برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با ویتامین دی

آشنایی با ویتامین دی ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی است که برای بدن بسیار ضروری است. مهمترین منبع تامین این ویتامین نور خورشید است.
ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی است که برای بدن بسیار ضروری است. مهمترین منبع تامین این ویتامین نور خورشید است. کمبود این ویتامین مشکلات زیادی را در بدن ایجاد می کند.
ویتامین D چندین نقش کلیدی را در بدن شما ایفا می کند. مهمترین اثر آن این است که به بدن جهت جذب مواد معدنی، کلسیم و فسفر از غذایی که شما می خورید کمک می کند، که برای سلامت استخوان ضروری هستند.

سطح ویتامین D در بسیاری از افراد جامعه پایین است. دلایل این امر آن است که ویتامین D به مقدار کمی در منابع غذایی وجود دارد، همچنین زمان زیاد کار در مکان‌های مسقف، و افزایش استفاده از ضد آفتاب‌ها (وقتی خورشید می تابد به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند) موجب کاهش دریافت آن می گردد.
افراد خاصی ممکن است از مکمل‌های ویتامین D و فواید آن بهره ببرند. با این حال، شواهد متضادی در ارتباط با مقدار ویتامین D به شکل مکمل دارویی که برای بدن بی ضرر و موثر و یا حتی ضروری است، وجود دارد.

 

چرا مردم ازمکمل های ویتامین D استفاده می کنند؟

ویتامین D برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مهم می باشد. مطالعات نشان میدهند که کلسیم و ویتامین D همراه با هم می توانند تراکم استخوان را در زنان یائسه افزایش دهد. ویتامین D همچنین می تواند به دیگر مشکلات مربوط به استخوان های ضعیف نظیر نرمی استخوان کمک کند.
افرادی که دارای سطوح پایینی از ویتامین D هستند شاید نیاز به استفاده از مکمل داشته باشند. کمبود ویتامین D در افراد زیر شایع‌تر است :

 
  • افراد بالای 50 سال
  • آن‌هایی که مدت زمان کوتاهی در معرض آفتاب هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا بیماری هایی که بر روی جذب مواد معدنی موثرند
  • افرادی که پوست تیره تر دارند.
  • کمبود لاکتاز در بدن یا عدم تحمل لاکتوز موجود در شیر
  • افراد گیاه‌خوار که فقط از شیرهای گیاهی مثل شیر سویا استفاده می کنند.
  • کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه کرده‌اند.
     
کمبود ویتامین D معمولا در کسانی که در شمالی ترین قسمت های کره زمین زندگی می کنند، بدلیل کمبود نور خورشید شایع تر است.
کمبود ویتامین D می تواند سبب مشکلات هورمونی، ماهیچه های ضعیف و درد، و دیگر علائم شود.
مطالعات نشان می دهند که تجویز لوسیون ویتامین D به بهبود درمان  پسوریازیس کمک می کند. هم چنین مصرف ویتامین D برای مطالعات در شرایط دیگر نظیر پیشگیری از سرطان تا فشار خون بالا،هم مورد بررسی قرار گرفته  است اما هنوز به طور واضح اثر آن ثابت نشده است.

 

چه مقدار ویتامین D باید مصرف شود؟


بر اساس دستورالعملی که انستیتوی دارو در آمریکا (IOM) منتشر کرده است، مصرف مجاز ویتامین D به شرح زیر است. دریافت این مقدار از ویتامین D از رژیم، با یا بدون استفاده از مکمل ها، باید به مقدار کافی باشد تا بتواند سلامتی شما را به همراه داشته باشد:
 
  • 600IU (واحد بین المللی) در یک روز برای هر فرد در سنین 1 تا 70 سال
  • 800IU در یک روز برای هر فرد بالای 70 سال
 
برخی متخصصین بر این باورند که این مقادیر بخصوص برای افراد در خطر ابتلا به پوکی استخوان بسیار کم است. از پزشک خود بپرسید که چه میزان ویتامین D نیاز دارید.
اخیرأ IOM بیش از 1000 مقاله تحقیقاتی بر روی ویتامین D را بازنگری کرده و به نتیجه رسیده است که وجود سطح بالای مکمل ها در بدن غیرضروری بوده و می‌تواند خطرناک باشد.
IOM هشدار داده است که دوز بالای 4000 واحد در یک روز بصورت بالقوه خطرناک بوده و دوزهای بالای 10000IU در روز منجر به آسیب به  کلیه و دیگر بافت‌ها می‌شود.

 

آیا می‌توان ویتامین D را بصورت طبیعی از غذاها دریافت کرد؟


بهترین منبع طبیعی ویتامین D نور آفتاب است. تنها 10 تا 15 دقیقه در معرض آفتاب بودن بدون استفاده از ضدآفتاب دو بار در هفته به طور معمول ویتامین D کافی را برای شما تامین می کند.
ویتامین D به طور طبیعی در کره، تخم مرغ و ماهی هایی نظیر سالمون، تن و ماهی سقومری یافت می شود. گاهی در غذاهای غنی شده ویتامین D افزوده می شود مانند شیر و غلات، که با مطالعه برچسب آن می توانید در سبد تغذیه خود قرار دهید.

 

چه خطراتی در مورد استفاده از ویتامین D وجود دارد؟


عوارض جانبی: در دوزهای طبیعی، ویتامین D نشان می دهد که عوارض جانبی کمی دارد.

تداخل با دیگر داروها: ویتامین D می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد نظیر داروهایی که برای فشار خون بالا و مشکلات قلبی استفاده می شوند. اگر شما روزانه دارو مصرف می کنید، از پزشک خود در مورد اطمینان از مصرف مکمل های  ویتامین D مشورت بگیرید.

خطرات احتمالی: مصرف زیاد ویتامین D می تواند موجب از دست دادن اشتها، تکرر ادرار، و کاهش وزن شود. دوزهای بالای ویتامین D هم چنین می تواند منجر به استفراغ و مشکلات قلبی و کلیوی گردد.

 
تصویر

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات