برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا حیوانات خانگی هم به کرونا مبتلا می شوند؟

آیا حیوانات خانگی هم به کرونا مبتلا می شوند؟ منبع دقیق کووید 19 هنوز برای ما نامشخص است اما سازمان جهانی بهداشت درباره عفونت های نوپدید هشدار می دهد احتیاط و در زمان شیوع آن در جهان، از تماس با حیوانات خودداری کنید.

هنوز برای ما مشخص نیست که کووید-19 دقیقا از چه منبعی به جوامع انسانی راه پیدا کرده است. محققان همچنان بر روی این موضوع کار می کنند اما آنچه که اکنون می دانیم این است که اولین عفونت، به بازار حیوانات زنده در ووهان چین مربوط می شود و هم اکنون در حال سرایت از انسان به انسان است.

به گزارش «بهپو»، ویروسی که باعث کووید-19 شده است رفتاری مشابه ویروس بیماری سارس دارد که در نوامبر 2002 در چین شیوع و در طول چند ماه در جهان گسترش پیدا کرد. سارس منبع حیوانی داشت و شواهد موجود از کووید-19 و تجربیات قبلی از سارس این فرضیه را تقویت می کند که احتمال سرایت این ویروس از حیوانات وجود دارد. بنابراین شرط احتیاط این است که حتی‌المقدور از تماس مستقیم با حیوانات اهلی و حیواناتی که به صورت خانگی نگهداری می‌شوند اکیدا اجتناب شود چراکه احتمال انتقال ویروس از طریق ریزقطره‌های تنفسی انسان آلوده به حیوان و پس از آن، از حیوان آلوده‌شده به انسان سالم دیگر کامل محتمل بوده و دور از ذهن نیست.

 

بیشتر بخوانید: بررسی باورهای غلط درباره بیماری کرونا

 

سازمان جهانی بهداشت با توجه به ابتلای یک سگ خانگی در هنگ کنگ به کرونا می گوید به جز این مورد تا امروز مورد ابتلای دیگری از حیوانات خانگی مثل سگ و گربه به کووید 19 گزارش نشده است. از آنجا که این ویروس از طریق قطرات ریز تنفسی حین حرف زدن، سرفه و عطسه کردن منتشر می شود بهترین راه محافظت از خود، رعایت بهداشت فردی –شستشوی دست، رعایت فاصله و پوشاندن دهان و بینی به هنگام سرفه و عطسه- است.

 

علائم بالینی کرونا در حیوانات خفیف است

یکی از موارد مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی«WHO»  به منظور احتیاط لازم درمورد انتقال نیافتن اغلب عفونت‌های نوپدید امروز مخصوصا ویروس کرونا، نگهداری نکردن از حیوانات و اجازه ورود ندادن به حیوانات در حریم خصوصی، محیط‌های داخل منزل و اتاق‌هاست و دقیقا موضوعی است که در توصیه‌های دین مبین اسلام نیز به آن اشاره شده است.در این بازه چند ماهه که امکان دارد ویروس با شدت بیشتری شایع شود، برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونای جدید، ضمن دوری از حیوانات خانگی، صاحبان این حیوانات اگر علائم ظاهری و بالینی خاصی از بیماری در آنها دیدند، سریع با رعایت تماس کنترل‌شده و استفاده از ماسک به دامپزشکی مجرب مراجعه کنند. باید در نظر داشت علائم بالینی در حیوانات بسیار خفیف و جزیی است.

 

گربه‌ها خطرناکند! قرنطینه حیوانات کار موثری نیست

ضمن تاکید بر اینکه گربه‌سانان جزو حیواناتی هستند که می‌توانند خطرناک باشند، لازم به ذکر است یکی از منشاء‌های انتقال کروناویروس که در چین مطرح شده، یک نوع نژاد بومی گربه است که توانسته ویروس را از خفاش بگیرد و به انسان‌ها منتقل کند. همچنین قرنطینه برای حیوانات خانگی موثر نیست چرا که مشخص شده بعضی حیوانات علائم ندارند و این موضوع در مطالعاتی که در چین انجام شده، به اثبات رسیده است.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «سازمان جهانی بهداشت»، توصیه مهم برای صاحبان حیوانات خانگی این است که در این روزها از تمام حیوانات حتی پرندگان خانگی دوری کنند اما اگر از حیوانی نگهداری می‌کنید، با این پیش‌فرض که این حیوان آلوده است تمام مراقبت‌ها؛ یعنی رعایت فاصله مناسب، استفاده از ماسک و دستکش برای نگهداری و غذا دادن به حیوان را در نظر بگیرید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات