برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کرونا چگونه به قلب حمله می کند؟

کرونا چگونه به قلب حمله می کند؟ کووید 19 عوارض مختلفی بر اندام‌های بدن دارد و در موارد شدید می‌تواند بر سلامت قلب نیز تاثیر بگذارد. علت این عارضه از آنجاست که گاهی ورود ویروس به بدن آسیب می‌رساند و گاهی نیز فعال‌شدن سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس مشکل ایجاد می‌کند.

ویروس کرونا طی سال‌های اخیر سبب بروز چند همه‌گیری شده که جدیدترین آن با نام کووید-19 شناخته می‌شود. این بیماری عوارض مختلفی بر اندام‌های بدن دارد و در موارد شدید می‌تواند بر سلامت قلب نیز تاثیر بگذارد. علت این عارضه از آنجاست که گاهی ورود ویروس به بدن آسیب می‌رساند و گاهی نیز فعال‌شدن سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش «بهپو»، تاثیر کرونا ویروس بر سیستم قلبی عروقی متفاوت است و می‌تواند ناشی از لخته‌شدن خون در عروق، اختلال ریتم قلب، کمبود اکسیژن و موادغذایی ثانویه به‌دلیل درگیری ریه، التهاب بدن و نشانگان قلب شکسته باشد که زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی می‌شود. این مشکلات پیش از شیوع کروناویروس نیز وجود داشت اما در این دوران بیشتر شده و به‌نوعی تظاهر همراه بیماری کووید-19 تلقی می‌شود.

 

آسیب به عروق خونی و تشکیل‌ لخته

زمانی که کرونا ویروس نوع وخیم بیماری را ایجاد کند، ویروس یا پاسخ التهابی بدن در نتیجه واکنش سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند. وقتی دیواره داخلی رگ (آندوتلیوم) آسیب ببیند، احتمال تشکیل لخته افزایش می‌یابد. لخته‌شدن خون انواع مختلف دارد؛ گاهی در عروق پا اتفاق می‌افتد، در بعضی موارد به ریه می‌رسد و ایجاد آمبولی ریه می‌کند و ممکن است در قلب یا مغز اتفاق بیفتد که باعث سکته مغزی یا قلبی می‌شود.

 

اختلال ریتم قلب حتی پس از بهبود بیماری

اختلال ریتم قلب نیز به حالات مختلف ایجاد می‌شود. در بعضی افراد ممکن است ضربان قلب خیلی کاهش پیدا کند و حتی برخلاف وضعیت طبیعی تب که قلب ضربان سریع دارد، در مبتلایان به کووید-19 که تب دارند، ضربان کند است. برعکس در بعضی افراد ضربان قلب خیلی تند است و گاهی نیز بیمار دچار ضربان نامنظم قلب می‌شود.

پس از بهبود کووید-19، گاهی اختلال ریتم قلبی باقی می‌ماند. همان‌طور که ذکر شد این اختلال ناشی از عملکرد ویروس، پاسخ التهابی ناشی از واکنش ایمنی بدن یا به‌خاطر تاثیر ویروس بر سیستم عصبی عامل تنظیم‌کننده ضربان قلب است.

 

التهاب و زمینه بروز کمبود اکسیژن

کمبود اکسیژن و موادغذایی در هر قسمت بدن از جمله قلب می‌تواند آسیب ایجاد کند. این حالت در مورد ویروس‌های دیگر مانند آنفلوانزا نیز ممکن است اتفاق بیفتد زیرا هر نوع التهاب می‌تواند زمینه‌ساز این آسیب باشد. شدت آسیب را می‌توان از طریق اکوکاردیوگرافی و آزمایش خون تشخیص داد که در موارد وخیم نیاز به بستری بیمار و تجویز داروهای ضدالتهاب است تا کمترین آسیب به قلب ایجاد شود.

 

تاثیر ویروس بر عضله قلب

بروز التهاب در بدن ممکن است عضله قلب را درگیر و میوکاردیت قلبی ایجاد کند یا پرده اطراف قلب درگیر شود که پریکاردیت قلبی اتفاق می‌افتد و اطراف قلب، آب جمع می‌شود. ویروس‌های دیگر نیز باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شوند و الزاما ناشی از کروناویروس نیست. ویروس‌ها ممکن است بر ماهیچه قلب و پرده اطراف اثر بگذارند و ماهیچه را از کار بیندازند. شدت این مشکل متفاوت است و امکان دارد پمپاژ قلب خفیف یا شدید باشد. علائم این اختلالات معمولا باقی می‌ماند. بیشتر مبتلایان به کووید-19 پس از بهبود حالت تنگی نفس، درد قفسه سینه و اختلالات ریتم قلب دارند که نیاز به بررسی توسط پزشک برای تشخیص مشکل خواهدبود.

 

استرس مرتبط با کووید-19 و نشانگان قلب شکسته

نشانگان قلب شکسته بیماری نادری است که ناشی از تحمل هر نوع استرس مانند ترس شدید، بیماری و... است. علت بروز آن، ویروس کرونا نیست، بلکه ناشی از استرس ثانویه نسبت به ابتلا ویروس ایجاد می‌شود. علامت ابتلا این است که قلب به‌طور ناگهانی ضعیف می‌شود، شکل ماهیچه قلب تغییر می‌کند و حالتی شبیه سکته حاد قلبی را به‌وجود می‌آورد. با انجام اقدامات درمانی مناسب، این وضعیت برگشت‌پذیر است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، به‌طور کلی باید گفت حالت‌هایی که قلب در پی ابتلا به این بیماری درگیر می‌شود، در بیشتر موارد این اختلالات با درمان‌های معمول بهبودپذیر است و حتی بدون اقدام درمانی خاصی، بدن تا حد زیادی خودترمیمی دارد و احتمال اینکه این وضعیت باقی بماند، کم است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات