برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

هر آنچه که باید درباره کروناویروس و کووید 19 بدانید

هر آنچه که باید درباره کروناویروس و کووید 19 بدانید کووید 19 بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است که می تواند باعث عفونت مجاری تنفسی شود. تب، سرفه، تنگی نفس، از دست دادن حس بویایی و چشایی از علایم اصلی کرونا هستند. سازمان جهانی بهداشت پاندمی کرونا را بزرگترین بحران و حادثه بین‌المللی نامیده که تا کنون جامعه بشری با آن مواجه شده و هنوز تحت کنترل درنیامده است.

ویروس کرونا نوعی ویروس شایع است که باعث بروز عفونت در بینی، سینوس ها یا قسمت فوقانی گلو می شود. اکثر ویروس های کرونا خطرناک نیستند.

به گزارش «بهپو»، در اوایل سال 2020 و پس از شیوع این ویروس در دسامبر 2019 در چین، سازمان بهداشت جهانی «SARS-CoV-2» را به عنوان نوع جدید ویروس کرونا شناسایی کرد. شیوع آن به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت.

کووید 19 «COVID-19» بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است که می تواند باعث عفونت مجاری تنفسی شود. این ویروس می تواند بر دستگاه تنفسی فوقانی (سینوس ها ، بینی و گلو) یا دستگاه تنفسی تحتانی (لوله تنفسی و ریه ها) تأثیر بگذارد.

کووید 19 به همان روشی که سایر کرونا ویروس ها منتشر می شوند -عمدتا از طریق تماس فرد به فرد- گسترش می یابد و انواع عفونت هایی که ایجاد می کند از خفیف تا کشنده است.

SARS-CoV-2 یکی از هفت نوع ویروس کرونا است که از این گروه ویروسی که عامل سندرم تنفسی خاورمیانه –مرس- و سندرم تنفسی حاد ناگهانی –سارس- است برای شما شناخته شده تر هستند. سایر کروناویروس ها بیشتر باعث انواع سرماخوردگی ها می شوند که در طول سال درگیرشان هستیم اما تهدید جدی برای افراد سالم به حساب نمی آیند.

 

آیا بیش از یک سویه SARS-CoV-2 وجود دارد؟

تغییر یا جهش امری طبیعی برای ویروس ها است. ویروس ها سعی می کند با جهش های متعدد، بقای خود را در جمعیت میزبان حفظ کنند که این کار سلامت انسان ها را به خطر می اندازد.

امکان جهش های متعدد ویروس کرونا در انسان وجود دارد. جهش ها تقریبا خود به خود طی تکثیر ویروس رخ می دهند، چون جنس این ویروس از «آر ان ای مثبت» است، هنگام همانند سازی در ویروس خطا رخ می دهد که به آن جهش گفته می شود.

محققان ایرانی تاکنون ۲۳ جهش ژنتیکی ویروس کرونا را در ایران شناسایی کرده اند که از مطالعه بیش از ۲۰۰ توالی ژنی و ژنوم به دست آمده اند. برخی از این توالی یابی ها در داخل کشور و برخی از ویروس کرونا از بدن بیمار ایرانی با سابقه مسافرت به خارج از کشور انجام شده اند. بخشی از این جهش در کشورهای دیگر هم مشاهده شده است اما چهار جهش ویروس کووید ۱۹ مختص ایران است.

متخصصان در حال بررسی بر روی جهش های ژنتیکی هستند تا مشخص شود چه تغییراتی در آنها رخ داده یا جهش ها چه مقدار بوده است؟ آنها می گویند بر این اساس می توانیم روش های تشخیص بیماری را بهینه و بیماران را گروه بندی کنیم. همچنین جهش ها در ساخت و توسعه واکسن کرونا هم به محققان کمک می کنند.

 

کرونا کی تمام می شود؟

هنوز خیلی زود است که بگوییم پاندمی –همه گیری- کرونا در جهان کی تمام می شود. پایان این پاندمی به موارد زیادی بستگی دارد؛ از جمله کار محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویروس، تحقیقات و نتایج آنها برای بهبود درمان و ساخت واکسن و صد البته تلاش و همکاری مردم برای کاهش سرعت انتشار ویروس.

هم اکنون بیش از 100 کاندید واکسن در مراحل مختلف تولید و آزمایش قرار دارند. این روند معمولاً سال ها به طول می انجامد. محققان تا آنجا که می توانند در تلاشند سرعت تحقیقات واکسن را افزایش دهند. برخی از واکسن ها در حال حاضر در مراحل آزمایشی هستند. در حالی که برخی می گویند ممکن است تا پایان سال واکسن داشته باشیم، برخی دیگر پیش بینی می کنند که اطمینان از عملکرد واکسن، ایمن بودن و توزیع گسترده آن، زمان بیشتری می خواهد.

 

علایم اصلی کووید 19

علایم اصلی کووید 19 شامل تب، سرفه، تنگی نفس، اشکال در تنفس، خستگی، لرز که گاهی با تکان خوردن بدن همراه است، بدن درد، سردرد، گلو درد، گرفتگی و آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، حالت تهوع و اسهال است. همه این علایم ممکن است در همه مبتلایان دیده نشود و بسیاری از مبتلایان با سطح بسیار خفیفی از این علایم روبرو می شوند و حتی ممکن است متوجه بیماری خود نشوند.

این ویروس باعث ذات الریه، نارسایی تنفسی، مشکلات قلبی، مشکلات کبدی، شوک سپتیک و در آخر مرگ می شود. بسیاری از عوارضی که در بیماری کووید 19 می بینیم به دلیل وضعیتی است که به «سندرم آزادسازی سیتوکین» یا طوفان سیتوکین معروف است. در این وضعیت عفونت سیستم ایمنی را تحریک می کند و جریان خونتان با پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها پر می شود. این پروتئین ها بافت های بدن را از بین می برند و به اندام ها آسیب می رسانند.

اگر علایم شدید زیر را در خودتان یا اطرافیانتان مشاهده کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. تاخیر در دریافت به موقع درمان، بهبودی شما را به تاخیر می اندازد و نجات شما را از مرگ سخت تر می کند:

 

● اشکال در تنفس یا تنگی نفس

● درد یا فشار مداوم در قفسه سینه

● حالت گیجی و سردرگمی

● ناتوانی در برخواستن و بیدار شدن کامل از خواب

● لب ها یا صورت مایل به آبی رنگ

در برخی مبتلایان به کووید 19 سکته مغزی هم گزارش شده است و باید علایم سکته مغزی را بشناسید و مراقب آن باشید.

چنانچه به کروناویروس آلوده شده باشید حداقل 2 روز و حداکثر 14 روز طول می کشد تا علایم را نشان دهید. زمان بروز علایم در افراد مختلف فرق می کند.

 

به گفته محققان چینی، علایم زیر شایع ترین علایمی هستند که در مبتلایان به کووید 19 مشاهده شده است:

● تب  99 درصد

● خستگی  70 درصد

● سرفه  59 درصد

● از دست دادن اشتها  40 درصد

● بدن درد  35 درصد

● تنگی نفس  31 درصد

● خلط  27 درصد

همچنین در برخی بیماران بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید 19 لخته شدن خون در پاها، ریه و سرخرگ ها مشاهده شده است.

 

بیشتر بخوانید: ضایعات پوستی در بیماری کرونا

 

در صورت بروز علایم چه باید کرد؟

پیش از همه گیری کرونا در جهان با بروز علائم خفیف مانند سرفه یا گلودرد، فرد در خانه استراحت می کرد و در موارد شدید با مراجعه به پزشک درمان های معمول سرماخوردگی و آنفولانزا را دریافت می کرد. اما امسال شرایط متفاوت است و باید حتی برای علائم خفیف به پزشک مراجعه کنید و حتی آزمایش کرونا بدهید. در حالی که منتظر نتیجه هستید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. برای جلوگیری از شیوع ویروس در محل کارتان، در خانه بمانید و از افراد، حتی در خانه خود فاصله بگیرید.

علایم COVID-19 می تواند شبیه سرماخوردگی شدید یا آنفولانزا باشد. پزشک شما به COVID-19 مشکوک خواهد شد اگر:

● تب و سرفه دارید.

● طی 14 روز گذشته با افرادی تماس یا دیدار داشته اید که به کرونا مبتلا بودند.

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم کدامیک را گرفته ایم؛ آلرژی، آنفولانزا یا کرونا؟

 

آیا کرونا از آنفولانزا خطرناک تر است؟

برخلاف آنفولانزا بسیاری از مردم نسبت به کروناویروس ایمنی ندارند چون جدید است. وقتی فردی به کرونا مبتلا می شود بدنش شروع به تولید آنتی بادی می کند. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این آنتی بادی ها می توانند فرد را از ابتلای دوباره به کرونا حفظ کنند؟

آنچه که تا امروز رخ داده نشان می دهد که کروناویروس نسبت به آنفولانزا میزان بالاتری از بیماری شدید و مرگ را باعث می شود. همچنین علایم بیماری از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

 

آیا کووید 19 همانند آنفولازا، فصلی است؟

تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که دما و رطوبت بالا سرعت انتشار ویروس کرونا را کاهش می دهد. اما کارشناسان توصیه می کنند احتیاط کنید زیرا اگر تلاش جمعی برای رعایت بهداشت و اصول حفاظتی وجود نداشته باشد تغییرات آب و هوایی اهمیت زیادی نخواهند داشت. همچنین پاندمی آنفولانزا در گذشته، در کل طول سال ادامه داشت و وابسته به فصلی خاص نبود.

 

عامل اصلی انتشار ویروس کرونا چیست؟

محققان هنوز نتوانسته اند با اطمینا بگویند که چه چیزی باعث انتشار اولیه ویروس کرونا شده است. بیش از یک نوع ویروس کرونا در جهان وجود دارد. کروناویروس ها در انسان و حیوانات از جمله خفاش، شتر، گربه و گاو مشترکند. SARS-CoV-2، ویروسی که باعث بیماری کووید 19می شود، به ویروس مرس و سارس بسیار شبیه است که همه آنها از خفاش ها منشا گرفته اند.

 

بیشتر بخوانید: آیا ویروس کرونای جدید از راه زخم وارد بدن می شود؟

 

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به کرونا هستند؟

هر کسی می تواند به کووید 19 مبتلا شود و البته بیشتر عفونت ها خفیف است. هرچه سن شما بیشتر باشد، خطر اینکه بیماری شدید شود بیشتر است.

اگر یکی از بیماری های زیر را داشته باشید و به کرونا دچار شوید، احتمال وخیم شدن کرونا در شما بیشتر است:

● بیماری مزمن کلیوی

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

● ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو

● چاقی

● بیماری های جدی قلبی مانند نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونر

کم خونی سلول داسی شکل

دیابت نوع 2

 

بیماری هایی که منجر به کووید 19 شدیدتر در فرد می شوند:

آسم متوسط تا شدید

● بیماری هایی که بر عروق و جریان خون مغز تاثیر می گذارند

فیبروز کیستیک

فشار خون بالا

● سیستم ایمنی ضعیف به دلیل پیوند خون یا مغز استخوان، HIV یا مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها

● زوال عقل

● بیماری کبد

● بارداری

● بافت ریه آسیب دیده یا زخمی (فیبروز ریوی)

● سیگار کشیدن

تالاسمی

دیابت نوع 1

برخی از کودکان و نوجوانان که به دلیل کووید 19 در بیمارستان بستری هستند دارای یک بیماری التهابی هستند که پزشکان آن را «سندرم التهابی چند سیستمه در کودکان» می نامند. پزشکان فکر می کنند این بیماری ممکن است با ویروس کرونا مرتبط باشد. علائم این بیماری شبیه علائم شوک سمی و بیماری کاوازاکی است؛ بیماری که باعث التهاب رگهای خونی در کودکان می شود.

 

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

ویروس SARS-CoV-2 اصولا از فرد به فرد منتقل می شود. ویروس در قطره های ریز تنفسی دهان و بینی بیمار وجود دارد و با سرفه، عطسه، حرف زدن، آواز خواندن یا تنفس عمیق در هوا پخش می شود. این قطره های ریز تنفسی اندازه های مختلفی دارند و از قطرات تنفسی بزرگ تا ذرات هوابرد کوچکتر وجود دارند.

اگر شما در فاصله نزدیک –کمتر از یک متر- از فرد بیمار یا ناقل باشید ویروس از راه دهان، بینی یا چشم می تواند به بدن شما نفوذ و شما را هم مبتلا کند.

هم اکنون شواهد نشان می دهد که اصلی ترین راه انتشار ویروس، قطرات تنفسی در میان افرادی است که از نزدیک با یکدیگر در تماس هستند. انتقال ذرات هوابرد –آئروسل- در شرایط خاص و مکان هایی که افراد مدت طولانی را با دیگران سپری می کنند مثل رستوران ها، سالن های اجتماعات، باشگاه ها، ادارات و مکان های عبادی اتفاق می افتد.

ویروس از راه لمس سطوح آلوده و سپس تماس دست با دهان، بینی و چشم هم منتقل می شود. اغلب ویروس ها می توانند چندین ساعت در سطحی که روی آن قرار می گیرند زندگی کنند. یک مطالعه نشان می دهد که SARS-CoV-2 می تواند چندین ساعت در انواع مختلف سطوح زنده بماند. به همین خاطر توصیه می شود سطوح را ضد عفونی کنید.

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر زنده می ماند؟

 

بر اساس اطلاعاتی که تا امروز به دست آمده است خطر انتقال کرونا از حیوانات به انسان کم است. آزمایش کرونا در برخی سگ ها و گربه ها مثبت شده است. تعداد کمی از آنها علیم کرونا را نشان داده اند. شواهدی که تایید کند کرونا می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود وجود ندارد اما، به نظر می رسد این امکان وجود دارد که ویروس کرونا از انسان به حیوانات منتقل شود.

با این حال از آنجا که حیوانات می توانند برخی بیماری ها را به انسان منتقل کنند همیشه بهتر است توصیه های بهداشتی را در ارتباط با حیوانات رعایت کنید و در صورت لمس یک حیوان دست هایتان را بشویید.

 

ویروس کرونا چقدر مسری است؟

سرعت انتقال ویروس کرونا نسبتا زیاد است. تحقیقات اولیه تخمین زده اند که یک فرد مبتلا می تواند بین 2 تا 2.5 فرد را آلوده کند. مطالعه دیگری نشان داد که این میزان بالاتر است و در یک مورد بین 4.7 و 6.6 نفر آلوده شده اند. این اعداد را مقایسه کنید با فردی که به آنفولانزا مبتلا است و می تواند ویروس را به 1.1 تا 2.3 نفر منتقل کند.

اگر در فاصله کمتر از 1.5 متر از فرد آلوده به ویروس کرونا به مدت 15 دقیقه در کل طول روز قرار داشته باشید، ویرس به شما سرایت خواهد کرد. پیش از این تصور بر این بود که در هر بار قرار گرفتن در کنار فرد مبتلا 15 دقیقه زمان لازم است تا سرایت ویروس اتفاق بیفتد.

اگر نمی توانید فاصله اجتماعی حداقل 1.5 متر را رعایت کنید با شستن دست ها، ضد عفونی کردن سطوح مورد استفاده مشترک و زدن ماسک سرعت انتقال ویروس را کاهش دهید.

 

بیشتر بخوانید: چند دقیقه در کنار فرد مبتلا بمانیم کرونا می‌گیریم؟

 

تشخیص کرونا

اگر علایم زیر را دارید با 4030 تماس بگیرید یا به مراکز درمانی مراجعه کنید:

● تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر

● سرفه

● تنفسی که به سختی انجام می شود

پیش از همه گیری کرونا در جهان با بروز علائم خفیف مانند سرفه یا گلودرد فرد در خانه استراحت می کرد و در موارد شدید با مراجعه به پزشک درمان های معمول سرماخوردگی و آنفولانزا را دریافت می کرد. اما امسال شرایط متفاوت است و باید حتی برای علائم خفیف به پزشک مراجعه کنید و حتی آزمایش کرونا بدهید.

دو نوع آزمایش برای COVID-19 در دسترس است: آزمایش ویروسی و آزمایش آنتی بادی.

1- آزمایش ویروسی به شما می گوید که آیا در حال حاضر ویروس کرونا دارید یا خیر. به دو روش انجام می شود: در تست PCR مواد ژنتیکی ویروسی و در تست آنتی ژن یک پروتئین خاص ویروسی در نمونه، مورد تشخیص قرار می گیرد. نمونه به کمک سواب گرفته می شود. در این روش یک سواب داخل حفره بینی فرد قرار می دهند تا از ترشحات پشت حلق و بینی نمونه برداشته شود. اگر تست مثبت شود به این معنا است که ویروس در بدن شما وجود دارد. اگر جواب منفی شود می تواند به معنای این باشد که ویروس در بدن شما نیست یا به اندازه کافی ویروس برای اندازه گیری وجود نداشته است. یعنی جواب تست منفی کاذب شده است.

2- آزمایش آنتی بادی به شما می گوید که آیا شما قبلاً به عفونت ویروسی کرونا دچار شده اید یا خیر. آزمایش آنتی بادی بدنبال آنتی بادی هایی است که توسط سیستم ایمنی بدن شما در پاسخ به یک تهدید مانند ویروس خاص ساخته می شوند. آنتی بادی ها می توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند. تولید آنتی بادی ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و بعد از بهبودی ممکن است چندین هفته یا بیشتر در خون شما بماند. به همین دلیل ، برای تشخیص COVID-19 نباید از آزمایش های آنتی بادی استفاده شود. در حال حاضر محققان نمی دانند که آیا وجود آنتی بادی به معنای ایمن بودن شما در برابر COVID-19 در آینده است یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: چرا نتیجه تست کرونا، منفی کاذب می شود؟

 

چه کسی باید تست کرونا بدهد؟

1- کسانی که علایم کووید 19 دارند

2- کسانی که با فرد مبتلا به کووید 19 دیدار داشته اند و این دیدار در فاصله کم و به مدت 15 دقیقه یا بیشتر طول کشیده است.

در حالی که منتظر نتیجه هستید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. برای جلوگیری از شیوع ویروس در محل کارتان، در خانه بمانید و از افراد، حتی در خانه خود فاصله بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: اگر با فرد مبتلا به کرونا تماس داشتیم، باید فورا آزمایش بدهیم؟
 

پیشگیری از کرونا

1- از دست دادن و رو بوسی کردن با یکدیگر پرهیز کنید.

2- شستن مرتب دستها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل قبل از دست زدن به غذا، دهان بینی و چشم، بعد از دست زدن به هر سطح بدون دستکش، بعد از دست زدن به مواد خام خوراکی و بعد از دستشویی و نظایر آن فراموش نشود. دستها باید با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه شسته شود.

3- فعالیتهای خارج از منزل را تا حد امکان محدود نموده و از حضور در مکانهای عمومی و شلوغ مانند سینما، مراکز خرید، تاتر و مواردی نظیر آن پرهیز کنید.

4- ناخن ها به طور مرتب کوتاه نگه داشته شود.

5- تا حد امکان از سفرهای درون شهری و برون شهری غیر ضروری اجتناب کنید.

6- در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی استراحت کرده و از ماسک با نحوه صحیح استفاده کنید و در صورت شدید شدن علایم به مراکز درمانی مراجعه انجام کنید.

7- افراد بیمار، تا زمان رسیدن آمبولانس یا انتقال به مراکز درمانی، تا حد امکان در یک مکان جدا از سایرین نگه داشته شوند و در صورت نیاز از مرکز تماس 190 راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

8- در محل کار، برای ثبت حضور و غیاب، ترجیحا از سیستم تشخیص چهره استفاده کنید.

9- برای تماس با دکمه های آسانسور، لب تاب، تلفن، موبایل، دستگاه کارتخوان و نظایر آن از دستکش و یا دستمال کاغذی استفاده کنید.

10- استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن الزامی است، در صورتیکه دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

11- عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل (ترجیحا در محل کار از دستمال نظافت شخصی و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف استفاده نمایید).

12- قبل از تماس دستها با چشم، بینی و دهان حتما دست ها شسته و در صورت لزوم ضدعفونی شود.

13- هنگام ترک منزل، در حد مقدور ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستمال کاغذی به همراه داشته باشید.

14- در نمازخانه‌های عمومی و یا بین راهی در صورت استفاده از مهر و سجاده شخصی استفاده کنید.

15- تا حد امکان از مراجعه به سالن های ورزشی خودداری کنید، در صورت مراجعه استفاده از ماسک و دستکش در حین ورزش و دوش گرفتن بعد از ورزش فراموش نشود.

16- در صورت استفاده از پارک و لوازم ورزشی مستقر در پارک استفاده از ماسک و دستکش فراموش نشود.

17- تا حد امکان از استفاده لوازم ورزشی و وسایل بازی کودکان در فضای سبز و پارکها اجتناب شود؛

18- درصورت استفاده از پارک ضمن استفاده از دستکش و ماسک برای خود و کودکان، حتما بعد از پارک و در ورود منزل کلیه لباس ها یا حداقل لباس رو بعد از دوش گرفتن تعویض شود.

19- عدم استعمال دخانیات به دلیل تاثیر آن بر تضعیف سیستم ایمنی بدن و مستعد کردن افراد در ابتلا به ویروس ضروری است.

20- بعد از هر بار مراجعت به منزل، لباسهای رو خود را تعویض و شسته شود. دستگیره درب ورودی منزل، کلید و پریزهای راهرو و راه پله و سایر سطوحی که در معرض تماس مشترک ساکنین است، مرتبا گندزدایی شود.

21- از خوردن غذا در محیط های عمومی و همچنین، خوردن غذاهای آماده تا حد امکان اجتناب کرده و از موادغذایی به صورت کاملا پخته استفاده کنید؛

22- خرید منزل را هفتگی یا هفته ای دوبارکنید تا از خرید روزانه دوری کنید.

23- قبل از خروج از منزل جهت خرید کیسه حمل مواد غذایی در صورت امکان آماده کنید (به ویژه برای خرید نان).

24- در هنگام خرید از دست زدن مستقیم و بدون دستکش به بسته های مواد غذایی و یا موادغذایی فاقد بسته بندی خود داری کنید.

25- تا حد امکان از دست زدن به مواد غذایی که قصد خرید ندارید خودداری کنید.

26- تا حد امکان از دست زدن به قفسه ها و ویترین ها و سایر سطوح خودداری کنید.

27- از خرید هرگونه موادغذایی به ویژه مواد غذایی آماده به مصرف از دستفروشان خودداری کنید؛

28- از خرید هرگونه موادغذایی آماده به مصرف که به صورت روباز نگه داری می شوند خودداری نمایید.

29- چنانچه از بیرون غذا تهیه کرده اید، حتما قبل از مصرف غذا را داخل یک ظرف تمیز بریزید و پس از گرم کردن میل بفرمایید.

30- در مسافرت های داخل شهری به استفاده از ماسک و دستکش ها توجه ویژه شود.

31- نوشیدن آب گرم و یا ولرم به طور مستمر فراموش نشود.

32- در هنگام محاوره و صحبت کردن با یکدیگر فاصله حداقل یک متر رعایت شود.

 

بیشتر بخوانید: توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری و درمان کرونا

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای مسافرت در شرایط کرونا

بیشتر بخوانید: آیا ضد عفونی با سرکه، ویروس کرونا را از بین می برد؟

بیشتر بخوانید: روش های ضد عفونی کردن خریدها، برای پیشگیری از کرونا

 

آیا ماسک زدن ما را از کرونا محافظت می کند؟

اول‌ازهمه باید بدانید که ماسک زدن شما در اصل باعث محافظت از دیگران می‌شود، نه خود شما. ماسک زدن هر فردی باعث می‌شود که اطرافیانش از انتشار قطرک‌های تنفسی احتمالا حاوی ویروس کرونا در امان بمانند.

شمار زیادی از بررسی‌ها نشان می‌دهند اگر همه افراد جامعه ماسک بزنند، میزان انتشار ویروس از فردی به فرد دیگر در آن جامعه کاهش می‌یابد. ماسک زدن عمومی به‌خصوص از این لحاظ اهمیت پیدا کرده است که بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند قطرک‌های بزرگ تنفسی که هنگام عطسه و سرفه از دهان و بینی خارج می‌شوند، تنها راه انتقال ویروس نیستند. هنگامی‌که حرف می‌زنید یا با شدت نفس می‌کشید، ذرات هواپخش یا آئروسل را هم منتشر می‌کنید که سبک‌تر و کوچک‌تر هستند و می‌توانند برای مدت بیشتری در هوا شناور بمانند و به فاصله بیش از ۲ متر هم منتقل شوند.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به پرسش های شما درباره ماسک

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه ماسک بزنیم؟

بیشتر بخوانید: آیا لازم است هنگام رانندگی با ماشین شخصی ماسک بزنیم؟

بیشتر بخوانید: آیا می توان ماسک های تنفسی را ضد عفونی و دوباره استفاده کرد؟

 

درمان کرونا

هیچ درمان خاصی برای کووید 19 وجود ندارد. بهتر است با بروز کوچکترین علایم شبیه به سرماخوردگی بنا را بر کرونا گذاشته و به پزشک مراجعه کنید. پزشک در صورت نیاز برای شما تست کرونا درخواست می کند. درمان های کرونا هرچه زودتر شروع شوند دوره بیماری کوتاه تر و احتمال بروز علایم شدید کمتر می شود.

افرادی که کرونای خفیف دارند برای تسکین علایمشان باید استراحت کنند، مایعات بنوشند، مراقب دمای بدنشان باشند و مرتب تب خود را چک کنند. از مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید. کرونا یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شوند. اگر می بینید پزشک برای یک بیمار کرونایی آنتی بیوتیک تجویز کرده بخاطر بیماری عفونی است که همراه با کرونا بیمار را درگیر کرده است.

بیماران با علایم شدیدتر در بیماستان بستری می شوند و مجموعه ای از داروها و درمان ها برای آنها استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید: اتاق بیمار مبتلا به کرونا را چطور ضد عفونی کنیم؟

بیشتر بخوانید: آیا احتمال آلوده شدن جارو برقی منازل به ویروس کرونا وجود دارد؟

 

آیا عفونت با کروناویروس باعث محافظت من در برابر عفونت دوباره می‌شود؟

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، وقتی ویروس عامل بیماری کووید 19 وارد بدن می شود بدن بر ضد آن شروع به تولید آنتی بادی می کند. این آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که مانع عفونت دوباره سلول‌ها به‌وسیله ویروس‌‌ها می‌شوند.

میزان آنتی‌بادی معمولا پس از برطرف شدن تهدید فوری عفونت کاهش پیدا می‌کند. چند بررسی جدید نشان داده‌اند که میزان آنتی‌بادی بر ضد کروناویروس پس از رفع عفونت کاهش پیدا می‌کند و بعد به حد پایداری می‌رسد و برای 2 تا 3 ماه در این حد باقی می‌ماند.

بررسی‌های دیگر وجود سلول‌های B و T اختصاصی برای مبارزه با کروناویروس را در خون افراد ماه‌ها پس از بهبودی‌شان نشان داده است. همه این یافته‌ها نشان می‌دهد که دستگاه ایمنی برای پاسخ سریع و قوی به ویروس در صورت قرارگیری دوباره آماده است.

به جز این باید تاکید کرد که شخصی که دوباره دچار عفونت شده است- حتی اگر علامتی نداشت باشد- به طور بالقوه ممکن است عفونت را به دیگران منتقل کند. در نتیجه هر کسی که از عفونت کروناویروس بهبود یافته است، باید همچنان ماسک بزند و فاصله اجتماعی را رعایت کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات