برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

9 ماده غذایی برای سلامت مردان

9 ماده غذایی برای سلامت مردان از آنجایی که مردان ممکن است به علت مشغله های بیرون از خانه کمتر به تغذیه سالم خود اهمیت دهند در زیر لیستی از مواد غذایی مفید که گنجاندن آنها در رژیم غذایی برای هر مردی ضروری است برای شما آورده ایم

هر چیزی که شما می خورید یا می آشامید اثر مستقیم بر سلامتی شما دارد. استفاده از یک رژیم غذائی متعادل و سالم در اولویت اول زندگی قرار دارد.از آنجایی که مردان ممکن است به علت مشغله های بیرون از خانه کمتر به تغذیه سالم خود اهمیت دهند در زیر لیستی از مواد غذایی مفید که گنجاندن آنها در رژیم غذایی برای هر مردی ضروری است برای شما آورده ایم.

موز

موز منبع سریع انرژی و سرشار از پتاسیم است که برای تنظیم سیستم عصبی و ضربان قلب مخصوصا فشارخون لازم است. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و منیزیم که در موز یافت می‌شود خطر سکته را در مردان کاهش می‌دهد. موز به عنوان ماده‌ای که سرشار را از ویتامین B6 است به کمک سیستم ایمنی آمده و به ساخت سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. همچنین موجب تقویت عملکرد دستگاه عصبی می‌شود و به متابولیسم پروتئین هم کمک می‌کند. بنابراین مردان با مصرف روزانه موز، در صبحانه به همراه حبوبات می‌توانند موجب سلامت خود شوند علاوه بر موز، آب‌پرتقال، شیر، گوجه‌فرنگی و دانه حبوبات هم منابع خوب دیگری از پتاسیم هستند. روغن ماهیهیچ غذایی بدون روغن‌ ماهی کامل و سالم نیست.
 

روغن ماهی

به دلیل داشتن اسید چرب امگا 3 بهترین نوع روغن است. این چربی‌های غیراشباع شکل کاملی از چربی در رژیم غذایی است. این نوع چربی‌ها برای قلب، سیستم گردش خون، سیستم ایمنی و کاهش خطر سرطان پروستات بسیار موثر است. چربی امگا3 حاوی مواد ضدالتهابی هستند به کاهش تری‌گلیسیرید خون کمک کرده در نتیجه میزان آکنه و حتی درد را کاهش می‌دهد حتی برای کاهش درد آرتروز نیز توصیه می‌شود چربی امگا3 که بیشتر در ماهی یافت می‌شود (ماهی سالمون، ساروین، تن) منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. بر اساس توصیه‌های انجمن قلب آمریکا، با این اوصاف بهتر است مردان هفته‌ای 2 بار ماهی بخورند. امگا3 علاوه بر ماهی، در منابع گیاهی مانند خشکبار و گردو، سویا، روغن کانولا یافت می‌شود روغن ماهی همچنین حاوی ویتامین D بوده که در رژیم غذایی افراد کم یافت می‌شود. این ویتامین از سرطان، دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های استخوانی جلوگیری می‌کند.
 

کلم بروکلی

اگر چه همه سبزیجات جایگاه خاصی در رژیم غذایی دارند، همیشه توصیه به مصرف آنها می‌شود، اما در میان سبزیجات، گل کلم و کلم بروکلی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان نقش بسزایی دارند. این سبزی‌ها سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و فیتوکمیکال‌هایی به نام سولفورافن است که مواد ضدسرطانی قوی هستند و از جمله ضدسرطان پروستات و بخش انتهایی لوله گوارشی تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، مصرف 5 وعده کلم بروکلی و گل کلم گسترش سرطان مثانه را به نصف کاهش می‌دهد. این سرطان در میان مردان دو برابر بیشتر است. سبزیجات برگ سبز همچنین حاوی مواد مغذی زیادی هستند که میزان هموسیستئن که ممکن است موجب بیماری قلبی در سکته شود را کاهش می‌دهد.
 

خشکبار

خشکبار که اغلب شامل گردو، بادام، پسته و فندق می‌شود، حاوی مواد منیزیم و سلنیوم است که اینها از جمله آنتی‌اکسیدان‌های قوی محسوب شده و محافظ قلب از بیماری‌های قلبی و سرطان هستند و به سلامت پروستات کمک می‌کنند.ماده سلنیوم هچنین به کاهش کلسترول بد کمک کرده و از شیوع لخته‌های خون می‌کاهد.به توصیه محققان بهتر است مردان روزانه 55 میکروگرم سلنیوم دریافت کنند که آنها می‌توانند با مصرف خشکبار آن را تامین کنند.


غلات و حبوبات

بسیاری از مردان باید در رژیم خود از غلات و حبوبات هم استفاده کنند. رژیم غذایی که سرشار از حبوبات است علاوه بر فیبر، حاوی ویتامین، موادمعدنی و مواد مفید دیگری است که برای سلامت قلب و ساخت عضلات مفید است. این مواد همچنین دارای ماده‌ای به نام لوتئین هستند که برای سلامت پروستات لازم است. حبوبات به دلیل اینکه سرشار از ویتامین B هستد میزان کلسترول بد را کاهش داده و همچنین مانع از ایجاد سرطان پروستات می‌شود. به توصیه محققان مصرف 10 تا 25 گرم حبوبات نیاز مردان را به این مواد تامین می‌کند. برای پیشگیری از مشکلات گوارشی، بهتر است فیبر به طور تدریجی به غذا اضافه شده و نوشیدن آب کافی نیز فراموش نشود.


دانه‌های سویا

سویا سرشار از ماده فلاوسیند است که به سلامت پروستات در مردان کمک کرده و موجب کاهش خطر سرطان پروستات می‌شود. بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان، خوردن 25 گرم پروتئین سویا در روز موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. پروتئین سویا چربی‌های اشباع و کلسترول کمتری دارد و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. محققان توصیه می‌کنند مردان روزانه از محصولات حاوی سویا نظیر، شیر سویا، پنیر سویا یا خشکباری که حاوی سویا است مصرف کنند.
 

گیلاس

رنگ‌های بنفش، آبی و قرمزی که در انواع توت‌ها و گیلاس‌‌هاست مسوول سلامت این میوه‌هاست. این میوه‌ها سرشار از ماده محافظ سلامتی یعنی فلاویندها و آنتوسیانیدهاست. حاوی بیش از 4 هزار ماده مختلف است که آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C از جمله آنها بوده و می‌توان مطمئن شد که این علاوه بر لذیذ بودن حاوی کالری کم بوده و می‌توان تا 5 وعده در روز ا‌ز آنها استفاده کرد. اضافه کردن berrits به رژیم غذایی موجب به تاخیر افتادن کاهش عملکرد مغزی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد می‌شود. تحقیقات گسترده نشان می‌دهد خوردن هر چه بیشتر این محصولات می‌تواند عملکرد مغزی را تقویت کرده وموجب سلامت سیستم مغزی ‌شود.
 

سبزیجات قرمز و نارنجی

ویتامین C و بتاکاروتن آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به سلامت سلول‌های پوست کمک می‌کند. بتاکاروتن به شکل فعال ویتامین A تبدیل می‌شود که در این صورت به تعمیر آسیب‌های پوستی یا لایه اپیتلیال پوست کمک می‌کند. می‌توان این مواد را از سبزیجات قرمز رنگ مثل هویج یا گوجه‌فرنگی و یا کدو به دست آورد. سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز تیره، برگ پهن هستند از خطر بزرگی پروستات کاسته و مانع از سرطان پروستات می‌شوند. مردانی که رژیم غذایی آنها سرشار از مواد مغذی و سبزیجاتی است که دارای ویتامین C و بتاکاروتن و پتاسیم است، کمتر به بزرگی پروستات و یا سرطان آن مبتلا می‌شوند/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات