برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر زنده می ماند؟

ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر زنده می ماند؟ کروناویروس ساعت ها و روزها می تواند روی سطوح مختلف از جمله سطوح آشپزخانه و دستگیره در زندگی کند. اینکه ویروس روی هر سطحی چقدر زنده می ماند به جنس سطح بستگی دارد.

کروناویروس عامل «کووید 19» در اصل از انسان به انسان منتقل می شود. شخص آلوده به ویرس با عطسه و سرفه کردن، قطرات ریز آلوده ویروس را به هوا پرتاب می کند. تنفس کردن در این فضا باعث واگیر فرد سالم می شود. لمس سطوح یا وسایلی که به ویروس آلوده هستند و سپس تماس دست با دهان، بینی یا چشم ها هم عامل دیگر سرایت ویروس به فرد سالم است.

به گزارش «بهپو»، کروناویروس ساعت ها و روزها می تواند روی سطوح مختلف از جمله سطوح آشپزخانه و دستگیره در زندگی کند. اینکه ویروس روی هر سطحی چقدر زنده می ماند به جنس سطح بستگی دارد.

در مطلب پیش رو برای شما توضیح داده ایم که خانواده بزرگ کروناویروس ها که کووید 19 یکی از گونه های جدید شناخته شده آن است، چقدر روی سطوح مختلف زنده می مانند. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که محققان هنوز در حال تحقیق بر روی کروناویروس جدید که باعث کووید 19 می شود هستند. مثلا آنها هنوز نمی دانند که آیا گرما، سرما یا نور خورشید بر مدت زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح اثر می گذارد یا خیر.

 

بیشتر بخوانید: آیا حیوانات خانگی هم به کرونا مبتلا می شوند؟

بیشتر بخوانید: بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا

بیشتر بخوانید: چند اشتباه رایج موقع ماسک زدن

 

فلز

سطوح فلزی مثل دستگیره در، جواهرات و ظروف نقره ای: 5 روز

 

چوب

سطوح چوبی مثل مبلمان و دکورها: 4 روز

 

پلاستیک

سطوحی مثل کیسه های نایلونی مثل کیسه شیر، ظرف مواد شوینده، صندلی های مترو و اتوبوس، کوله پشتی، کلید آسانسور: 2 تا 3 روز

 

استیل

سطوحی مثل یخچال، ظروف آشپزخانه، سینک ظرفشویی و برخی شیشه های آب: 2 تا 3 روز

 

مقوا

سطوحی مثل جعبه های حمل و نقل: 24 ساعت

 

مس

سطوحی مثل سکه، سوزن منگنه، ظروف آشپزخانه: 4 ساعت

 

آلومینیوم

سطوحی مثل قوطی نوشابه، فویل های نازک آلومینیوم، شیشه های آب: 2 تا 8 ساعت

 

شیشه

سطوحی مثل لیوان آب، پیمانه های اندازه گیری، آینه، پنجره: حدود 5 روز

 

سرامیک

سطوحی مثل بشقاب، گلدان، ماگ: 5 روز

 

لباس

در حالیکه برای بسیاری از مواد مشخص شده است که ویروس چه مدت می تواند روی آنها زنده بماند اما هنوز نظر کارشناسان درباره لباس به قطعیت نرسیده است. کارشناسان می گویند احتمال سرایت ویروس با لمس سطوح نرم مثل لباس کم است و سطوح سخت مثل کلید آسانسور یا دستگیره در نقش بیشتری در انتقال دارند.

با این حال گفته می شود کرونا ویروس از چند ساعت تا یک روز می تواند روی لباس زنده بماند. این زمان به شرایط محیط مثل دما و رطوبت که بر رشد ویروس موثر است، بستگی دارد. به نظر می رسد لباس نقش آنچنان جدی در انتشار ویروس نداشته باشد چون انتقال ویروس در فاصله نزدیک از دیگران اتفاق می افتد اما، عاقلانه تر این است که احتیاط کنید. اگر هیچیک از افراد خانواده کرونا مثبت نیست یا علامتی از بیماری ندارد و قرنطینه خانگی را رعایت می کنید، لباس هایتان را به همان روش همیشگی بشویید. اما اگر در مکان های عمومی بودید؛ مثلا سوپرمارکت،  و اطرافتان کسانی بودند که رعایت اصول بهداشتی توصیه شده از طرف سازمان های بهداشتی را نمی کردند از جمله فاصله حداقل یک متر از هم، بهتر است وقتی به خانه رسیدید لباس هایتان را بشویید. باتوجه به اینکه بعضی قسمت های لباس مثل دگمه و زیپ از موادی است که ویروس می تواند 2 تا 3 روز روی آنها زنده بماند این توصیه معنا پیدا می کند. ویروس در دمای بالای 56 درجه از بین می رود بنابراین اگر احتما می دهید لباستان آلوده شده است، شستن آن با آب گرم بهتر است. توجه کنید صحبت ما درباره تی شرت، شلوار، دامن و از این قبیل است نه کت و شلوار و کفش و لباس بیرون از خانه.

 

کاغذ

مدت زمان زنده ماندن کروناویروس روی کاغذ متفاوت است. برخی گونه های کروناویروس تنها چند دقیه و برخی دیگر تا 5 روز روی کاغذ زنده می مانند.

 

غذا

آنچه که به نظر می رسد این است که کروناویروس از راه غذا گسترش نمی یابد. همچنان پیشنهاد خوبی است که میوه و سبزیجات را پیش از خوردن زیر آب شیر بشویید. برای اطمینان هنگام شستشوی آنها از یک برس کمک بگیرید تا هرگونه میکروبی به خوبی از روی سطحشان از بین برود. پس از خرید از سوپرمارکت، دست هایتان را ضد عفونی کنید یا بشویید. اگر سیستم ایمنی شما به هر دلیلی ضعیف است بهتر است از مواد فریز یا کنسرو شده استفاده کنید.

 

آب

کروناویروس در آب آشامیدنی وجود ندارد. اگر هم وارد آب شده باشد قبل از رسیدن به دست مصرف کننده به وسیله سیستم ضد عفونی آب شهری، از بین رفته است. کاری که سال هاست با انواع آلاینده های احتمالی آب شرب شهری انجام می شود. پس خیالتان از بابت آب راحت باشد.

 

بیشتر بخوانید: روش های ضد عفونی کردن خریدها، برای پیشگیری از کرونا

 

به جز مواردی که برشمردیم، کروناویروس روی بسیاری از سطوح دیگر هم می تواند زنده بماند؛ شما باید چه کار کنید؟

برای کاهش احتمال سرایت کروناویروس، هر روز در خانه و محل کار، سطوح و وسایلی را که بیشتر در تماس دست است ضد عفونی کنید. مثل این سطوح:

میز کار

دستگیره در

شیر دستشویی

تلفن

صفحه کلید کامپیوتر

کنترل تلویزیون، ریموت ماشین، دسته کلید

دستشویی

برای ضدعفونی این سطوح از اسپری های ضدعفونی خانگی استفاده کنید. اگر سطح مورد نظر کثیف است ابتدا با آب و شوینده آن را تمیز و سپس ضد عفونی کنید. سطوح را تمیز نگه دارید حتی اگر همه اعضای خانواده سالم هستند. از ویژگی های بیماری کرونا این است که ممکن است ویروس در بدن شما باشد اما هیچ علامتی نشان ندهید و به همین راحتی ویروس را به همه جا منتقل کنید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، پس از خرید از سوپرمارکت یا داروخانه یا تحویل گرفتن غذا، بسته خرید یا مجلات از پیک، دست هایتان را به مدت 20 ثانیه با یک شوینده صابونی و آب گرم بشویید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات