برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

راه های پیشگیری و درمان ماسکنه؛ آکنه ناشی از ماسک زدن

راه های پیشگیری و درمان ماسکنه؛ آکنه ناشی از ماسک زدن ماسکنه یا آکنه ناشی از ماسک های تنفسی یکی از عوارض پوستی شایع در دوران پاندمی کرونا است که در نواحی از صورت که در تماس با ماسک قرار دارند بروز می‌کند.

در پاندمی کووید۱۹ استفاده از ماسک‌های تنفسی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی دقیق و مکرر دست‌ها سه اصل مهم برای پیشگیری و کنترل شیوع بیماری است که اکیداً به افراد جامعه توصیه می‌شود.

به گزارش «بهپو»، در این دوران استفاده از وسایل حفاظتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا و کاهش شیوع و بروز بیماری الزامی است اما در برخی افراد به ویژه کادر درمان استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، شیلد و دستکش ممکن است منجر به بروز مشکلات پوستی نظیر حساسیت، اگزمای تماسی و یا آکنه شود.

 

بیشتر بخوانید: راه کارهایی برای درمان حساسیت پوست صورت به ماسک

 

ماسکنه «Maskne» یا آکنه –جوش- ناشی از ماسک‌های تنفسی یکی از عوارض پوستی نسبتاً شایع در دوران شیوع کرونا است که معمولاً در نواحی از صورت که در تماس با ماسک قرار دارند بروز می‌کند.

سه نوع مشکل پوستی در افرادی که از ماسک استفاده می کنند شایع تر است:

1- آکنه –جوش- ناشی از بسته شدن منافذ پوست زیر ماسک

2- تحریک پوست ناشی از سایش و تماس مکانیکی مداوم و طولانی مدت پوست با ماسک‌

3- واکنش های آلرژی به مواد شوینده که برای شستن ماسک های پارچه ای استفاده می شود یا مواد اولیه ماسک های جراحی

اگر پوست صورتتان قرمز است، می خارد یا می سوزد نشانه تحریک پوستی یا آلرژی است. اگر بر روی پوستتان جوش های ریز یا سر سیاه یا سر سفید وجود دارد نشانه ماسکنه است.

 

راه های پیشگیری از ماسکنه

● برای کاهش عوارض پوستی ناشی از پوشیدن ماسک روزانه صورت خود را با یک شوینده ملایم و فاقد عطر بشویید.

● برای ایجاد یک لایه محافظ بین پوست و ماسک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

● وقتی ماسکتان را بر می دارید صورتتان را بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید.

● ماسک های پارچه ای را هر روز بشویید. مواد شوینده شایع ترین علت واکنش های آلرژی هستند پس بهتر است از مواد شوینده فاقد عطر و بو استفاده کنید. ‌بخش داخلی ماسک‌های پارچه‌ای که روی پوست قرار می‌گیرد نباید از جنس نایلون، پلی استر و ریون باشد زیرا باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند.

● خارش، قرمزی و سوزش پوست را با یک کرم هیدروکورتیزونی بدون نسخه تسکین دهید. می توانید یک یا دو بار در روز از این کرم به پوست صورت بمالید.

● با توجه به این که کرم‌های آرایشی باعث انسداد منافذ پوست و افزایش احتمال آکنه می‌شوند، سعی کنید از این محصولات استفاده نکنید و در صورت ضرورت از محصولات غیرکومدوژن‌زا  -ترکیباتی دارند که باعث انسداد منافذ پوست نمی شوند- که احتمال بروز آکنه به دنبال استفاده از آن‌ها کمتر است، استفاده کنید.

● اگر پوست چرب دارید از مرطوب کننده استفاده نکنید و در صورت خشک شدن پوست صورت از مرطوب کننده های فاقد چربی بهره بگیرید.

● اگر شدت آکنه زیاد است از پاک کننده های بدون نسخه دارای گلیکولیک اسید، سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. اگر پس از یک یا دو هفته آکنه ها بهتر نشد به متخصص پوست مراجعه کنید.

● پس از هر چهار ساعت استفاده مداوم از ماسک در شرایطی که خطر انتقال بیماری وجود نداشته باشد، به طور مثال در محیط باز و با فاصله حداقل دو متری از سایر افراد و یا زمانی که در خودرو تنها هستید می توانید 15 دقیقه به خود استراحت دهید و ماسک را از روی صورت بردارید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، رگز به بهانه عوارض پوستی ناشی از پوشیدن ماسک، ماسک را کنار نگذارید. استفاده از ماسک یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا است. اگر ماسک خود را تمیز نگه دارید، بهداشت روزانه پوست را رعایت کنید و از محصولات مناسب مراقبت از پوست استفاده کنید باید بتوانید هر نوع تحریک پوستی و آکنه را کنترل کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات