برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

انواع تزریق مفصلی در درمان آرتروز زانو

انواع تزریق مفصلی در درمان آرتروز زانو اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید پزشک طیف گسترده ای از درمان ها را ممکن است برای شما در نظر بگیرد که یکی از آنها تزریق داخل مفصل زانو است. تزریق مفصلی انواع مختلفی دارد.
اگر به آرتروز زانو مبتلا هستید پزشک طیف گسترده ای از درمان ها را ممکن است برای شما در نظر بگیرد که یکی از آنها تزریق داخل مفصل زانو است.
انواع مختلفی از تزریق وجود دارد که بخش مهمی از درمان آرتروز زانو را برای بسیاری از مبتلایان تشکیل می دهند. تزریق مفصلی به خصوص برای کسانی که داروهای مسکن ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن نتوانسته درد آنها را تسکین دهد، یا افرادی که بخاطر اثرات جانبی داروها نمی توانند از آنها استفاده کنند، گزینه درمانی بسیار خوبی است.

آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است که اغلب زانوها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری زمانی بروز پیدا می کند که غضروف –پوشش نرمی که که وظیفه اش محافظت از استخوان هاست- از بین می رود. در این حالت سطح استخوان ها آسیب دیده و ساییده می شود و باعث درد، تورم، خشکی و ناتوانی می گردد.
 
بیشتر بخوانید: تزریق مفصلی و کشیدن مایع مفصل
 

نحوه تزریق مفصلی


در ابتدا پزشک تزریقی برای بی حس کردن موضع مورد نظر که در اینجا زانو است انجام می دهد.
سپس پزشک ممکن است با استفاده از یک سوزن، مایع اضافی که در زانو جمع شده است را بیرون بکشد.
سپس نوبت دریافت تزریق اصلی می رسد؛ تزریق مسکن که معمولا زیر کاسه زانو صورت می گیرد. تزریق نباید باعث صدمه بافت شود و دارو در سرتاسر مفصل عمل خواهد کرد.
درمان های مختلف دارای اثرات جانبی هستند که لازم است قبل از دریافت تزریق، درمورد آنها با پزشک خود مشورت کنید. دو نوع متداول تزریق مفصلی زانو در درمان آرتروز عبارت است از کورتیکواستروئیدها و هیالورونیک اسید.
 
بیشتر بخوانید: تزریق مفصلی کورتون
 

کاهش التهاب با استروئیدها


تزریق کورتیکواستروئیدها جهت درمان عود بیماری آرتروز و عوارض ناشی از آن شامل درد، تورم و تجمع آب در زانو سودمند است.
این داروهای تزریقی با کاهش التهاب مفصل، علایم بیماری آرتروز را تسکین می دهند. اما به یاد داشته باشید که این داروها یک راه حل کامل و بی نقص برای هر موردی نیستند. اگر تحت درمان با این دارو قرار گرفتید به یاد داشته باشید که:

 
  • این داروها سریع عمل می کنند. این تزریق ها باعث تسکین بسیار سریع درد می گردند که معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه پس از تزریق حاصل می شود.
  • دارو اثر کوتاه مدتی دارد. به طور متوسط، تسکین درد ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد. اغلب این مدت به اندازه کافی طولانی است و از زمان شعله وری بیماری آرتروز تا فروکش کردن علایم طول می کشد.
  • این داروها نباید زود به زود استفاده شوند. یک داروی کورتیکواستروئید اغلب در اولین مرتبه تزریق بهترین اثر و عملکرد را دارد و پس از آن، تمایل کمتری برای کاهش و تسکین درد نشان می دهند.
  • در بیشتر موارد، این داورها می توانند ۲ تا ۳ بار در سال استفاده شوند. استفاده بیش از اندازه از این داروها سلول هایی زانو را که مسوول ساختن غضروف هستند را از بین می برند.
 

هیالورونیک اسید

بیشترین مایعی که در یک  زانوی سالم وجود دارد، هیالورونیک اسید است. اما وقتی شما آرتروز زانو دارید، مقدار هیالورونیک اسید در زانو کاهش می یابد. پزشک می تواند مقدار بیشتری هیالورونیک اسید به داخل زانو تزریق کند تا عرضه آن افزایش یابد.

مطالعات نشان داده است که تزریق هیالورونیک اسید ممکن است نسبت به داروهای مسکن در برخی از افراد، تاثیر مثبت بیشتری داشته باشد. دیگر مطالعات نشان داده است که این دارو می تواند علایم بیماری را به همان خوبی که تزریق کورتیکواستروئید انجام می دهد، بهبود بخشد. اگر تحت درمان با هیالورونیک اسید قرار گرفته اید، به یاد داشته باشید که:

 
  • تزریق هیالورونیک اسید اغلب معمولا خط اول درمان بیماری های تاندونی و آرتروزی نیست. بدلیل اینکه داروهای هیالورونیک اسید معمولا گران هستند، پزشکان بعنوان اولین راه درمانی، آن را توصیه نمی کنند. با اینحال تزریق هیالورونیک اسید اغلب بوسیله بیمه های درمانی پوشش داده می شود. پزشک ممکن است این دارو را برای بیمار تجویز کند، اگر:
  • بیمار به درمان های دارویی مثل مسکن ها و درمان های غیر دارویی مثل گرما یا سرما درمانی، پاسخ نداده و علایم بیماری تخفیف پیدا نکند.
  • بیمار نتواند از مسکن هایی مثل ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کند.
  • تزریق استروئید به اندازه کافی کمک نکند، یا بیمار یا پزشک درمورد اثرات جانبی استروئیدها نگران باشند.
-این دارو به روش های مختلفی عمل می کند. پس از تزریق، هیالورونیک اسید باعث زیرسازی و نرم شدن حرکت قسمت های مختلف داخل زانو می شود. این اثر نسبتا کوتاه مدت است.. اما به نظر می رسد این درمان در ادامه با تسکین درد و التهاب، منافع بیشتری را برای بیمار به ارمغان آورد.

-ممکن است بیمار بیش از یک تزریق نیاز داشته باشد. گاهی با یک تزریق مشکل بیمار مرتفع می شود و گاهی نیاز به تزریق های بیشتر تا 5 تزریق احساس می شود. در اینصورت این تزریق معمولا در یک دوره 5 هفته ای صورت می گیرد. در صورت نیاز به تزریق بیشتر، تزریق ششم 6 ماه بعد انجام می شود.

 

آیا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت کمکی می کند؟


یکی دیگر از درمان های تزریقی که امروزه خیلی درباره آن بحث و تبلیغ می شود، تزریق پلاکت غنی از پلاسما یا PRP است. PRP  در اصل پلاسمای غنی شده از پلاکت است که طی یک فرایند جداسازی و تغلیظ، از خون تازه و لخته نشده بیمار تهیه می شود.
اطلاعات ما در این مورد این روش کم بوده و تحقیقات هنوز درمورد اینکه آیا PRP برای درمان آرتروز زانو عمل می کند یا خیر، ادامه دارد. تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت هزینه بالایی دارد و اکثر بیمه های درمانی آن را پوشش نمی دهند. به عنوان نتیجه نهایی باید بگوییم که تزریق PRP درمان متداولی برای آرتروز محسوب نمی شود و توسط ما توصیه نمی شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

کاربر ادمینکاربر ادمینپاسخ به این نظر هنگامه عزیز ، سلام. این دارو ها معمولا توسط پزشکان روماتولوژیست تزریق می گردند که ، در حال حاضر شش پزشک از سه شهر کرج ، تهران و یزد با این سایت همکاری می کنند و آدرس آنها در صفحه پزشکان قابل رویت است.
پاسخ به این نظر با سلام و احترام من ادرس و نام چند متخصص خوب در تزریق این امپول هیالورونیک می خواهم ممنون میشم
پاسخ به این نظر سلام من مادرم درد زانو دارد که دکتر امپول. دو عدد هیالورنیک تو زانوش تزریق کرد حالا کفته که دو عدد دیکه باید تزرق شود و همزمان فزیوتراپی هم میره میخواستم. ببنینم این عوارض نداره واکه بشه این دو عدد امپول رو تزرق نکنم و با فیزیوتراپی بهتر بشه

دیدگاه و نظــرات