برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا ضد عفونی با سرکه، ویروس کرونا را از بین می برد؟

آیا ضد عفونی با سرکه، ویروس کرونا را از بین می برد؟ ضد عفونی سطوح یکی از توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا است. محلول ضدعفونی کننده‌ باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا در مقابل این ویروس موثر باشد. یکی از سؤالات مطرح این است که آیا انواع سرکه، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند؟

ضد عفونی سطوح یکی از توصیه های سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا است. محلول ضدعفونی کننده‌ باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا در مقابل این ویروس موثر باشد. یکی از سؤالات مطرح این است که آیا انواع سرکه، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند؟

به گزارش «بهپو»، بر اساس تحقیقات انجام شده و گزارشات موجود، سرکه رقیق شده برای از بین بردن ویروس کرونا قدرت کافی ندارد. اگرچه سرکه حاوی اسیداستیک است و اسیدها می‌توانند ویروس‌ها را غیرفعال کنند اما سرکه‌ای که در دسترس مردم است کاملا رقیق شده و قابلیت ضدعفونی ندارد. بنابراین سرکه انتخاب خوبی برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها نیست. این ماده در فهرست ضدعفونی‌کننده‌ های خانگی تأیید شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست هم ثبت نشده است و استفاده از آن به جای الکل یا مایع سفیدکننده توصیه نمی‌شود.

نکته بسیار مهم این است که هرگز نباید ماده ضدعفونی‌کننده‌ پراکسید هیدروژن یا آب‌اکسیژنه موجود در بازار با سرکه مخلوط شود؛ زیرا اسید خورنده‌ای تولید می‌کند که می‌تواند اثر تحریک‌کننده شدیدی روی پوست و چشم‌ها و همچنین سیستم تنفسی داشته باشد. هیپوکلریت سدیم پنج درصد -سفیدکننده خانگی یا آب ژاول- یک ماده ضدعفونی کننده تأیید شده و مؤثر برای از بین بردن کرونا ویروس است که تنها برای ضدعفونی کردن سطوح کاربرد دارد و برای ضد عفونی دست توصیه نمی شود.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «کمیته اطلاع رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران»، بر اساس شواهد موجود، سرکه گزینه مناسبی برای از بین بردن ویروس‌ها نیست. این ماده در ضدعفونی کننده‌های تأیید شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ثبت نشده و استفاده از آن به جای الکل یا محلول‌های سفیدکننده توصیه نمی‌شود. در حال حاضر بهترین گزینه برای ضدعفونی کردن سطوح، استفاده از محلول‌های سفیدکننده یا محلول الکل با غلظت حداقل ۷۰ درصد است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات