برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بایدها و نبایدهای مسافرت در شرایط کرونا

بایدها و نبایدهای مسافرت در شرایط کرونا می گویند کرونا حالا حالاها با ما خواهد بود و باید یاد بگیریم با آن زندگی کنیم. سفر رفتن شاید یکی از سخت ترین چالش های زندگی با کرونا باشد. اگر می خواهید از سفر خاطره خوبی برایتان بماند، رعایت این توصیه ها را جدی بگیرید.

این روزها با نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی و بازگشایی مراکز تفریحی و رفاهی پس از دوران قرنطینه کروناویروس، خانواده‌های بسیاری تصمیم گرفته‌اند سفرهای کوتاه یا بلندمدتی را برای تغییر حال‌وهوای‌شان در نظر بگیرند. براساس اظهارات کارشناسان بهداشتی در سراسر جهان، ممکن است کووید-19 مدت طولانی همراه ما باشد. از این‌رو، شاید بعضی خانواده‌ها، مخصوصا خانواده‌هایی که فرزند نوجوان یا کودک همراه‌شان دارند، نتوانند خانه‌نشینی را برای مدت طولانی تحمل کنند و از طرفی هم نگران ابتلا به کرونا در سفر باشند. در ادامه توصیه‌هایی ساده اما کاربردی به‌منظور کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا در سفرهای تابستانی برای شما آورده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای در امان ماندن از مسمومیت در سفر

 

1. جمع کردن وسایل بهداشتی را فراموش نکنید

شاید در فهرست ضروری بسیاری از سفرهای پیش از شیوع کرونا، همراه بردن لوازم بهداشتی جایگاه خاصی نداشت اما اگر این روزها قصد سفر دارید، حتما لوازم بهداشتی شامل الکل، ژل یا محلول ضدعفونی‌کننده دست، صابون مایع یا کاغذی یا جامد، دستکش یکبار مصرف، ماسک صورت، دستمال توالت و دستمال حوله‌ای برای خشک کردن دست‌ها همراه داشته باشید. بخشی از این لوازم باید در خودرو یا نزدیک دست نگهداری شوند و قسمت دوم هم می‌تواند داخل صندوق و کنار بقیه وسیله‌ها قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید در سفر هم مانند موارد عادی باید اصول اولیه شستشوی دست‌ها پیش از خوردن هر ماده غذایی و حفظ فاصله 5/1 تا 2 متری با دیگران رعایت شود.

 

2. اصول غذا خوردن داخل خودرو را رعایت کنید

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید و اهل خوردن خوراکی بین‌راهی و داخل خودرو هستید، بهتر است یک نفر را مسوول آماده‌سازی و پخش خوراکی‌ها کنید، مثلا مادر خانواده می‌تواند این مسوولیت را برعهده بگیرد. در این صورت بهتر است او پیش از سوار شدن به خودرو، دست‌هایش را با آب و صابون بشوید، آنها را کاملا خشک کند و سپس دستکش مناسب بپوشد. در میانه‌های راه و پیش از دست زدن به هر خوراکی خاصی هم باید دستکش‌هایش را دربیاورد، دست‌ها را با محلول‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کند و سپس خوراکی را از بسته‌بندی‌هایی که قبلا با اصول بهداشتی آماده شده‌اند، بیرون بیاورد. بهتر است هرگز در خودرو خوراکی را با دست نخورید و تا حد امکان از چنگال استفاده کنید.

 

3. از وسایل مشترک استفاده نکنید

نکته دیگری که حتما باید هنگام سفرهای تابستانی در دوران شیوع کروناویروس در نظر بگیرید، این است که به‌هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی در طول سفر از وسایل مشترکی مانند لیوان و حوله استفاده نکنید. به‌هیچ‌وجه نباید در این دوران از خوراکی‌هایی مانند چیپس، تخمه و... به‌صورت اشتراکی استفاده کنید و اگر اصرار به مصرف این خوراکی‌ها دارید، هر فرد باید خوراکی مجزا و دارای بسته‌بندی جداگانه خودش را داشته باشد. از آنجایی که در روزهای گرم سال به‌سر می‌بریم، حتما باید در طول سفر آب فراوان بنوشید تا از کم‌آب شدن بدن پیشگیری کنید. در چنین شرایطی، استفاده از لیوان یا بطری آب مشترک هم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. تمام اعضای خانواده باید بطری‌های جداگانه برای نوشیدن آب داشته باشند و بهتر است همیشه داخل بطری آب مقداری آب‌لیموی تازه بچکانید. در این صورت هم عطش شما کمتر می‌شود و هم با دریافت مقداری ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را در وضعیت بهتری قرار خواهید داد.

 

4. در طول سفر رستوران‌گردی نکنید

اگر بخواهیم کمی محتاط و سختگیرانه در این‌باره صحبت کنیم، بهتر است در این دوران چندان به فکر رستوران‌گردی و خوردن غذاهای خاص در سفر نباشید. شما می‌توانید ایمنی سفر در این ایام را با برداشتن ظرف از خانه و استفاده از ظروف شخصی تا اندازه‌ای تامین کنید. اگر می‌توانید در طول سفر از غذاهای کنسروی یا دارای بسته‌بندی استاندارد که امکان شستن بسته‌بندی آنها با کمک آب و صابون و گرم کردن کامل غذا وجود دارد، استفاده کنید تا مجبور نشوید به رستوران بروید. اگر هم بنا به هر دلیلی مجبور شدید در سفر به رستوران بروید، حتما رستورانی را انتخاب کنید که استانداردهای اولیه بهداشتی را حداقل از نظر ظاهری رعایت کند. هنگام حضور در رستوران هم حتما اسپری ضدعفونی‌کننده همراه تان داشته باشید تا بتوانید سطح میز، صندلی و هر آنچه با دست شما در تماس است را پیش از استفاده ضدعفونی‌ کنید. باز هم تاکید می‌کنیم در سفر هم مانند شرایط عادی، پیش از خوردن هر ماده غذایی بین راه یا در شهر مقصد یا در رستوران، حتما دست‌ها را بین 20 تا 30 ثانیه با آب و صابون بشویید. در مواردی که آب و صابون در اختیار ندارید، پدهای الکلی یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده می‌توانند گزینه جایگزین مناسبی برای شما باشند.

 

5. موارد بهداشتی را در محل اقامت تان رعایت کنید

محل اقامتی ایمن، مکانی است که یا شما بتوانید قبل از ورود تمام سطوح و فضاهای آنجا را با محلول‌های مناسب ضدعفونی کنید یا حداقل 20 روز قبل از شما هیچ‌کس در آنجا اقامت نکرده باشد. در غیر این صورت، هر اقدام دیگری مانند استفاده از ملحفه‌های شخصی یا تمیز کردن سطوح دم‌دستی مانند روی میزها تقریبا کار بی‌فایده‌ای خواهد بود. شما فرض کنید که پیش از ورود شما به محل اقامتی، فرد مبتلا یا انتقال‌دهنده کرونا در آنجا بوده و این فرد به تمام سطوح مانند تخت، میزها، کنترل‌ها، پرده، سرویس‌های بهداشتی، کلیدها، پریزها، کمدها و... دست زده باشد. آیا به نظر شما می‌توان همه این سطوح مختلف را کاملا ضدعفونی کرد؟ اگر پاسخ شما منفی است، بهتر است هرگز سراغ اقامتگاه‌هایی نروید که حداقل به مدت 20 روز خالی نبوده‌اند.

 

6. اگر به خانه یا ویلای شخصی بروید، بیشتر در امان هستید

بعضی افراد هنگام سفر از شهری به شهر دیگر می‌روند اما در واقع از محل سکونت دائمی به محل سکونت موقت خودشان نقل مکان می‌کنند. این حالت، ایمن‌ترین حالت سفر خواهد بود زیرا شما می‌توانید از لحظه خروج از خانه تا رسیدن به مقصد (که هیچ‌کس غیر از شما در آنجا نبوده است) توقفی نداشته باشید و کمتر در معرض عوامل خطر ابتلا به کروناویروس جدید قرار بگیرید. فقط اگر مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی‌‌های بین‌راهی شدید، حتما لباسی بپوشید که با در و دیوارهای این فضاهای عمومی تماسی نداشته باشد، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید تا دست شما با جایی تماس نداشته باشد و حتما بعد از شستن دست‌ها با آب و صابون و قبل از نشستن در خودرو یک‌بار هم دست‌هایتان را با محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

 

بیشتر بخوانید: 40 درس سلامت در سفر

 

اگر می خواهید با تور مسافرت کنید

1- اگر باوجود شیوع کروناویروس تصمیم گرفته‌اید با تورهای مسافرتی به سفرهای کوتاه‌ بروید باید ابتدا این اصل مهم را رعایت کنید که در صورتی مجاز به ثبت‌نام در تورها خواهید بود که حداقل مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا چاقی نباشید یا در گروه افراد میانسال یا سالمند قرار نگیرید. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند مبتلایان به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی-عروقی، کبد چرب و بیماری‌هایی که باعث نقص ایمنی بدن می‌شوند (مانند افراد میانسال، سالمندان و مبتلایان به چاقی)، ‌بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند. متاسفانه با وجود کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 در کشور، احتمال ابتلا به آن همچنان وجود دارد بنابراین افرادی که از آنها نام بردیم، بهتر است از رفتن به سفر (مخصوصا با تورهای مسافرتی) خودداری کنند تا سلامت‌شان را به خطر نیندازند.
 

2- اگر قرار است وعده صبحانه در تورهای مسافرتی پخش شود، باید بسته‌ فاقد مواد فله‌ای میان مسافران توزیع شود. این بسته می‌تواند شامل پنیر، کره، مربا یا عسل‌های تک‌نفره کنار نان‌های بسته‌بندی تک‌نفره و چند عدد دستمال کاغذی بسته‌بندی‌شده و همچنین پدهای الکلی باشد. توزیع و دریافت خوراکی‌های فله‌ای مانند نان‌ها و پنیرهای باز در این نوع سفرها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.
 

3- اگر قرار باشد نان باز میان مسافران توزیع شود، تورها باید مجهز به دستگاه‌های گرمکن باشند تا افراد بتوانند نان را قبل از مصرف کاملا حرارت دهند.
 

4- وعده اصلی غذایی به‌هیچ‌وجه نباید شامل انواع گوشت‌های کبابی باشد زیرا گوشت‌های کبابی به‌خوبی مغزپخت نمی‌شوند و سلامت مسافران را به خطر می‌اندازند. به تمامی سرگروه‌های تور توصیه می‌شود در این دوران تا حداکثر امکان از غذاهای کاملا بسته‌بندی (انواع برنج‌ها و خورش‌های کنسروی) که این روزها به‌وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شوند، استفاده کنند و حتما بسته‌بندی این مواد غذایی را قبل از توزیع میان مسافران به مدت 20 دقیقه در آب جوش بجوشانند.
 

5- به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، اگر قرار است آشپز همراه با تور به سفر بیاید، او علاوه بر برخورداری از سلامت کامل، باید هنگام تهیه غذا از ماسک، دستکش و کلاه استفاده کند. ضمن اینکه پخت کامل غذا در حد مغزپخت شدن تمامی ترکیبات غذا باید توسط آشپز رعایت شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات