برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;
«سرویسیت» به التهاب سرویکس –دهانه رحم- می گویند. سرویکس بخش انتهایی و باریک رحم است که به واژن منتهی می شود.
از جمله علایم محتمل سرویسیت خون ریزی بین دو دوره پریود، درد به هنگام مقاربت یا معاینه دهانه رحم، و ترشحات غیر عادی رحم است. با این وجود ممکن است فردی بدون هیچ علامتی به سرویسیت مبتلا شود.
اغلب اوقات سرویسیت ناشی از عفونت های منتقله جنسی مثل کلامیدیا یا گنوره است، اما می تواند از عوامل غیر عفونی هم ایجاد شود. پزشکان با درمان عوامل زمینه ای التهاب، به مداوای سرویسیت می پردازند.

 
سرویسیت اغلب هیچ علامت و نشانه ای ندارد، تنها ممکن است پس از معاینه لگن متوجه شوید به چنین عارضه ای مبتلا هستید. علایم و نشانه های این بیماری در صورت وجود به شرح زیر است:
  • ترشحات زیاد و غیر عادی واژن
  • ادرار مکرر و دردناک
  • درد به هنگام آمیزش
  • خونریزی بین دو دوره پریود
  • خونریزی پس از آمیزش
 

زمان مراجعه به پزشک

  • در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:
  • ترشحات غیر عادی و مداوم واژن
  • خونریزی از واژن غیر از زمان عادت ماهانه
  • درد به هنگام مقاربت

عوارض

سرویکس یا دهانه رحم در واقع مانعی برای ورود باکتری و ویروس به داخل رحم است. وقتی سرویکس عفونت کند خطر عفونی شدن رحم بالا می رود.
سرویسیت ناشی از گنوره یا کلامیدیا می تواند به غشای داخلی رحم و لوله های فالوپ انتشار یابد و باعث عفونت لگن شود. عفونت لگن عفونتی در دستگاه تناسلی زنان است که در صورت درمان نشدن منجر به مشکلات باروری می شود.
احتمال ابتلا به ایدز از طریق فرد آلوده در مبتلایان به سرویسیت بیشتر است.

 
عوامل محتمل سرویسیت به شرح زیرند:
  • عفونت منتقله جنسی: بیشتر اوقات عفونت باکتریایی و ویروسی که منجر به سرویسیت می شود به وسیله ارتباط جنسی منتقل می شود. از جمله این عفونت ها می توان به گنوره، کلامیدیا، تریکومونیاز و تبخال تناسلی اشاره کرد.
  • واکنش های آلرژیک: حساسیت به اسپرم کش ها یا لاتکس کاندوم می تواند به سرویسیت منجر شود. همچنین ممکن است به محصولات بهداشتی مانند دوش واژینال یا خوشبو کننده واژن حساسیت داشته باشید.
  • رشد بیش از اندازه باکتری: رشد بیش از اندازه بعضی از باکتری ها که به طور معمول در واژن وجود دارند –واژینوز باکتریایی- ممکن است باعث سرویسیت شود.
 

عوامل خطر ساز

در موارد زیر خطر سرویسیت بیشتر می شود:
  • رابطه جنسی پر خطر مثلا رابطه جنسی نا ایمن یا رابطه با شخصی که رفتار های پر خطر جنسی دارد
  • شروع برقراری رابطه جنسی در سنین کم
  • داشتن سابقه عفونت منتقله جنسی
روش های زیر برای تشخیص سرویسیت به کار می روند:
  • معاینه لگن
  • نمونه گیری از ترشحات واژن
سرویسیتِ ناشی از حساسیت به محصولات زنان، نیاز به درمان ندارد، اما اگر سرویسیت در اثر عفونت منتقله جنسی بروز کرده باشد هم شما و هم همسرتان نیاز به درمان دارید. اغلب اوقات درمان با آنتی بیوتیک انجام می شود. برای بیماری هایی مانند گنوره، کلامیدیا یا عفونت های باکتریایی مثل واژینوز باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز می شود.
اگر مبتلا به تبخال تناسلی باشید زمان بروز علایم سرویسیت در شما کوتاه تر می شود، اما درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. این بیماری یک عارضه مزمن است که می تواند در هر زمانی به شریک جنسی منتقل شود.
اگر آزمایش نشان داد شما مبتلا به سرویسیت ناشی از گنوره یا کلامیدیا هستید، ممکن است پزشک برای اطمینان این آزمایش را تکرار کند.
برای جلوگیری از انتقال این بیماری تا اتمام کامل دوره درمان از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.

پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا به سرویسیت از کاندوم استفاده کنید. کاندوم مانع خوبی در برابر انتقال بیماری های منتقله جنسی مثل گنوره یا کلامیدیا است.
 

پزشکان زیر در درمان این بیماری می توانند کمکتان کنند

مقاله های مرتبط با این بیمارینمایش آرشیو

    • چگونگی برقراری رابطه سالم جنسی در مبتلایان به ایدز۱۳۹۶/۱۱/۰۴

      داشتن رابطه جنسی ایمن یکی از بزرگ ترین نگرانی های مبتلایان به ویروس «HIV» است. هرچه اطلاعات بیشتری درباره بیماری «ایدز»، راه های پیشگیری، انتقال و درمان آن داشته باشید ترس کمتری از این بیماری خواهید داشت و رابطه شما با همسرتان بهتر خواهد شد.
    • چه بیماری هایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؟۱۳۹۶/۰۵/۲۲

      اگر رابطه جنسی دارید امکان ابتلا به عفونت های منتقله جنسی در شما وجود دارد. خطر ابتلا حتی همسران را نیز تهدید می کند. اینکه فکر کنید یا امیدوار باشید شریک جنسی شما عاری از هرگونه بیماری است و به عفونت های منتقله جنسی مبتلا نیست، حفاظت به حساب نمی آید؛ شما باید مطمئن شوید. و اگرچه کاندوم ها در کاهش خطر ابتلا به عفونت های منتقله جنسی بسیار موثرند اما هیچ یک از روش های حفاظتی موجود صددرصد نیست.
    • ارتباط اختلال رشد مغز نوزادان با عفونت های دوران بارداری۱۳۹۷/۰۱/۲۶

      پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود ادعا کردند عفونت‌های دوران بارداری موجب تاثیر منفی بر رشد مغزی نوزاد و عملکرد حافظه او در آینده می شوند.
    • چه بیماری هایی از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؟۱۳۹۶/۰۵/۲۲

      اگر رابطه جنسی دارید امکان ابتلا به عفونت های منتقله جنسی در شما وجود دارد. خطر ابتلا حتی همسران را نیز تهدید می کند. اینکه فکر کنید یا امیدوار باشید شریک جنسی شما عاری از هرگونه بیماری است و به عفونت های منتقله جنسی مبتلا نیست، حفاظت به حساب نمی آید؛ شما باید مطمئن شوید. و اگرچه کاندوم ها در کاهش خطر ابتلا به عفونت های منتقله جنسی بسیار موثرند اما هیچ یک از روش های حفاظتی موجود صددرصد نیست.
    • آیا عفونت قارچی واژن خطرناک است؟ چگونه درمان می شود؟۱۳۹۸/۱۲/۲۰

      یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی، عفونت در ناحیه واژن است. اگرچه عفونت قارچی بیماری رایجی است و مشکل جدی و خطرناکی محسوب نمی‌شود اما اغلب آزاردهنده است.

مرکز مشاورهنمایش آرشیو

تیرویید

پاسخ توسط محبوبه سادات حسینی ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
#4090

محبوبه سادات حسینی

با سلام خیر تاثیری نداره ولی انچه مسلم است این است که بعد از سن چهل سالگی کم بودن ذخیره تخمدانی کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

قرمزی پوست،پوست پوست شدن و سوزش و خارش

پاسخ توسط ربابه غیبی ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
#4086

ربابه غیبی

سلام شما احتمالا اگزماى سبوره دارید. اما بهتر است از نزدیک ویزیت شوید

گرفتن پا

پاسخ توسط الهه دولتشاهی ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
#4085

الهه دولتشاهی

سلام لطفا سن و داروهای مصرفی خود را ذکر کنید.

آزمایش کلسترول

پاسخ توسط ادمین بهپو ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
#4084

ادمین بهپو

سلام. بدون معاینه حضوری و مشاهده شرح حال نمیتوان تصمیم وتشخیصی لحاظ کرد. بهتراست شما با یک پزشک مشورت کنید.