برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چه پارچه ای کارایی ماسک خانگی را مشابه N95 می کند؟

چه پارچه ای کارایی ماسک خانگی را مشابه N95 می کند؟ مناسب‌ترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان –پنبه- به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون -نوعی ابریشم مصنوعی- است. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند،‌ مشابه ماسک‌های N95  است.

محققان دانشگاه شیکاگو واقع در آمریکا دریافتند مناسب‌ترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان –پنبه- به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون -نوعی ابریشم مصنوعی- است. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند،‌ مشابه ماسک‌های N95  است.

به گزارش «بهپو»، محققان در مقاله جدیدشان توضیح می دهند که این آزمایش را بر روی چند جنس مختلف پارجه از جمله نخی، ابریشم، شیفون، فلانل، پارچه های مصنوعی و ترکیب آنها با هم انجام داده اند. آنها دریافتند ماسک چند لایه و ترکیبی از جنس های مختلف برای فیلتر کردن ذرات بهتر کار می کند اگرچه وقتی ماسک به درستی روی صورت قرار نگیرد و پوشش خوبی ایجاد نکند، همه نتایج خراب می شود.

 

بیشتر بخوانید: آیا می توان ماسک های تنفسی را ضد عفونی و دوباره استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید: چند اشتباه رایج موقع ماسک زدن

 

برای انجام این مطالعه، محققان با استفاده از ذرات معلق با قطر بین ۱۰ نانومتر تا ۶ میکرومتر، قابلیت انواع مختلف پارچه‌ها را در فیلتر کردن ذرات معلق مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در این آزمایش ذرات معلق با جریان هوایی مشابه آن‌چه در حالت عادی از دم و بازدم انسان ایجاد می‌شود، به جریان درآوردند و ابعاد ذرات معلق درهوا را قبل و بعد از عبور از بافت هر نوع پارچه اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد یک لایه پارچه کتانی که به همراه دولایه پارچه شیفون دوخته شده است، قادر است بین ۸۰ تا ۹۹ درصد از ذرات معلق در هوا را بسته به اندازه این ذرات فیلتر کند. این میزان کارآیی مشابه مواد مورد استفاده در ساخت ماسک‌های N95  است. جایگزین کردن شیفون با ابریشم طبیعی یا استفاده از پارچه نمدی که از جنس پنبه و پلی‌استر حلاجی شده است، نتایج مشابهی را به دست می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: کجا و چگونه ماسک بزنیم؟

 

به گفته محققان پارچه‌ای مانند کتان که دارای بافت فشرده‌ای هستند، عملکردی مانند یک سد فیزیکی دارند؛ در حالی که ابریشم طبیعی یا انواعی از پارچه شیفون به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارند. علاوه بر این، دوخت ماسک به‌گونه‌ای که فاصله آن با پوست صورت در تمام نقاط به حداقل برسد، تاثیر قابل توجهی در افزایش کارآیی ماسک‌های خانگی بازی می کند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ساینس دیلی»، آنها در قسمت دوم مطالعه خود با ایجاد سوراخی ریز در ماسک راندمان تصفیه را اندازه گرفتند و مشاهده کردند که کارایی تصفیه ماسک 60 درصد کاهش یافت. به همین دلیل اگرچه ماسک چند لایه و ترکیبی از جنس های مختلف برای فیلتر کردن ذرات بهتر کار می کند اما وقتی ماسک به درستی روی صورت قرار نگیرد و پوشش خوبی ایجاد نکند، همه نتایج خراب می شود.

نتایج این مطالعه در مجله «ACS Nano» منتشر شده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات