برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
افسردگی پس از زایمان یک نوع ازبیماری افسردگی است که از بین هر 100 خانم که صاحب نوزاد شده‌اند، روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر می‌گذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان‌های دیگر، شامل بدخلقی و دیگر علایم است که به مدت حداقل دو هفته به طول بینجامند. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید. ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.
 
گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه. شما ممکن است احساس پریشانی یا حتی احساس گناه کنید زیرا شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می‌تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.
 
هرگز برای کمک خواستن دیر نیست. شما می‌توانید بهتر شوید، حتی اگر برای مدت طولانی است که دچار افسردگی شده‌اید. کمکی که شما نیاز دارید، بستگی به شدت بیماری شما دارد. افسردگی پس از زایمان خفیف را می‌توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد. اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید، به کمک پزشک خود نیاز پیدا خواهید داشت. اگر افسردگی پس از زایمان شما خیلی شدید است، ممکن است که به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.
 

زمان رخداد

این نوع از افسردگی در زمان‌های متفاوت می‌تواند رخ دهد. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می‌شود. یا می‌تواند چند ماه پس از تولد نوزاد شروع شود. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، شروع علائم‌شان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت.
شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید:
  • افسردگی: در اکثر مواقع احساس نارضایتی دارید و بغض می‌کنید. این حالات در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب غروب، ممکن است بدتر شود.
  • زودرنجی: همسر، کودک شما یا بچه‌های دیگر ممکن است شما را زودرنج یا عصبانی کنند.
  • خستگی: همه کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، خیلی خسته می‌شوند. افسردگی باعث می‌شود احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید.
  • بی‌خوابی: با اینکه بسیار خسته هستید، نمی‌توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیزهای مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید، در حالی که کودک شما خواب است.
  • تغییر اشتها: ممکن است اشتهای خود را از دست داده یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای به‌دست آوردن آرامش غذا می‌خورند و پس از آن به دلیل افزایش وزن احساس بدی به آنها دست می‌دهد.
  • لذت نبردن از هیچ چیز: درمی‌یابید که نمی‌توانید از چیزی لذت ببرید یا علاقه‌مند به چیزی باشید. شما ممکن است از بودن با کودک خود لذت نبرید.
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی: دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه‌دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.
  • افکار منفی و گناه: افسردگی تفکر شما را تغییر می‌دهد:
  1. ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید.
  2. ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید یا کودکتان شما را دوست ندارد.
  3. ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار، احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید.
  4. ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.
  5. ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید از عهده امور برآیید.
 
  • نگرانی یا اضطراب: بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی می‌تواند شما را از پای در آورد. ممکن است نگران باشید که:
  1. کودک شما خیلی بیمار است.
  2. کودک شما به اندازه کافی وزن نمی‌گیرد.
  3. کودک شما بسیار گریه می‌کند و شما نمی‌توانید او را آرام کنید.
  4. کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد.
  5. به کودک خود آسیب برسانید.
  6. بیماری جسمی داشته باشید.
  7. افسردگی پس از زایمان‌تان هرگز بهتر نشود.
  8. با کودک خود تنها بمانید.
 
در این موارد به اطمینان خاطر از طرف همسر، مراقب بهداشت یا پزشک خود نیازمند هستید.
 
ممکن است در زمان اضطراب برخی از علایم زیر را داشته باشید:
  • نبض سریع، تپش قلب، تنگی‌نفس، تعریق، ترس از داشتن حمله قلبی یا غش کردن.
  • ممکن است به دلیل ترس از داشتن علائم پانیک (هراس) از مکان‌هایی مثل مغازه‌های شلوغ اجتناب کنید.
  • اجتناب از افراد دیگر: ممکن است شما نخواهید دوستان و اقوام را ببینید. ممکن است رفتن به گروه‌های حمایت پس از زایمان برایتان دشوار باشد.
  • ناامیدی: ممکن است حس کنید هیچ چیز بهتر نخواهد شد و ناامید باشید. ممکن است فکر کنید زندگی ارزش زیستن ندارد. ممکن است حتی فکر کنید که خانواده‌تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.
  • افکار خودکشی: اگر افکار آسیب رساندن به خودتان را دارید باید از پزشک خود کمک بخواهید. اگر انگیزه قوی برای آسیب رساندن به خودتان دارید، باید فورا کمک بخواهید.
  • علائم روان‌پریشی: علائم روان‌پریشی در تعداد کمی از زنان مبتلا به افسردگی بسیار شدید توسعه پیدا می‌کند. آنها ممکن است صداهایی بشنوند و اعتقادات غیر معمولی داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید فورا کمک بخواهید.
علل احتمالی زیادی برای افسردگی پس از زایمان پیشنهاد شده است. احتمالا یک دلیل خاص و واحد برای آن وجود ندارد، بلکه طیفی از تنش‌های مختلف ممکن است آن را ایجاد کنند. احتمال اینکه شما دچار افسردگی پس از زایمان شوید زیاد است، اگر:
  • تا به حال مشکلات سلامت روانی، از جمله افسردگی را داشته‌اید،
  • تا به حال دچار افسردگی یا اضطراب در دوران بارداری شده‌اید،
  • ازطرف خانواده یا دوستان حمایت نمی‌شوید
  • اخیرا رویدادی پرتنش برای شما رخ داده شده باشد، به طور مثال مرگ یکی از نزدیکان، پایان پیدا کردن یک رابطه، از دست دادن شغل.
  • ممکن است علت جسمی برای افسردگی شما وجود داشته باشد، مانند بیماری کم‌کاری تیروئید که این می تواند به راحتی درمان شود.
آخرین نکته : افسردگی پس از زایمان می‌تواند بدون هیچ دلیل واضحی شروع شود، بدون هیچ کدام از این علل در ضمن داشتن این مشکلات به این معنا نیست که شما قطعا افسردگی پس از زایمان دارید.
اولین موضوع این است که تشخیص دهید شما مبتلا به بیماری افسردگی هستید. آن را با baby blues اشتباه نگیرید. تصور نکنید که این طور احساس کردن طبیعی است. دلایل زیادی وجود دارد که زنان درخواست کمک را به تعویق بیندازند. شما ممکن است:
  • متوجه نشوید که چه مشکلی وجود دارد
  • نگران این باشید که افراد دیگر چه فکری می‌کنند
  • خجالت بکشید که بگویید از مادر بودن لذت نمی‌برید.
 
بعضی زنان نگران این هستند که کودکشان را ازشان بگیرند. با کمک گرفتن برای افسردگی پس از زایمان، در حقیقت شما بهترین کار را برای خود و کودک خود می‌کنید. پزشکان و مراقبان بهداشت می‌خواهند مراقبتی را که احتیاج دارید به‌دست آورید تا خودتان قادر باشید از کودک خود مراقبت کنید.
 
پزشکان، ماماها و مراقبان بهداشت، معمولا از کسانی که به تازگی مادر شده‌اند درمورد سلامت روانشان سوال می‌پرسند. ممکن از شما بخواهند که یک پاسخنامه را پر کنید یا سوالات زیر از شما پرسیده می‌شود:
  • آیا در طول ماه گذشته از پایین بودن خلق، افسردگی یا نا امیدی رنج برده‌اید؟
  • آیا در طول ماه گذشته از لذت و علاقه کم نسبت به مسائل رنج برده‌اید؟
  • این چیزی است که شما حس کنید به کمک نیاز دارید یا کمک می‌خواهید؟
 
بسیار مهم است که با صداقت به این سوالات پاسخ دهید تا کمک مورد نیاز به شما ارائه داده شود. اگر جواب‌های شما احتمال داشتن افسردگی پس از زایمان را مشخص می‌کند، شما باید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. پزشک شما احتیاج خواهد داشت که سوالات بیشتری را از شما بپرسد تا تشخیص بیماری را تائید کند.

 

آیا می توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

در اصل ما اطلاعات زیادی از افسردگی پس از زایمان نداریم که بخواهیم از آن جلوگیری کنیم. پیشنهاد‌های زیر به نظرمعقول می‌رسند و ممکن است به سلامتی شما کمک کنند.
  • سعی نکنید که یک زن خارق‌العاده باشید. سعی کنید کمتر کار کنید و مطمئن شوید که بیش از حد خسته نشوید.
  • سعی کنید با زنان دیگری که حامله هستند یا به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، دوست شوید. ممکن است پیدا کردن دوست در زمانی که افسردگی پس از زایمان دارید، سخت باشد.
  • کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید.
  • در کلاس‌های قبل از زایمان شرکت کنید. اگر همسر دارید، او را به همراه خود ببرید و اگر همسرتان وقت ندارد، یک دوست یا یکی از اقوام خود را با خود ببرید.
  • داروهای ضدافسردگی را بدون نظر دکتر قطع نکنید. در حدود 7 نفر از 10 زنی که داروهای ضدافسردگی را در طول حاملگی قطع می‌کنند، بیماری‌شان بعد از قطع دارو عود می‌کند. باید در مورد خطر و منفعت ادامه درمان در حاملگی و شیردهی بحث کنید.
  • اگر قبلا افسردگی داشته‌اید با پزشک یا مراقب بهداشت خود در ارتباط باشید. هرگونه نشانه‌ای را از افسردگی در حاملگی یا افسردگی پس از زایمان می‌توان زود تشخیص داد.
  • اطمینان پیدا کنید که برای افسردگی در حاملگی درمانی پیدا کنید. این درمان ممکن است که گفتاردرمانی یا دارو باشد.
  • درخواست کمک را از طرف دوستان یا اقوام قبول کنید.

برای کمک کجا باید رفت؟

کمک و درمانی که شما احتیاج دارید بستگی به شدت افسردگی پس از زایمان شما دارد. پزشک و مراقب بهداشت‌ به شما کمک می‌کنند که تصمیم بگیرید به چه نوع کمکی احتیاج دارید.
 
همه می‌توانند کمک‌هایی را که در پیشنهاد شده، آزمایش کنند. اگر این کافی نیست، ممکن است شما از گفتاردرمانی سود ببرید. برای افسردگی‌های شدیدتر، ممکن است به دارو، همراه یا بدون گفتاردرمانی نیاز باشد. پزشک شما می‌تواند شما را از این درمان‌ها آگاه کند.
 

کمک فوری

اگر نمی‌توانید از خود یا کودک خود مراقبت کنید، یا اگر می‌خواهید به خود آسیب برسانید، باید فورا توسط این افراد ویزیت شوید:
پزشک خود
خدمات سلامت روان: پزشک شما می‌تواند دسترسی به این خدمات را برای شما ترتیب دهد. ممکن است که یک شماره تلفن بحران تماس برای تماس گرفتن داشته باشید.
 

چرا درمان مهم است؟

بیشتر زنان بدون هیچ درمانی ظرف 3 تا 6 ماه بهبود پیدا می‌کنند. یکی از هر 4 مادر که افسردگی پس از زایمان دارند، همچنان افسرده می‌ماند تا زمانی که فرزندشان یک ساله شود. با این‌حال، این می‌تواند بسیار دردناک و رنج‌آور باشد. افسردگی پس از زایمان می‌تواند تجربه مادر جدید بودن را از بین ببرد. این می‌تواند روی رابطه شما با کودک و همسرتان فشار وارد کند. شما نمی‌توانید مانند زمانی که خوب هستید، از کودک خود مراقبت کنید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند روی رشد و رفتار کودک تاثیر بگذارد، حتی پس از پایان افسردگی. بنابراین هرچه کمتر طول بکشد، بهتر است.

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • مصرف کم گوشت، روح و روانتان را به هم می ریزد۱۳۹۶/۰۹/۲۸

      کمبود پروتئین‌های ضروری نظیر گوشت می‌تواند افراد بزرگسال جوان را در معرض ریسک ناراحتی روانی قرار دهد.
    • خنده بر چه دردهایی درمان است؟۱۳۹۵/۰۵/۳۱

      شوخ‌طبعی یک عامل التیام‌بخش قدرتمند برای افسردگی و اضطراب است. به‌طورکلی، خندیدن ـ حتی خنده نخودی یا تبسم - مزیت‌های سلامتی فراوانی دارد که در این مقاله به ۵ مورد از مهم‌ترین مزیت‌های سلامتی خنده اشاره می‌کنیم.
    • آرتروز زانو، افسرده تان می کند۱۳۹۷/۰۱/۲۳

      یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زانودرد ناشی از آرتروز می‌تواند منجر به بروز علایم افسردگی شود.
    • نوموفوبیا یا هراس بی موبایلی!۱۳۹۴/۱۰/۳۰

      نمی‌توانید تلفن‌همراهتان را خاموش کنید؟ حتی وقتی به حمام می‌روید آن را همراه خود می‌برید؟ مرتب ایمیل یا پیامک‌‌هایتان را بررسی می‌کنید؟ این علایم نشان می‌دهد شما دچار اختلال روانی نوموفوبیا (No Mobile Phone Phobia) هستید.
    • آیا نوروفیدبک واقعا معجزه می کند؟۱۳۹۳/۰۵/۱۹

      نوروفیدبک یا نوروتراپی روشی است که در آن به کمک ابزار نوار مغزی و به وسیله حِسگرهایی که روی پوست‌سر تعبیه می‌شود و به آمپلی‌فایر و رایانه متصل است، امواج مغزی ثبت می‌شود

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.