برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض خالکوبی به روایت تصویر

تتو هم می تواند عوارض داشته باشد خالکوبی هنری است که قدمتی 6 هزار ساله دارد و در دهه های گذشته هم این هنر مشتاقان بیشتری پیدا کرده است. فارغ از اینکه طی هزاران سال چقدر تکنولوژی این هنر بالا رفته است، باید بدانیم خالکوبی با سوراخ کردن پوست و پر شدن آن با جوهر انجام می شود و خطرات زیادی در پی دارد. این کار در افراد مستعد به واکنش های آلرژیک با امکان بروز عفونت و مشکلات دیگر همراه است.
واکنش های آلرژیک بعضی از رنگ های خالکوبی، به خصوص قرمز و زرد، به ویژه در معرض نور خورشید واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند. در چنین حالتی ناحیه اطراف خال کوبی دچار خارش یا تورم می شود یا پوست را درگیر راش می کند. این وضعیت ممکن است بلافاصله بعد از خال کوبی یا چند سال بعد اتفاق بیفتد. اگر با خارش و برآمدگی های خفیف پوست مواجه شدید، با استعمال کرم استروییدی آن را درمان کنید. اما اگر واکنش پوستی تان بدتر از این باشد یا در عرض چند هفته از بین نرود، حتما با پزشک تماس بگیرید.
حساسیت به نور بعضی از جوهرها به نور، به ویژه نور خورشید واکنش نشان می دهند. بنابراین اگر خال کوبی جدیدتان را برای چند هفته دور از نور نگه ندارید، احتمالا با سرخی و تورم پوست مواجه خواهید شد. بیشتر از همه جوهرهای زرد موجب بروز حساسیت خورشیدی می شوند، اما جوهر قرمز هم چنین حساسیتی را به وجود می آورد. اگر مشکلتان خفیف است با گذر زمان و مصرف آنتی هیستامین ها یا کرم های استروییدی درمان خواهد شد، اما اگر اینطور نیست، حتما می بایست با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
عفونت پوست اگر تتو کار تجهیزات خود را به درستی تمیز نکند یا آن ها را برای بیش از یک نفر استفاده کند، احتمال ابتلا به عفونت بالا می رود. اگر پوستتان متورم و قرمز شده باشد یا در آن ناحیه دچار حساسیت به لمس یا ترشح مایع چرک مانند شدید، با پزشک تماس بگیرید. احتمالا برای درمان این وضعیت برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.
گرانولوم گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن رنگدانه موجود در جوهر خال کوبی را به عنوان تهدیدی برای بدن در نظر می گیرد و سلول ها را به آن ناحیه می فرستد تا با آن مبارزه کنند. این سلول ها در اطراف خال کوبی جمع می شوند و توده های کوچکی ایجاد می کنند که «گرانولوم» نامیده می شوند. اگر چنین چیزی مشاهده کردید، با پزشک خود صحبت کنید. او آزمایشاتی انجام می دهد تا علل دیگر را رد و بروز گرانولوم را تایید کند. درمان گرانولوم با استرویید –خوراکی یا تزریقی- انجام می شود.
کلویید کلویید در واقع نواحی از بافت اسکار است که پوست در آن برآمده می شود. کلویید ها گاهی زیر خال کوبی شروع به رشد و گسترش می کنند. این عارضه پوستی معمولا دارای سابقه خانوادگی است و بیشتر احتمال دارد که افراد مبتلا به پوست تیره را درگیر کند. درمان با دارو های سیلیکونی بدون نسخه و آمپول استروییدی یا کرم های تجویزی آغاز می شود. اگر کلویید را با جراحی بردارید و پس از آن پیگیر مراجعات مستمر و دقیق به پزشک نشوید، امکان بازگشت دارد، آن هم در اندازه بزرگتر. اگر قبلا یکی از اعضای خانواده تان دچار کلویید شده است بهترین توصیه این است که از انجام خالکوبی اجتناب کنید.
بیماری های خونی سوزن های خالکوبی خونین می شوند و اگر سوزن مصرفی شما به خوبی تمیز نشده باشد، ممکن است در معرض بیماری هایی قرار بگیرید که از طریق خون منتقل می شوند، مثل هپاتیت B یا C، کزاز یا HIV. تتوکار خود را عاقلانه انتخاب کنید، به شما توصیه می کنیم صرفا به ارتباطات دوستانه یا معرفی آشنا ها توجه نکنید و در زمینه محیط و تجهیزات کار تتوکار مورد نظر کاملا تحقیق کنید. اطمینان حاصل کنید که سوزن ها و وسایل دیگر استریلیزه شده اند و تتوکار با دستکش کار می کند.
عوارض MRI امکان بروز تورم و سوختگی در ناحیه خالکوبی در زمان قرارگیری در دستگاه ام آر آی وجود دارد. این عارضه نادر است و معمولا بدون ایجاد مشکلی از بین می رود. به رادیولوژیست یا تکنسین دستگاه درباره خالکوبی خود بگویید تا بتواند اقدامات احتیاطی را انجام دهد. گاهی هم پوستتان واکنشی نشان نمی دهد، اما این امکان وجود دارد که خالکوبی کیفیت و دقت تصویر را کاهش دهد.
دردسر های پاک کردن خالکوبی به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر واکنش آلرژیک یا عفونت از بین نرود - یا اگر از خالکوبی تان خوشتان نمی آید - می توانید آن را پاک کنید. فن آوری پاکسازی لیزر پیشرفت کرده است، اما هنوز هم بی نقص نیست. ندرتا ممکن است در حین پاکسازی تتو با لیزر بافت اسکار به جا بماند، اما احتمال تغییر رنگ و بافت پوست بیشتر است، به ویژه اگر پوست تیره تری داشته باشید. همچنین ممکن است لیزر حساسیت های موضعی را انتشار دهد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات