برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

سفری به دنیای جنین، از لقاح تا زایمان

رشد جنین: از تشکیل نطفه تا تولد اگر باردار هستید، به شما تبریک می گوییم! شاید شما هم مثل بسیاری از مادران باردار کنجکاو شده باشید که بدانید جنین در بدنتان چگونه رشد می کند، با رشد کودک در رحم ظاهر او چه تغییری می کند و کی در شکم حرکت می کند. بیایید باهم نگاهی به داخل شکم بیندازیم تا از روند رشد ماه به ماه کودک آگاه شویم.
لقاح به گزارش «بهپو»، با ورود یک اسپرم به تخمک و نفوذ آن در داخل تخمک باروری یا لقاح شکل می گیرد. در این زمان آرایش ژنتیک نطفه کامل می شود، حتی جنس نوزاد هم مشخص می شود. حدود سه روز پس از لقاح، تخمک بارور شده به سرعت به چندین سلول تقسیم می شود. این تخمک از طریق لوله فالوپ به رحم منتقل می شود و به دیواره رحم می چسبد. همزمان جفت، که منبع تغذیه جنین است، هم شروع به تشکیل می کند.
رشد جنین در 4 هفته اول در این مقطع زمانی جنین در حال تکامل ساختاری است که به شکل گیری صورت و گردن او می انجامد. اما رشد قلب و عروق خونی همچنان ادامه دارد. در این زمان تشکیل ریه، معده و کبد آغاز می شود. اکنون تست بارداری خانگی مثبت می شود.
رشد جنین پس از 8 هفته در حال حاضر اندازه جنین کمی بیش از دو و نیم سانتی متر است. پلک ها و گوش های او در حال شکل گیری هستند و شما می توانید نوک بینی او را مشاهده کنید. در این مرحله دست ها و پاهای دلبندتان به خوبی شکل گرفته اند و انگشتان دست و پای او بلندتر و مشخص تر می شوند.
رشد جنین پس از 12 هفته الان جنین حدود 5 سانتی متر است و می تواند حرکت کند. در این مقطع زمانی گاهی چیزی را در بالای رحم خود حس می کنید و پزشک با ابزار مخصوصش ضربان قلب جنین را می شنود. در این مرحله اندام های جنسی کودک آغاز به رشد می کنند.
رشد جنین پس از 16 هفته فرزند دلبندتان اکنون حدود 11 تا 11.5 سانتی متر است و وزن او کمتر از 100 گرم است. مادر در این مرحله متوجه برآمدگی قسمت بالای رحم خود -حدود 7 سانتی متر زیر انتهایی ترین بخش شکم- می شود. جنین در 16 هفتگی توانایی پلک زدن دارد و قلب و عروق او به طور کامل تشکیل شده اند. اکنون دیگر کودکتان اثر انگشت دارد.
رشد جنین پس از 20 هفته وزن جنین در این مرحله حدود 280 گرم و قد او کمی بیش از 15سانتی متر است. رحم به اندازه ناحیه زیر شکم جلو می آید. فرزندتان در این مرحله می تواند انگشت شستش را بمکد، خمیازه بکشد، خودش را بکِشد و خستگی در کند و همچنین لبخند بزند. اگر قبلا نتوانسته اید حرکت کردن او را احساس کنید، از الان به بعد خواهید توانست.
زمان مناسب برای سونوگرافی معمولا سونوگرافی در هفته بیستم انجام می شود. در این سونوگرافی، پزشک اطمینان حاصل خواهد کرد که جفت سالم است و در جای طبیعی خود قرار دارد، همچنین جنین به درستی رشد می کند. مادر می تواند ضربان قلب جنین، حرکات او و فرم دست و پای او را در سونوگرافی مشاهده کند. او معمولا در 20 هفتگی می تواند ببیند که فرزند شما پسر است یا دختر.
رشد جنین پس از 24 هفته جنین در حال حاضر حدود 600 گرم وزن دارد و با حرکت کردن یا افزایش ضربان قلب، به صداها پاسخ می دهد. گاهی وقتی او سکسکه می کند دچار انقباضات ناگهانی می شوید. در این مرحله گوش داخلی جنین به طور کامل رشد کرده است و از این پس اگر به شکل سر و ته در رحم قرار بگیرد متوجه وضعیت خود خواهد شد.
رشد جنین پس از 28 هفته وزن جنین در این مرحله حدود یک کیلوگرم است و اغلب در حال تغییر وضعیت خود است. اگر مجبور به زایمان زودرس شوید، به احتمال زیاد نوزاد زنده می ماند. از پزشک درباره علایم هشدار دهنده زایمان زودرس بپرسید و نسبت به چنین نشانه هایی هشیار باشید. اگر می خواهید به کلاس های آمادگی برای تولد نوزاد بروید الان زمان خوبی است. این کلاس ها شما را از بسیاری جهات برای زایمان، مراقبت از خود و مراقبت از نوزاد تازه به دنیا آمده آماده می کنند.
رشد جنین پس از 32 هفته وزن جنین در این مرحله زیر 2 کیلوگرم است و اغلب در حال حرکت است. با رشد چربی زیر پوست جنین، چین و چروک های کمی روی پوست او ایجاد می شوند. او، نیمی از وزن خود را از هم اکنون تا روز زایمان به دست خواهد آورد. از پزشک بخواهید نمودار رشد کودک را برایتان رسم کند. بهتر است تصمیم بگیرید او را با شیر خودتان تغذیه کنید. ممکن است گاهی مایعی زرد رنگ از سینه هایتان ترشح شود. این آغوز است و علت ترشح آن آماده سازی سینه ها برای شیردهی است. بیشتر زنان در این مرحله از بارداری هر دو هفته یک بار به پزشک مراجعه می کنند.
رشد جنین پس از 36 هفته با توجه به عوامل بسیاری مانند جنسیت، تعداد نوزادان و جثه والدین، جثه نوزادان با هم متفاوت است. بنابراین باید میزان کلی رشد جنین را با توجه به جثه واقعی او سنجید. به طور متوسط، قد جنین در این مرحله زیر 50 سانتی متر و وزن او بیش تر از 2.5 کیلوگرم است. مغز به سرعت در حال رشد است. ریه ها تقریبا به طور کامل رشد پیدا کرده اند. در این مقطع زمانی سر معمولا به سمت لگن خم می شود. جنین در 37 هفتگی یک نوزاد کامل محسوب می شود. اگر بین 37 تا 39 هفتگی به دنیا بیاید نوزاد زودرس ، اگر در 39 تا 40 هفتگی متولد شود نوزاد کامل و اگر در 41 تا 42 هفتگی به دنیا بیاید نوزاد دیررس است.
پایان انتظار و تولد! به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، زمان رسمی تولد نوزاد، پایان 40 هفتگی است. تاریخ زایمان شما با در نظر گرفتن اولین روز آخرین عادت ماهانه محاسبه می شود. بر این اساس، ممکن است حاملگی بین 38 تا 42 هفته طول بکشد. با این توضیحات برخی از زایمان های دیررس – آن هایی که بیش از 42 هفته طول می کشد - واقعا دیر نیستند و ممکن است محاسبه تاریخ آنها دقیق نباشد. پزشک برای ایمنی بیشتر، بارداری هایی را که 42 هفته طول می کشند با روش های القایی به زایمان ختم می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات