برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا

بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا پس از شیوع ویروس کرونای جدید «کووید 19» در جهان، باورهای غلطی بین مردم رواج پیدا کرد و حتی از سرعت شیوع ویروس هم پیشی گرفت. باورهای غلط در مقابل شواهد علمی و درمان های اثبات شده، مسیر بهبود بیماری را سخت می کنند و حتی جامعه را از به کار گرفتن روش های درست پیشگیری باز می دارند.

پس از شیوع ویروس کرونای جدید «کووید 19» در جهان، باورهای غلطی بین مردم رواج پیدا کرد و حتی از سرعت شیوع ویروس هم پیشی گرفت. باورهای غلط در مقابل شواهد علمی و درمان های اثبات شده، مسیر بهبود بیماری را سخت می کنند و حتی جامعه را از به کار گرفتن روش های درست پیشگیری باز می دارند.

به گزارش «بهپو»، با گسترش شیوع کرونا، سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان مرجع سلامت جهان، صفحه ای را در سایت خود به پاسخگویی به سوالات کاربران در ارتباط با این بیماری اختصاص داد. استناد ما در این مطلب هم سایت سازمان جهانی بهداشت است. به یاد داشته باشید که ویروس شایعات از ویروس بیماری خطرناک تر است.

 

1- آیا مصرف سیر مانع از دریافت ویروس می‌شود؟

این باور غلط است. سیر گیاهی است که خواص ضد میکروبی بالایی دارد اما باعث نمی‌شود شما ویروس کرونا یا ویروس سرماخوردگی را نگیرید. در بحث موادغذایی بیشتر تاکید شده موادی را وارد رژیم غذایی خود کنید که خاصیت بالا بردن ایمنی بدن شما را داشته باشند.

 

2- آیا می توان با نور فرابنفش ویروس را کشت؟

خیر. در برخی کشورها این باور غلط باب شده است که اگر در معرض لامپ‌های فرابنفش قرار بگیریم، ویروس کرونا از بین می رود. در حالیکه اشعه فرابنفش برای پوست بسیار خطرناک است و باعث بیماری های پوستی از جمله سرطان می شود.

 

بیشتر بخوانید: 10 سطح آلوده که پس از تماس، باید حتما دستتان را بشویید

 

3- آیا غرغره با محلول نمکی جلوی ورود ویروس ها را می گیرد؟

شواهدی که تایید کند شستشوی مرتب بینی با محلول نمکی به پیشگیری از کووید 19 کمک می کند، وجود ندارد.

شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد شستشوی مرتب بینی با محلول نمکی به بهبودی پس از سرماخوردگی ها معمولی کمک می کند. با این حال شستشوی مرتب بینی کمکی به پیشگیری از بیماری های تنفسی نمی کند.

 

4- آیا ویروس کرونا از نیش پشه منتقل می شود؟

تا امروز هیچ شواهد و اطلاعاتی مبنی بر اینکه ویروس کرونای جدید به وسیله نیش پشه منتقل می شود دریافت نکرده ایم. ویروس کووید 19 یک ویروس تنفسی است که اصولا از راه قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه، ترشحات بزاق یا آب بینی منتثل می شود.

 

5- آیا دستگاه های دست خشک کن، ویروس کرونا را می کشند؟

خیر. دستگاه های دست خشک کن تاثیری در از بین بردن کووید 19 ندارند. بهترین راه برای حذف آلودگی ویروسی احتمالی از دست هایتان، شستشوی مکرر دست ها با آب گرم و صابون یا ضد عفونی کردن با یک محلول الکلی است.

 

بیشتر بخوانید: آیا گرما ویروس کرونا را از بین می برد؟

 

6- اسکنرهای حرارتی چقدر در تشخیص افراد مبتلا به کووید 19 کارآمد هستند؟

اسکنرهای حرارتی تنها می توانند افرادی را شناسایی کنند که به دلیل ابتلا به کرونا دمای بدن بالایی دارند. این اسکنرها نمی توانند کسانی را که آلوده به ویروسند و هنوز تب ندارند را تشخیص دهند. چون 2 تا 10 روز طول می کشد تا کسی که به ویروس آلوده شده است بیمار شود و تب کند.

 

بیشتر بخوانید: توصیه یونیسف به خانواده ها برای مقابله با کرونا

 

7- آیا اسپری کردن الکل یا کلرین روی بدن، ویروس کرونا را از بین می برد؟

خیر. اگر الکل یا کلرین را روی همه قسمت های بدنتان اسپری کنید به امید اینکه ویروس زدایی شود، این اتفاق نخواهد افتاد. اسپری این مواد برای بدن برای غشاهای مخاطی از جمله چشم و دهان خطرناک است. از الکل و کلرین برای ضد عفونی کردن سطوح می توانید استفاده کنید آن هم با شرایطی که توضیح داده شده است.

 

8- آیا دوش آب گرم، از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می کند؟

دوش آب گرم از ابتلا به کووید 19 جلوگیری نمی کند. دمای طبیعی بدن در حدود 36.5 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می ماند و این ربطی به دمای حمام یا دوش آب ندارد. گرفتن دوش با آب خیلی داغ برای پوست ضرر دارد و شما را می سوزاند! همچنان بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کووید 19 شستن مکرر دست ها است. با این کار شما ویروس هایی که احتمالا روی دست هایتان هستند را از بین می برید و از تماس دست با چشم و دهان و بینی، ویروس منتقل نخواهد شد.

 

9- آیا مالیدن روغن کنجد بر بدن مانع ویروس کروناست؟

در برخی کشورها شایع شده که مالیدن روغن کنجد به بدن باعث می‌شود ویروس به بدن ما نفوذ نکند. این باور غلط را کنار بگذارید.

 

10- آیا واکسن ذات‌الریه مانع کرونا می‌شود؟

خیر. واکسن های ضد ذات الریه –پنومونی- نمی توانند بدن را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنند. کووید 19 یک ویروس جدید و متفاوت است که باید واکسن مخصوص به خودش ساخته شود. در حال حاضر محققان در سراسر جهان از جمله ایران بر روی ساخت واکسن کرونا کار می کنند و سازمان جهانی بهداشت هم آنها را حمایت و پشتیبانی می کند.

اگرچه واکسن ذات الریه به پیشگیری از کرونا ویروس کمکی نمی کند اما برای پیشگیری از ذات الریه و حفظ سلامتی شما به ویژه در بیماران زمینه ای توصیه می شود.

 

11- آیا حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس باشند؟

عمده حیوانات خانگی در کشورهای دنیا گربه و سگ هستند که تا کنون هیچ موردی از ابتلای این حیوانات گزارش نشده است. اما تاکید کارشناسان سازمان بهداشت جهانی این است که پس از هر تماس با حیوان خانگی‌تان، بهتر است دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. این کار به شما کمک می‌کند از ابتلا به ویروس کرونا و البته باکتری‌های رایج مانند ایی.کولی و سالمونلا که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، محفوظ بمانید.

 

12- ماسک به تنهایی معجزه نمی‌کند

زدن ماسک در مواقعی که یک ویروس همه‌گیر می‌شود اقدام تاثیرگذاری است اما به تنهایی مانع از دریافت ویروس نمی‌شود. این باور که ما ماسک به صورت می‌زنیم و دیگر از دریافت ویروس ایمن می‌شویم به کلی غلط است. ضروری است در کنار ماسک به سایر نکات بهداشتی نیز توجه کنید.

 

13- اگر علایم کرونا را داریم گزارش نکنیم!

این باور نه تنها غلط است بلکه برای سلامتی شما به شدت نیز پر خطر است. در برخی کشورها این شایعه مطرح شده بود که اگر شواهد بیماری را دارید و این علایم آنقدر جدی نیست به پزشک مراجعه نکنید چرا که آنها شما را به قرنطینه می‌برند و ممکن است چند روزی از فضای اجتماعی و شغل خود دور بمانید. قرنطینه کردن موارد مشکوک تابع علائم و آزمایش‌های متعددی است و خود درمانی در موارد مشکوک بسیار خطرناک است.

 

بیشتر بخوانید: افراد دارای علایم کرونا چه زمانی به پزشک مراجعه کنند؟

 

14- آیا آنتی‌بیوتیک‌ها ما را از ویروس ها محافظت می کنند؟

آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی تولید شده‌اند و مناسب عفونت‌های ویروسی نیستند. کووید 19 هم یک ویروس است بنابراین نباید از آنتی بیوتیک ها به عنوان وسیله ای برای پیشگیری یا درمان بیماری کرونا استفاده کرد. با این حال اگر بخاطر ابتلا به کووید 19 در بیمارستان بستری شوید ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

 

15- آیاکودکان مبتلا به کرونا نمی‌شوند؟

اینکه هیچ کودکی مبتلا به کرونا نمی شود باور غلطی است. در چین یک نوزاد به کرونا مبتلا شده است اما آمار ابتلای کودکان به کرونا خیلی کم است و این دلیل کافی نیست که مراقب کودکان نباشیم. در این زمینه متخصصان انگلیسی می‌گویند: سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال و نوجوانان کاملا آماده مبارزه با عفونت‌های ویروسی است. آنها ممکن است به ویروس آلوده شوند اما به بیماری بسیار خفیف‌تری مبتلا می‌شوند که علائم عفونت را نشان نمی‌دهد.

 

16- آیا کالاها و بسته‌های ارسالی از کشورهای درگیر، آلوده به ویروس است؟

اگرچه ویروس کووید 19 از چند ساعت تا چند روز می تواند روی سطوح (بسته به نوع سطح) زنده بماند اما، احتمال اینکه ویروس پس از جابجایی و مسافرت بین کشورهای مختلف با دماهای مختلف، زنده بماند کم است. با این حال اگر فکر می کنید سطحی آلوده به ویروس می توانید آن را ضدعفونی کنید. یا پس از لمس آن، دست هایتان با یک ضدعفونی کننده با پایه الکلی تمیز کنید یا با آب و صابون بشویید.

 

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح زنده می ماند؟

 

17- آیا ویروس تا چند ماه در بدن مبتلایان می‌ماند؟

این باور غلط است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز ممکن است در بدن افراد بماند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات