برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
ژنژیویت، از اشکال شایع و خفیف بیماری لثه است (بیماری پریودونتال) که باعث تحریک، قرمزی و تورم (التهاب) لثه ها می گردد. از آنجا که ژنژیویت خفیف است ممکن است از وجود آن آگاه نباشید. اما باید ژنژیویت را جدی گرفت. ژنژیویت می تواند باعث بروز بیماریهای جدی تر در لثه (پریودونتیت) و نهایتا از دست دادن دندان ها گردد.
شایع ترین علت ژنژیویت، رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان است. عادت به حفظ سلامت دهان و دندان مانند حداقل دو بار در روز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن روزانه و معاینه منظم دندان ها توسط دندانپزشک، به پیشگیری از ابتلا به ژنژیویت کمک می کنند.
لثه سالم محکم و صورتی کمرنگ است. اگر لثه ها پف کرده و به رنگ قرمز تیره است و به آسانی خونریزی می کند، احتمالا به ژنژیویت مبتلا هستید. از آنجا که ژنژیویت به ندرت دردناک است ممکن است متوجه ابتلا به آن نباشید.

علائم ژنژیویت

  • لثه های متورم
  • لثه های نرم و پف کرده
  • لثه هایی که عقب نشینی کرده اند
  • گاهی لثه های حساس به لمس
  • لثه های که با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن به راحتی خونریزی کرده و گاهی بصورت رنگ قرمز یا صورتی روی مسواک یا نخ دندان خودش را نشان می دهد
  • تغییر رنگ لثه ها از صورتی کمرنگ به قرمز تیره
  • بوی بد دهان
معمولا وجود پلاک‌های میکروبی که لایه‌‌ای بدون رنگ و چسبنده از باکتری‌ها هستند و روی دندان‌ها را می‌پوشانند. اگر این پلاک، سفت شود به رسوب سفیدرنگی تبدیل می‌شود که با گذشت زمان تیره خواهد شد. تولید و رسوب پلاک درحدفاصل لثه و دندان‌ها باعث التهاب و خونریزی آسان از لثه می‌شود. بیشتر مردم، ژنژیویت را در دوران بلوغ برای اولین بار تجربه می‌کنند و شایع‌ترین عامل آن توجه نداشتن به بهداشت دهان و دندان است. اولین نشانه ابتلای لثه‌ها، صورتی شدن مسواک است زیرا لثه‌ها حتی با فشار کم مسواک هم خونریزی می‌کنند. نکته مهم این است که ژنژیویت در اغلب موارد بی‌درد است و بدون علامت پیشرفت می‌کند و در صورتی که درمان نشود، التهاب بافت دور دندان را در پی خواهد داشت که بیماری جدی‌تری است و درنهایت به لقی و ازدست‌رفتن دندان منتهی خواهد شد.
اولین و مهم‌ترین اقدام، تمیزکردن دندان‌هاست که به آن جرمگیری می‌گویند. بعد از جرمگیری، ممکن است لثه بیمار هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شود که این حالت طبیعی است و فقط چند روز طول می‌کشد.
اگر التهاب لثه به موقع درمان نشود به‌تدریج لثه‌ها از دندان فاصله می‌گیرند و دندان‌ها سست و لق خواهندشد. معمولا این التهاب بدون درد است اما وقتی عفونت به آن اضافه شود، آبسه تولید می‌شود و به‌دنبال آن درد و تحلیل استخوان پیش می‌آید. در صورت بروز چنین حالتی فقط باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد چون با اقدام به موقع، احتمال ترمیم لثه‌ها بیشتر خواهد بود. درمان هم شامل جرمگیری و صاف کردن سطوح ریشه و در مراحل پیشرفته، جراحی است.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • بیماری های لثه شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهند۱۳۹۹/۰۵/۲۵

      نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بین بیماری لثه و عفونت کشنده کرونا ارتباط مستقیم وجود دارد.
    • بیماری هایی که باعث سفید شدن لثه ها می شوند۱۳۹۷/۰۲/۲۰

      سفید شدن لثه از جمله مشکلات جسمانی است که دلایل گوناگونی دارد؛ از بیماری های زمینه ای گرفته تا رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان. کشف علت این عارضه می تواند پزشک را در جهت پیشگیری از بیماری های خطرناکی چون سرطان یاری کند.سفید شدن لثه در موارد نادری نشان از سرطان دهان دارد، به همین دلیل تشخیص مناسب و به موقع آن امری حیاتی است.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.