برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟ کرونا ویروس ها، خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که باعث بروز عفونت در بینی، سینوس ها یا قسمت فوقانی گلو می شوند. بیشتر کرونا ویروس ها خطرناک نیستند اما، برخی از آنها خطرناکند و باعث عوارض شدید تنفسی و حتی مرگ می شوند.

کرونا ویروس ها، خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که برخی از آنها باعث بروز بیماری در انسان می شوند و برخی دیگر بین حیوانات از جمله شتر، گربه و خفاش در چرخشند. به ندرت کرونا ویروس های حیوانی می توانند بین انسان ها تکثیر شوند و عفونت ایجاد کنند. این عفونت سپس می تواند بین انسان ها منتشر شود؛ همانند آنچه که در بیماری مرس و سارس دیده می شود.

به گزارش «بهپو»، کرونا ویروس ها، خانواده ای بزرگ از ویروس ها هستند که باعث بروز عفونت در بینی، سینوس ها یا قسمت فوقانی گلو می شوند. بیشتر کرونا ویروس ها خطرناک نیستند اما، برخی از آنها خطرناکند. مثلا در سال 2012 در عربستان سعودی و و سپس در دیگر کشورهای خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا در حدود 858 نفر بر اثر «سندرم تنفسی خاورمیانه» –مرس- جان خود را از دست دادند. در سال 2015 در کروه شیوع مرس رخ داد که بزرگترین شیوع خارج از خاک عربستان به شمار می آمد. در سال 2003 به دلیل شیوع «سندرم تنفسی حاد شدید» -سارس- 774 نفر جان خود را از دست دادند. از سال 2015 گزارش بیشتری از سارس در جهان نداشته ایم. مرس و سارس هر دو از انواع کرونا ویروس ها هستند.

اما در اوایل ژانویه 2020، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از کرونا ویروس به نام «کروناویروس 2019» یا « 2019 novel coronavirus» و به اختصار «2019-nCoV» را در چین شناسایی کرد. در اواخر ژانویه، 300 مورد از این ویروس در افراد مبتلا در چین تایید شد و تعداد کشته شدگان هنوز تک رقمی بود اما در حال افزایش. با وجود غربالگری هایی که در فرودگاه ها انجام می شود، تا امروز یک مورد از این ویروس در تایلند، یک مورد در ژاپن، یک مورد در کره جنوبی و یک مورد در آمریکا گزارش شده که همه این موارد به علت سفر از شهر ووهان چین انتقال پیدا کرده است. به گفته وزارت بهداشت در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی است.

کرونا ویروس ها اغلب باعث علایم عفونت تنفسی فوقانی مانند گرفتگی بینی، سرفه و گلو درد می شوند. این علایم با استراحت و داروهای بدون نسخه درمان می شوند. کرونا ویروس همچنین می تواند باعث عفونت گوش میانی در کودکان شود.

 

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس اولین بار در دهه 60 میلادی شناسایی شد، اما نمی دانیم منشا آن از کجاست. از آنجایی که این ویروس ها شکلی تاج مانند دارند به آنها کونا می گویند. گاهی اما نه همیشه، کرونا ویروس می تواند هم انسان و هم حیوان را آلوده کند.

بیشتر کرونا ویروس ها همانطور منتشر می شوند که سایر ویروس ها؛ از راه سرفه و عطسه، لمس دست یا صورت بیمار یا لمس اشیایی که بیمار قبلا آنها را لمس کرده است مثل دستگیره در و ...

کرونا ویروس ها ویروس های شایعی هستند که تقریبا هر کدام از ما در طول زندگی و اغلب در کودکی یک بار به آنها دچار شده ایم. کرونا ویروس بیشتر در پاییز و زمستان شیوع پیدا می کند اما در سایر فصول سال هم امکان ابتلا وجود دارد.

 

علایم شایع کرونا ویروس

علایم کرونا ویروس ها شبیه سایر عفونت های تنفس فوقانی هستند؛ آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و گاهی تب. به همین دلیل ممکن است به کرونا ویروس مبتلا باشید اما متوجه آن نشوید. چون رینوویروس ها هم این علایم را ایجاد می کنند.

تنها با تست آزمایشگاهی و کشت ترشحات بینی و گلو و آزمایش خون می توان به طور دقیق نوع ویروس را تشخیص داد که البته دلیل و نیازی برای این کار وجود ندارد. نتایج آزمایش تغییری در شکل و روش درمان شما که معمولا پس از چند روز استراحت، از بین می رود ایجاد نخواهد کرد.

اما گاهی اوقات وضع فرق می کند و عفونت کرونا ویروس به دستگاه تنفسی تحتانی –نای و ریه ها- نفوذ می کند و باعث پنومونی –ذات الریه- می شود. احتمال این اتفاق در افراد مسن، بیماران قلبی یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر است.

 

چه کنیم که به کرونا ویروس دچار نشویم؟

برای کرونا ویروس هنوز واکسنی کشف نشده است. برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، همه کارهایی که برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی انجام می دهید را به یاد داشته باشید:

● دست هایتان را با صابون و آب گرم یا با یک ضد عفونی کننده دست الکلی بشویید.

● از مالیدن چشم ها، بینی و دهانتان با انگشتان دست، خودداری کنید.

● از تماس نزدیک با افرادی که به این عفونت دچار شده اند، دوری کنید.

 

اگر به کرونا ویروس دچار شدید، درمان آن شبیه به سرماخوردگی است:

● تا می توانید استراحت کنید

● مایعات بیشتری بنوشید

● برای گلو درد و تب از داروهای بدون نسخه کمک بگیرید. اما مراقب باشید به کودکان یا جوانان زیر 19 سال آسپرین ندهید و به جای آسپرین از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

● هوای خانه را با رطوبت ساز خانگی مرطوب کنید یا حمام بخار بگیرید؛ این کار به تسکین درد و خشکی گلو کمک می کند.

 

راه انتقال گونه جدید کرونا مشخص نیست

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، هنوز اطلاعات درباره گونه جدید کرونا ویروس –کرونا ویروس 2019- کامل نیست و راه انتقال آن هم به طور قطعی مشخص نشده است. آنچه تاکنون مشخص شده این است که اکثر افراد مبتلا به این ویروس، به یک بازار فروش محصولات دریایی مراجعه کرده‌اند، اما با توجه به گزارش های رسیده از وزارت بهداشت چین، برخی از این بیماران هیچ گونه تماسی با این محصولات دریایی نداشته اند و این نشان می دهد این ویروس جدید از راه تماس انسان با انسان هم می تواند سرایت کند. اما در حال حاضر، هنوز مشخص نیست این ویروس به چه شکل بین انسان ها گسترش پیدا می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات