ کتف، انگشتان دست و پا و سایر مفاصلی می‌شود که در طول روز حرکت دارند. هیالورونیک‌اسید باعث افزایش حالت ژلاتینی بین مفاصل می‌شود و از ساییدگی آنها روی یکدیگر پیشگیری می‌کند. از این‌رو، مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک‌اسید می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از چنین دردهایی کند.

بد نیست بدانید که هیالورونیک‌اسید در تمام استخوان‌ها، بافت‌های همبند، مفاصل، تاندون‌ها و ساختارهای غضروفی در بدن وجود دارد و می‌تواند به افزایش کلاژن‌سازی در بدن کمک کند. زمانی که سطح هیالورونیک اسید بدن در حد مطلوبی باشد، مفاصل می‌توانند شوک‌های محیطی مانند انواع ضربه‌ها یا فشارهایی که هنگام حرکت به آنها وارد می‌شوند را تحمل کنند و کمتر دچار درد شوند. به همین دلیل هم این روزها در بیشتر مکمل‌های غذایی که برای افراد میانسال یا سالمند که در معرض ابتلا به پوکی استخوان یا دردهای مفصلی هستند، هیالورونیک‌اسید وجود دارد.

 

2. کمک به کاهش خشکی و پیری پوست

بسیاری از افراد با رسیدن به دوران میانسالی از بعضی مشکلات پوستی مانند خشکی یا پیری پوست در کنار پف زیرچشم یا تیرگی زیرچشم شکایت می‌کنند. بد نیست بدانید یکی از دلایل بروز این مشکلات، کاهش سطح هیالورونیک‌اسید با افزایش سن در بدن است. از این‌رو، ممکن است که پزشک شما برای زیباسازی و جوان‌سازی پوست، استفاده از مکمل‌های هیالورونیک‌اسید یا تزریق محصولات حاوی آن را برای شما تجویز کند. هیالورونیک‌اسید با افزایش کلاژن‌سازی در پوست، کمک فراوانی به جوان‌سازی پوست و کاهش احتمال افتادگی پوست هم می‌کند. از طرف دیگر، زمانی که شما مکمل‌های حاوی هیالورونیک‌اسید را مصرف می‌کنید، احتمال ابتلا به خشکی پوست، شوره سر یا پوسته‌ریزی اطراف پلک و لب‌ها را هم کاهش می‌دهید زیرا هیالورونیک‌اسید می‌تواند تا حد مطلوبی باعث افزایش رطوبت در بافت‌های پوستی شما شود.

 

3. کمک به کاهش چروک‌های پوستی

یکی دیگر از مشکلات ناشی از افزایش سن، ایجاد چروک‌های پوستی مخصوصا در ناحیه صورت، گردن و دست‌هاست. محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک‌اسید به مدت 6 هفته یا بیشتر می‌تواند نقش چشمگیری در کاهش ایجاد چروک‌های عمیق یا بهبود چروک‌های پوستی داشته باشد. اصلا به همین دلیل است که بیشتر کرم‌های دور چشم حاوی هیالورونیک‌اسید هستند تا این پوست نازک بدن با افزایش سن دچار چروک‌های عمیق و غیرقابل تحمل نشود. نتیجه یک تحقیق آمریکایی دیگر که در سال 2014 میلادی منتشر شد، نشان داد استفاده منظم از کرم‌های حاوی هیالورونیک‌اسید به مدت 30 روز، تا حد قابل‌توجهی باعث کاهش چروک‌های پوستی و بهبود شرایط ظاهری افراد میانسال شده است. از طرف دیگر، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر استفاده از محصولات موضعی حاوی هیالورونیک‌اسید برای قسمت‌های زیر چشم، گونه‌ها و لب‌ها، از سنین پیش از میانسالی شروع شود، احتمال ابتلا به چروک‌های پوستی بعد از میانسالی در این قسمت‌های بدن بسیار کمتر می‌شود و حتی احتمال افزایش حجم محدودی در این قسمت‌ها برای فرد مصرف‌کننده به‌وجود می‌آید.

 

4. کمک به بهبود زخم‌ و تبخال

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، هیالورونیک‌اسید به‌دلیل کمکی که به افزایش رطوبت بافت‌های پوستی می‌کند، می‌تواند در بهبود سریع‌تر مشکلاتی که مربوط به از دست دادن موضعی رطوبت پوست است، موثر باشد. این مشکلات شامل تبخال‌های اطراف دهان، زخم‌ها، جای گزیدگی و سوختگی ناشی از عوامل محیطی یا تماس با نور آفتاب می‌شوند. بد نیست بدانید بسیاری از پمادهای مخصوص درمان تبخال حاوی هیالورونیک‌اسید هستند و می‌توانند سرعت بهبود در تبخال‌ها و پیشگیری از ترک‌خوردگی یا خونریزی از آنها را افزایش دهند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات