برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اصول تغذیه ای برای روزه داری در روزهای کرونا

اصول تغذیه ای برای روزه داری در روزهای کرونا ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته کمی تفاوت دارد. این روزها که همه افراد جامعه درگیر ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن هستند، شاید این پرسش برای خیلی‌ها مطرح شود که با توجه به شیوع این بیماری در ایام روزه‌داری چطور می‌توانیم با رعایت اصول تغذیه‌ای، هم بدن را سالم نگه داریم و هم روزه بگیریم؟

ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته کمی تفاوت دارد. این روزها که همه افراد جامعه درگیر ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن هستند، شاید این پرسش برای خیلی‌ها مطرح شود که با توجه به شیوع این بیماری در ایام روزه‌داری چطور می‌توانیم با رعایت اصول تغذیه‌ای، هم بدن را سالم نگه داریم و هم روزه بگیریم؟

 

آیا روزه‌داری در دوران شیوع کروناویروس می‌تواند برای افراد خطرناک باشد؟

به گزارش «بهپو»، برای پاسخ به این پرسش باید بدانید محدودیت دریافت کالری به‌صورت دوره‌ای می‌تواند به هوشیار کردن سیستم ایمنی بدن کمک کند بنابراین روزه گرفتن در این روزها برای افراد کاملا سالم که هیچ مشکلی از نظر سلامت ندارند و شرایط اساسی روزه‌داری از نظر علم تغذیه را هم رعایت می‌کنند، کاملا بدون مشکل خواهد بود و حتی می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن آنها مناسب هم باشد. این درحالی است که اگر فردی دچار نقص سیستم ایمنی باشد، با بیماری کووید-19 درگیر شده باشد، بیماری متابولیک داشته باشد (دیابت، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا)، در حال مصرف دارو باشد، بیماری خاص داشته باشد، مبتلا به بیماری‌های قلبی باشد یا درحال سپری کردن دوره درمان برای هر بیماری‌ای باشد باید در مورد روزه‌داری با پزشک معالج خودش مشورت کند. البته این توصیه در ماه‌های رمضان تمام سال‌ها مطرح می‌شود و تنها محدود به امسال نیست.

 

بیشتر بخوانید: مواجهه بیماری های مختلف با روزه داری

 

مهم‌ترین توصیه  به روزه‌داران در دوران شیوع کروناویروس

همان‌طور که می‌دانید، تمامی منابع علمی و تغذیه‌ای معتبر جهان به همه افراد جهان توصیه می‌کنند با انتخاب خوراکی‌های مناسب و سالم، سیستم ایمنی بدن را هوشیار نگه دارند. این توصیه در ماه رمضان و برای افراد روزه‌دار با تاکید بیشتری مطرح می‌شود. اگر افراد روزه‌دار بخواهند برای حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی قدمی بردارند، باید توجه ویژه‌ای به نقش پررنگ آنتی‌اکسیدان‌ها در برنامه غذایی داشته باشند. تمام افراد روزه‌دار باید برای پیشگیری از افت عملکرد سیستم دفاعی بدن تا می‌توانند حجم فراوانی از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها را در رژیم غذایی روزانه و در وعده‌های سحری، افطاری و شام بگنجانند. این افراد باید حتما از پروتئین‌های گیاهی، پروتئین‌های حیوانی کم‌چرب، روغن‌های غیراشباع مانند روغن‌های گیاهی، شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنند و تا جایی که می‌توانند، دور مصرف قند و شکر، نمک، غذاهای آماده و رستورانی خط بکشند. مصرف فراوان چای غلیظ و قهوه هم در ایام روزه‌داری به‌دلیل ایجاد کم‌آبی در بدن و اثرگذاری منفی بر سیستم ایمنی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

 

شرایط اساسی روزه‌داری از نظر علم تغذیه

ماه رمضان امسال در نقاط مختلف کشور ممکن است 15 تا 17 ساعت ناشتایی را برای فرد روزه‌دار به همراه داشته باشد. بنابراین بسیار ضروری است در این ساعات بدن با افت انرژی و افت عملکرد سیستم دفاعی مواجه نشود. توصیه ما این است که افراد روزه‌دار در وعده‌های سحری، افطاری و شام از 4 گروه اصلی غذایی به شکل مفید آنها استفاده کنند، مثلا از گروه نان و غلات به مصرف نان و غلات سبوس‌دار توجه داشته باشند؛ از گروه شیر و لبنیات حتما محصولاتی که بین ۵/۰ تا 1.5 درصد چربی دارند را مصرف کنند و تا حد امکان دور محصولات پرچرب را خط بکشند؛ از گروه گوشت‌ها مصرف گوشت ماهی، گوشت‌های سفید و نهایتا گوشت‌های قرمز بدون چربی قابل مشاهده توصیه می‌شود؛‌ میان سبزی‌ها، میوه‌ها و صیفی‌ها نیز تقریبا محدودیتی وجود ندارد و این گروه از مواد غذایی می‌توانند به‌صورت فراوان در وعده افطار تا سحر یا همراه با افطاری و سحری مصرف شوند.

 

بیشتر بخوانید:22  توصیه طب سنتی به روزه داران

 

شیوه زندگی تان را عوض کنید

متاسفانه با توجه به شرایط پیش‌آمده در اثر درگیری جهان با ویروس کرونا، شیوه زندگی افراد بسیاری تغییر کرده است. تعطیلی مدرسه‌ها، تعطیلی برخی مشاغل و کوتاه شدن زمان کار پدرها و مادرها، همگی دست به دست هم داده‌اند تا شیوه زندگی بعضی خانواده‌ها کاملا تغییر کند. آشفته شدن نظم خواب و خوراک از مهم‌ترین این تغییرات است بنابراین به تمام افراد روزه‌دار توصیه می‌کنیم برای این‌که بتوانند روزه‌داری سالمی را پشت سر بگذارند و اصول تغذیه‌ای را در این روزهای ماه رمضان رعایت کنند، برنامه مشخصی برای ساعت خواب داشته باشند.

براساس این برنامه مشخص و الگوی درست، افراد روزه‌دار باید حداقل یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوند. بهتر است اولین خوراکی پس از بیداری، مقداری میوه، سبزی، صیفی یا ماست‌وخیار کم‌چرب و بدون نمک باشد. پس از آن و با یک فاصله 5 تا 10 دقیقه‌ای می‌توان وعده سحری را مانند وعده ناهار اما با گوشت کمتر مصرف کرد. برنج، نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک، بربری و تافتون می‌توانند برای وعده سحری مناسب باشند. توصیه به مصرف کمتر گوشت‌ها در وعده سحری به این دلیل است که متابولیسم هضم گوشت به آب فراوانی در بدن نیاز دارد و این مساله می‌تواند باعث ایجاد حس تشنگی در طول روز شود. بهتر است مصرف خوراکی‌های شور، ترش، تند، پرادویه و بودار مانند سیر و پیاز هم از وعده سحری کنار گذاشته شود و برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در طول روز هم مصرف آب ساده، آب جوش یا چای بسیار رقیق در برنامه فرد روزه‌دار قرار بگیرد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، این روزها که منابع بهداشتی جهان بسیار بر مساله ماندن در خانه تاکید دارند، بهتر است که روزه‌داران هم این اصل را با وسواس بیشتری رعایت کنند. هرچه افراد روزه‌دار کمتر در این روزها که هوا رو‌به‌گرمی می‌رود، از خانه خارج شوند، بدن‌شان هم کمتر با کم‌آبی، افت انرژی و تضعیف سیستم ایمنی مواجه می‌شود بنابراین، روزه‌داران باید در این روزها، سبزی‌ها و میوه‌های آبدار فصل را برای پیشگیری از کم‌آبی و افت بدن مصرف کنند. نکته جالب برای افراد مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هم این است که ماه رمضان می‌تواند فرصت مناسبی برای رسیدن آنها به وزن مطلوب باشد. تحقیقات نشان داده‌ چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند به‌دلیل ایجاد اختلالات متابولیکی، عامل خطری برای تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل ویروسی و عفونی مانند کروناویروس باشد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات