برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تزریق مفصلی کورتون

تزریق مفصلی کورتون کورتیزون شات یا تزریق موضعی کورتون به تزریق کورتون در نقطه ای خاص از بدن می گویند که باعث کم شدن التهاب و تسکین درد در آن موضع خاص می شود.
کورتیزون شات یا تزریق موضعی کورتون به تزریق کورتون در نقطه ای خاص از بدن می گویند که باعث کم شدن التهاب و تسکین درد در آن موضع خاص می شود. معمولا کورتیزون شات ها را در مفاصل بکار می برند؛ مثل مچ پا، آرنج، لگن، زانو، شانه، ستون فقرات و مچ دست. حتی مفاصل کوچک دست و پا هم ممکن است از فواید کورتیزون شات ها بهره ببرند.
کورتیزون شات ها معمولا حاوی یک داروی کورتیکواستروئیدی و یک بی حس کننده موضعی هستند. در بسیاری از موارد تزریق کورتون در مطب پزشک انجام می شود. با اینحال، برخی انواع کورتیزون شات ها بدلیل پتانسیل اثرات جانبی دارو در طول یک سال و به تدریج به بیمار تزریق می شوند.
 
بیشتر بخوانید: تزریق مفصلی و کشیدن مایع مفصلی
 

چرا کورتون تزریق می شود؟


تزریق کورتون ممکن است قسمتی از درمان یک بیماری باشد. از تزریق کورتون غالبا در درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

-کیست بیکر
-آماس کیسه های مفصلی
-سندرم تونل کارپال
-نرمی غضروف کشک
-تنوسینوویت دکوئروین
-شانه منجمد
-نقرس
-آرتریت روماتوئید نوجوانان
-لوپوس
-نوروما مورتون
-سندرم درد میوفاسیل
-آرتروز
-التهاب پلانتار فاسیا
-پسوریاتیک آرتریت
-آرتریت واکنشی
-روماتوئید آرتریت
-آسیب روتاتور کاف
-سارکوئیدوز
-التهاب تاندون
-آرنج تنیس بازان

 
بیشتر بخوانید: انواع تزریق مفصلی در درمان آرتروز
 

خطراتی که بیمار را تهدید می کند

تزریق کورتون با وجود اثرات درمانی مثبت، عوارضی را برای بیمار به دنبال دارند:

-استئونکروز یا مرگ استخوانی
-عفونت مفصلی
-آسیب عصبی
-نازک شدن پوست و بافت نرم اطراف محل تزریق
-عود موقت درد و التهاب در مفصل
-ضعیف شدن یا پارگی مفصل
-پوکی استخوان
-سفید یا روشن شدن پوست اطراف محل تزریق

 

محدودیت در تزریق

گزارش هایی وجود دارد که می گوید استفاده مکرر از کورتون تزریقی ممکن است باعث تخریب غضروف مفصلی شود. به همین دلیل پزشکان معمولا تعداد تزریق کورتون به داخل مفصل را محدود می کنند. بطور کلی تزریق کورتون نباید بیشتر از هر شش هفته یک بار باشد و معمولا نباید بیشتر از 3 یا 4 بار در سال باشد.
 

آمادگی جهت تزریق

اگر داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید لازم است چند روز قبل از تزریق کورتون ، دارو را قطع نمایید، تا احتمال خونریزی و کبودی کاهش یابد. برخی مکمل های غذایی نیز باعث رقیق شدن خون می شوند. پزشک خانوادگی شما می تواند به شما در تشخیص این داروها کمک کرده و شما از مصرف آنها قبل از تزریق پرهیز کنید.
تزریق در مطب پزشک انجام می شود. گاهی پزشک با یک بی حس کننده موضعی محل تزریق را بی حس می کند. در برخی موارد، پزشک از اولتراسوند یا نوعی اشعه ایکس بنام فلوروسکوپی استفاده می کند تا بتواند مسیر پیشرفت سوزن در بدن بیمار را مشاهده کند، به این ترتیب سوزن دقیقا در نقطه صحیح وارد شده و دارو تزریق می شود.
وقتی سوزن وارد بدن می شود کمی فشار احساس خواهید کرد. اگر احساس ناراحتی کردید به پزشک اطلاع دهید.
معمولا کورتیزون شات ها محتوی داروی کورتیکواستروئید هستند که در طول زمان درد و التهاب را کاهش می دهند، بعلاوه داروی بی حسی که باعث تسکین فوری درد در محل تزریق می ود.

 

پس از تزریق

برخی بیماران پس از دریافت کورتون احساس گرما و قرمزی در قفسه سینه و صورت می کنند. اگر به دیابت مبتلا هستید ممکن است کورتون بطور موقت سطح قند خون شما را افزایش دهد.

پس از تزریق پزشک از شما می خواهد که:

-یک تا دو روز پس از تزریق مراقب محل تزریق باشید. مثلا، اگر محل تزریق در شانه باشد به شما توصیه می کند که از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید. اگر محل تزریق در زانو است از شما می خواهد که تا حد امکان به پای خود استراحت داده و زیاد راه نروید.
-روی محل تزریق یخ بگذارید تا درد تسکین پیدا کند.
-به محل تزریق دقت کنید تا علایم احتمالی عفونت شامل افزایش درد، قرمزی و تورم که بیش از 48 ساعت طول کشیده را تشخص داده و به پزشک اطلاع دهید.

 

نتایج تزریق

نتایج حاصل از تزریق کورتون معمولا به دلیلی بستگی دارد که بخاطر آن تزریق صورت گرفته است. تزریق کورتون عموما باعث عود موقت درد و التهاب به مدت 48 ساعت پس از تزریق می شود. پس از آن، درد و التهاب در محل تزریق کاهش پیدا کرده و بیمار به آرامش می رسد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر سلام من دیروز به مچ دستم کورتون تزریق شده و تا پنج شش ساعت بی حس بود و الان هم درد عجیبی در بازوم انگشتام پشت دستم و کف دستم دارم و هیچ کاری نمی تونم باهاش انجام بدم که زود خسته و همراه با درد فروان هست لطفا راهنمایم کنید که چیکار کنم متشکرم
پاسخ به این نظر سلام من تتو زدم حساسیت داشتم دکتر کورتون واسم تزریق کرد الان دستم تو رفتگی پیدا کرده
پاسخ به این نظر چند سال قبل دو بار بفاصله دو هفته برای خارپاشنه تزریق کورتون انجام شد و کاملا خوب شدم. فقط به توصیه پزشک معالج از آن زمان کفش با پاشنه 3 سانتیمتر و دم پایی روفرشی می پوشم. خواهش میکنم کفش تنگ نپوشید که باعث آرتروز انگشت شست پا میشه. فعلاا این مشکل برام پیش آمده که فکر کنم با تزریق دو بار کورتون درد کاملا برطرف شه. کفش ریبوک هم فعلاا کمک کننده است.
پاسخ به این نظر همدردهای عزیز با سلام چند وقت پیش داشتم از درد شونه هلاک میشدم طوری که هر 6 ساعت دیکلوفناک 100 هم آرومم نمیکرد دردی که مسلمان نشنود کافر نبیند که با مراجعه به پزشک معالجم ، با تزریق موافقت کردند و انگار آبی که رو ی آتش ریخته باشند حالم خوب شد هدفم از درج این مطلب این بود که خواستم برای همدردهای روماتیسمی که پزشک معالجشون تصمیم به تزریق میگیره ، به تصمیم پزشکشون احترام بگذارند وترس نداشته باشند من شاید بیشتر از 12 بار تزریق مفصلی داشتم ( زانو ، انگشتان دست، مچ پا. مچ دست، شانه ، ) که همیشه راضی بوده ام، با آرزوی سلامتی همتون ثابتی فرا با سابقه 13 سال آرتریت روماتویید طول کشیده ومقاوم به درمان

دیدگاه و نظــرات