برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

از کجا بفهمیم کدامیک را گرفته ایم؛ آلرژی، آنفولانزا یا کرونا؟

از کجا بفهمیم کدامیک را گرفته ایم؛ آلرژی، آنفولانزا یا کرونا؟ در گذشته، سرفه یا گلودرد نشانه کاملاً واضحی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا بود اما، امسال شرایط فرق می کند و شما باید فکر کنید اینها علایم کووید 19 هستند یا نه؟ کار کمی سخت شده است چون ویروس کرونا جدید نه تنها می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند، بلکه بسیار مسری است.

در گذشته، سرفه یا گلودرد نشانه کاملاً واضحی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا بود اما، امسال شرایط فرق می کند و شما باید فکر کنید اینها علایم کووید 19 هستند یا نه؟ کار کمی سخت شده است چون ویروس کرونا جدید نه تنها می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند، بلکه بسیار مسری است.

به گزارش «بهپو»، بسیاری از علایم بیماری های تنفسی شبیه به هم هستند؛ تب، لرز، سرفه، خستگی، گلو درد، بدن درد، سردرد و گرفتگی بینی. بنابراین به شما حق می دهیم که نتوانید به راحتی تفاوت بین این بیماری ها را تشخیص دهید.

متأسفانه، همپوشانی بسیار زیادی بین علائم کووید 19 و سایر بیماری های ویروسی تنفسی وجود دارد و بسیاری از ما نمی توانیم تنها از روی علایم، آنها را از هم تشخیص دهیم.

یکی از علائمی که می تواند شما را به سمت بیماری کووید 19 سوق دهد از بین رفتن حس بویایی و چشایی است که در سایر بیماری های ویروسی دیده نمی شود؛ اگرچه ممکن است در سرماخوردگی به تدریج کم شدن حس بویایی و چشایی دیده شود اما در کووید 19 از دست دادن این دو حس سریع و چشمگیر است.

مورد دیگری که در مورد ویروس کرونا متفاوت است این است که می تواند بر رگ های خونی تأثیر بگذارد و باعث لخته شدن خون شود. نتیجه اینکه علایمی مانند فشار یا درد قفسه سینه و سردرد شدید ظاهر می شود.

طول مدت بیماری نیز سرنخ دیگری است. علائم سرماخوردگی و آنفولانزا معمولاً طی 7 تا 10 روز برطرف می شود، در حالی که علائم ویروس کرونا می تواند مدت زمان طولانی تری باقی بماند. مشکل این است که در طول یک هفته ای که علائم بیماری را پشت سر گذاشته اید ممکن است افراد زیادی با شما در تماس بوده باشند.

 

علایم اصلی کووید 19

علایم اصلی کووید 19 شامل تب، سرفه، تنگی نفس، اشکال در تنفس، خستگی، لرز که گاهی با تکان خوردن بدن همراه است، بدن درد، سردرد، گلو درد، گرفتگی و آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، حالت تهوع و اسهال است. همه این علایم ممکن است در همه مبتلایان دیده نشود و بسیاری از مبتلایان با سطح بسیار خفیفی از این علایم روبرو می شوند و حتی ممکن است متوجه بیماری خود نشوند.

این ویروس باعث ذات الریه، نارسایی تنفسی، مشکلات قلبی، مشکلات کبدی، شوک سپتیک و در آخر مرگ می شود. بسیاری از عوارضی که در بیماری کووید 19 می بینیم به دلیل وضعیتی است که به «سندرم آزادسازی سیتوکین» یا طوفان سیتوکین معروف است. در این وضعیت عفونت سیستم ایمنی را تحریک می کند و جریان خونتان با پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها پر می شود. این پروتئین ها بافت های بدن را از بین می برند و به اندام ها آسیب می رسانند.

اگر علایم شدید زیر را در خودتان یا اطرافیانتان مشاهده کردید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. تاخیر در دریافت به موقع درمان، بهبودی شما را به تاخیر می اندازد و نجات شما را از مرگ سخت تر می کند:

اشکال در تنفس یا تنگی نفس

درد یا فشار مداوم در قفسه سینه

حالت گیجی و سردرگمی

ناتوانی در برخواستن و بیدار شدن کامل از خواب

لب ها یا صورت مایل به آبی رنگ

در برخی مبتلایان به کووید 19 سکته مغزی هم گزارش شده است و باید علایم سکته مغزی را بشناسید و مراقب آن باشید.

 

بیشتر بخوانید: سکته مغزی چیست؟ چه علایمی دارد؟

 

چنانچه به کروناویروس آلوده شده باشید حداقل 2 روز و حداکثر 14 روز طول می کشد تا علایم را نشان دهید. زمان بروز علایم در افراد مختلف فرق می کند.

به گفته محققان چینی، علایم زیر شایع ترین علایمی هستند که در مبتلایان به کووید 19 مشاهده شده است:

تب  99 درصد

خستگی  70 درصد

سرفه  59 درصد

از دست دادن اشتها  40 درصد

بدن درد  35 درصد

تنگی نفس  31 درصد

خلط  27 درصد

همچنین در برخی بیماران بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلا به گووید 19 لخته شدن خون در پاها، ریه و سرخرگ ها مشاهده شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم سرماخوردگی داریم یا آنفولانزا؟

 

علایم مشکوک آنفلوانزا

آنفلوانزا دیگر بیماری در فصول پاییز و زمستان است که بعضی از ویروس‌های عامل بیماری زمینه‌ساز علایم شدید خواهندبود. آنفلوانزا با تب، لرز، سرفه، گلو درد، سر درد، دردهای عضلانی و احساس خستگی مفرط همراه است. علایم برخلاف سرماخوردگی، ناگهان ظاهر می‌شود و پس از گذشت 2 تا 5 روز به تدریج بهبود می یابد، اما گاهی یک هفته یا بیشتر نیز طول می کشد. حالت تهوع و استفراغ در مبتلایان بزرگسال به‌ندرت دیده می‌شود اما در کودکان قابل‌انتظار است.

برای تشخیص بیماری بهترین اقدام مراجعه به پزشک با شروع علایم و مصرف داروهایی است که به کاهش شدت و مدت علایم کمک کنند. تزریق واکسن آنفلوانزا نیز یکی از اقدامات موثر در زمینه‌ پیشگیری محسوب می‌شود. مدت علایم آنفلوانزا حدود یک هفته است اما از روز پنجم به‌تدریج با بهبود همراه است.

 

علایم مشکوک آلرژی

آلرژی ها نیز علایم مشترک زیادی با کووید 19 دارند. علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، گرفتگی بینی و خستگی در آلرژی ها دیده می شود. یک تفاوت این است که آلرژی تب و لرز ایجاد نمی کند و کووید 19 هم باعث خارش و آبریزش چشم نمی شود.

معمولا افراد مبتلا به آلرژی نسبت به این علایم آشنایی دارند و برایشان چیز جدیدی نیست. علایم آلرژی از حالت عادی خارج نمی شوند. اما حتی اگر در گذشته با آلرژی های فصلی سر و کار داشته اید بهتر است امسال فرض را بر علایم آلرژی نگذارید و به این فکر کنید که ممکن است این بار علایم کووید 19 باشند.

اگر فرض را بر آلرژی بگذارید و سپس آزمایش کووید شما مثبت شود، فقط به این فکر کنید که تا امروز چند نفر را در معرض ویروس کرونا قرار داده اید؟ پس اگر مطمئن نیستید علایمتان مربوط به آلرژی است یا کرونا، بهترین و ایمن ترین کار این است که به آزمایشگاه بروید و تست کرونا بدهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تشخیص حساسیت از سرماخوردگی

 

در صورت بروز علائم چه باید کرد؟

پیش از همه گیری کرونا در جهان با بروز علائم خفیف مانند سرفه یا گلودرد فرد در خانه استراحت می کرد و در موارد شدید با مراجعه به پزشک درمان های معمول سرماخوردگی و آنفولانزا را دریافت می کرد. اما امسال شرایط متفاوت است و باید حتی برای علائم خفیف به پزشک مراجعه کنید و حتی آزمایش کرونا بدهید. در حالی که منتظر نتیجه هستید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. برای جلوگیری از شیوع ویروس در محل کارتان، در خانه بمانید و از افراد، حتی در خانه خود فاصله بگیرید.

 

از خود در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19 محافظت کنید

از آنجا که همه بیماریهای تنفسی فوقانی -سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19- از طریق قطرات تنفسی منتشر می شوند، همان اقدامات پیشگیری که متخصصان بهداشت برای جلوگیری از کووید 19 توصیه می کنند، شما را در برابر سایر عفونت ها نیز مصون می دارد. بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید، حداقل 1.5 متر از افراد دیگر فاصله بگیرید و مرتباً دست های خود را بشویید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، یکی از نگرانی ها این است که افراد برای ملاقات با خانواده و دوستانشان بین شهرها سفر کنند. ویروس SARS-CoV-2 به سرعت در حال گسترش است و به صراحت می توان گفت کنترل آن در بسیاری از مناطق کشور آسان نیست. حضور در داخل خانه در اجتماعات بیش از 10 یا 15 نفر خطر زیادی برای انتقال ویروس دارد؛ حتی اگر همه افراد ماسک زده باشند. پس اگر دوست دارید به این زودی ها و برای همیشه از دیدن عزیزانتان محروم نشوید، بهتر است امسال را در خانه بمانید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات