برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کجا و چگونه ماسک بزنیم؟

کجا و چگونه ماسک بزنیم؟ استفاده از ماسک اهداف مختلف دارد و باید بدانیم هدف ما از استفاده از ماسک چیست تا به این موضوع پی ببریم که در چه مکان‌ها و در چه زمان‌هایی باید از این وسیله استفاده کنیم.

استفاده از ماسک اهداف مختلف دارد و باید بدانیم هدف ما از استفاده از ماسک چیست تا به این موضوع پی ببریم که در چه مکان‌ها و در چه زمان‌هایی باید از این وسیله استفاده کنیم.

به گزارش «بهپو»، «مسعود یونسیان»، متخصص اپیدمیولوژی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: زمانی ممکن است استفاده از ماسک با هدف پیشگیری از استنشاق ذرات معلق هوا در شرایط وجود ریزگرد و آلودگی هوا در فصول مختلف سال به‌ویژه زمستان باشد. در این شرایط توصیه می‌شود فرد زمانی که در بیرون از منزل است از ماسک استفاده کند و در فضاهای داخل و در محیط‌هایی که مسقف هستند و پنجره‌ها بسته است و ذرات شانس نفوذ ندارند، توصیه‌ای برای استفاده از ماسک وجود ندارد اما در شرایط شیوع بیماری مانند وضعیت فعلی اپیدمی کرونا که فرد بیمار است و علامت بیماری را هم دارد باید در تمام حالات از ماسک استفاده کند.

 

بیشتر بخوانید: چند اشتباه رایج موقع ماسک زدن

بیشتر بخوانید: آیا می توان ماسک های تنفسی را ضد عفونی و دوباره استفاده کرد؟

 

همچنین در موقعیتی که فرد پزشک یا پرستار و جزو کادر درمانی است و با بیماران سروکار دارد هم توصیه فراوانی به استفاده از ماسک شده است. زمانی هم که فرد عادی و بدون علامت است و احتمال ابتلا به بیماری را دارد و در جامعه در حال تردد است نیز توصیه به استفاده از ماسک شده است. بنابراین در این مطلب بحث اصلی ما در خصوص استفاده از ماسک در افراد بدون علامت و نشانه بیماری است زیرا صحبت‌های ضدونقیضی شنیده می‌شود که بسیاری از این صحبت‌ها همراستا با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل بیماری‌های کشورهای پیشرفته که در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند، نیست.

متاسفانه با این صحنه زیاد مواجه می‌شویم که افرادی در فضای باز و در کوچه و خیابان از ماسک استفاده می‌کنند اما به محض اینکه وارد محیط خانه یا محل کار خود می‌شوند ماسک را کنار می‌گذارند. البته ممکن است گرمای هوا یا نزدن ماسک توسط دیگران بهانه‌هایی برای کنار گذاشتن ماسک باشد ولی توصیه‌ها می‌گوید که افراد بدون علامت و به ظاهر سالم با هدف اینکه دیگران را آلوده نکنند در فضاهای بسته‌ای که امکان فاصله‌گذاری فیزیکی در آنها وجود ندارد باید از ماسک استفاده کنند بنابراین دو شرط در استفاده از ماسک مطرح است؛ نخست بسته بودن فضا و دوم عدم امکان فاصله‌گذاری فیزیکی.

اگر فرد در فضای بسته‌ای قرار دارد که می‌تواند فاصله فیزیکی یک تا دو متری را رعایت کند تاکیدی بر استفاده از ماسک وجود ندارد. البته اگر شرایط مهیا باشد و ماسک در دسترس همه افراد قرار گیرد ایرادی برای استفاده از ماسک در همه محیط‌ها وجود ندارد بلکه مفید نیز خواهد بود.

نکته دیگری که باید همه به آن توجه کنیم این است که نحوه استفاده از ماسک بسیار مهم است. امروز می‌بینیم افراد ماسک را در قسمت‌‌هایی از صورت خود برای نمونه زیر چانه قرار می‌دهند که اصلا درست نیست زیرا ماسک برای محافظت از بینی و دهان است و این پرستیژ نیست که فرد ماسک را روی چانه خود قرار دهد.

ما با دست‌های تمیز، ماسک آلوده خود را از روی صورت بر می‌داریم. برداشتن ماسک به معنای آلوده شدن دوباره دست‌هایمان است. حالا با این ماسک آلوده چه می‌کنیم؟ ما این ماسک آلوده را یا به پایین صورتمان می‌زنیم یا آن را برداشته و داخل کیف می‌گذاریم تا دوباره استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم آن را دوباره استفاده کنیم، قبل از اینکه داخل کیف بگذاریم ماسک را ضد عفونی و سپس دست‌های خود را استریل کنیم. با این همه ماسک پایین صورت به هیچ وجه بهداشتی نیست و در واقع ویروس‌هایی که تا آن لحظه اجازه ورود نداشتند در نزدیک‌ترین فاصله با دهان و بینی قرار می‌گیرند و به راحتی وارد بدن می‌شوند.

مورد دیگر آن است که افراد ماسک خود را زمان صحبت کردن برمی‌دارند، در حالی که اصلی‌ترین زمان انتشار ذرات ویروس هنگام صحبت کردن است بنابراین فرد زمانی که در حال صحبت کردن است باید ماسک روی بینی و دهان خود قرار دهد.

همچنین در رستوران ها برداشتن ماسک در زمان صرف غذا مانعی ندارد؛ ولی تا لحظه‌ای که غذا روی میز نیامده و هنوز پیش خدمت در کمتر از 1 متری ما حضور دارد نباید از ماسک زدن خسته شویم. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که پیش خدمت‌های همه رستوران‌ها از ماسک استفاده کنند. این موضوع درصد زیادی از احتمال ابتلای پیش خدمت‌ها به کرونا و ناقل بودنشان را کاهش می‌دهد؛ اما این درصد هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد. بنابراین هنوز هم امکان انتقال کرونا از شما به آنها و برعکس وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: چرا نباید هنگام ورزش کردن ماسک پوشید؟

بیشتر بخوانید: چه پارچه ای کارایی ماسک خانگی را مشابه N95 می کند؟

 

کارشناسان معتقدند که بی توجهی به همین نکات ریز است که به ویروس کرونا اجازه می‌دهد هنوز هم قربانی بگیرد. پس رعایت پروتکل‌های بهداشتی نه؛ بلکه درست رعایت نکردن آنها است که باعث موج دوم کرونا در جهان شده است.

توصیه سازمان جهانی بهداشت به مردم عادی در شرایطی که نمی‌توانند فاصلهگذاری فیزیکی را در فضای بسته رعایت کنند این است که از ماسک استفاده کنند. البته سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای و مزمن دارند حتی در شرایط فاصله‌گذاری فیزیکی نیز باید از ماسک استفاده کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، هدف از توصیه به استفاده از ماسک برای افرادی که علامتی ندارند و احتمالا ناقل هستند این است که در صورت آلودگی دیگران را آلوده نکنند. ضمن اینکه توصیه به استفاده از ماسک فقط در فضاهای بسته وجود دارد و در فضاهای باز تنها فایده‌ای که استفاده از ماسک می‌تواند داشته باشد ترویج فرهنگ محافظت از خود در برابر بیماری کووید-19 است، نه اینکه با این کار محافظتی از خود و دیگران می‌کنیم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات