برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چکار کنیم هنگام رژیم صورتمان لاغر نشود

چکار کنیم هنگام رژیم صورتمان لاغر نشود نمی توان به طور کامل مانع از دست رفتن چربی های پوست و چروک نشدن آن هنگام کاهش وزن شد اما راه هایی وجود دارد که به سفت تر شدن پوستتان کمک می کند. سبک زندگی سالم و روش هایی خاص برای تقویت کلاژن –پروتیینی که مسوول انعطاف و پر به نظر رسیدن پوست است- تاثیر چشمگیری بر کیفیت پوست شما خواهد گذاشت.

بالاخره پس از بالا و پایین کردن های زیاد، ورزش مورد علاقه و برنامه رژیم غذایی مطلوبتان را پیدا کرده اید و تنها هدفتان رسیدن به وزن مطلوب و خلاص شدن از دست چربی های اضافه است. اما یک مساله همچنان ذهن شما را به خودش مشغول کرده است؛ لاغر شدن صورت در رژیم! کاهش وزن باعث می شود پوست حالت شل و آویزان پیدا کند و چین هایی روی شکم، بازوها و حتی صورتتان ایجاد شود.

به گزارش «بهپو»، بهتر است بدانید که نمی توان به طور کامل مانع از دست رفتن چربی های پوست و چروک نشدن آن هنگام کاهش وزن شد اما راه هایی وجود دارد که به سفت تر شدن پوستتان کمک می کند. سبک زندگی سالم و روش هایی خاص برای تقویت کلاژن –پروتیینی که مسوول انعطاف و پر به نظر رسیدن پوست است- تاثیر چشمگیری بر کیفیت پوست شما خواهد گذاشت. در ادامه 8 توصیه برای شما خواهیم داشت که هم زمان با برنامه کاهش وزنتان به شما کمک می کند پوستی محکم تر داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای پیشگیری و کاهش چین و چروک پوست

 

حقایقی درباره کاهش وزن و لاغر شدن صورت

افرادی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند دوست دارند چربی های اضافه را از قسمتی از بدنشان که دلشان می خواهد حذف کنند؛ اما این کار نشدنی است. برای اینکه برنامه کاهش وزن باعث لاغر شدن صورتتان نشود، نمی توانید انتخاب کنید کدام قسمت از بدنم لاغر نشود. ورزش دادن قسمتی از بدن و محروم کردن باقی قسمت ها، وزن اضافه را فقط از آن قسمت حذف نخواهد کرد. مثلا در تحقیقی مشاهده شد وقتی مردهای شرکت کننده در مطالعه در طول 27 روز 5004 دراز و نشست زدند، مقدار کاهش چربی از ناحیه شکم با ناحیه شانه و باسن برابر بود.

وقتی وزن کم می کنید در واقع سلول های چربی از بین نمی روند بلکه فقط کوچک می شوند. کاهش وزن معمولا باعث کاهش متناسب چربی ها در سراسر بدن می شود، به این معنا که در قسمت هایی از بدن که چربی بیشتری ذخیره شده است، چربی بیشتری هم کم می شود. بنابراین پس از کاهش وزن شکل بدن مشابه قبل خواهد بود و در کل فقط کمی کوچکتر می شوید. همچنین چربی ابتدا از نقاطی حذف می شود که آخرین نقطه جذب چربی در بدن بوده است. بنابراین اگر شما صورت لاغری داشته اید که با افزایش وزن گرد و توپر شده است، با شروع برنامه کاهش وزن احتمالا اولین جایی که لاغر می شود صورتتان خواهد بود.

جنسیت هم در ذخایر چربی بدن نقش دارد. مثلا در زنان چربی بیشتر در اطراف باسن و ران جمع می شود در حالی که در مردان بیشتر در ناحیه شکم. ذخیره چربی در باسن و ران به واسطه هورمون های جنسی زنانه است و چربی مخصوص جنسی محسوب می شود. ذخیره چربی در دوران بارداری مهم است؛ برای همین بدن ترجیح می دهد آن را نگه دارد و کاهش چربی از سایر نقاط بدن مثل شکم، قفسه سینه، بازوها و صورت را در اولویت قرار دهد. بنابراین شما ممکن است نتوانید با کاهش چربی اضافه از پایین تنه مانع لاغر شدن صورتتان شوید.

 

بیشتر بخوانید: شادابی و سفتی پوست صورت با چند ورزش ساده

 

راه های جلوگیری از لاغری صورت در رژیم

1- تدریجی وزن کم کنید

بیشتر متخصصان توصیه می کنند هدف گذاری شما برای کاهش وزن با توجه به نقطه شروعتان باید نیم تا دو کیلوگرم در هفته باشد. کاهش وزن سریع به وسیله رژیم های هیجانی و دفعی، بر سلامت پوست شما تاثیر می گذارد و آن را به خطر می اندازد. همچنین بعید به نظر می رسد با چنین رژیمی به موفقیت نهایی برسید.

 

2- عضله بسازید

حتما می دانید که ورزش کردن سرعت کاهش وزن را زیاد می کند اما ورزش به هنگام کاهش وزن فواید دیگری هم دارد. مثلا تمرینات مقاومتی باعث افزایش تون عضلات می شود و مقاومت آنها را افزایش می دهد و نتیجه آن که با کاهش وزن تناسب اندامتان بیشتر حفظ می شود و پر تر به نظر خواهید رسید. تمرینات مقاومتی این اطمینان را هم به شما می دهد که کاهش وزنتان بخاطر از دست دادن چربی هاست نه بافت بدون چربی. کاهش وزن از طریق ورزش این مزیت را نسبت به کاهش وزن از طریق رژیم غذایی دارد که صورت کمتر لاغر می شود.

نتایج مطالعه ای که در سال 2003 انجام شد و در مجله «Medicine and Science in Sports and Exercise» به چاپ رسید نشان داد که در کاهش وزن به کمک ورزش ترجیحا چربی های شکمی هدف قرار می گیرد. تمام تلاش خود را بکنید تا حداقل در هفته 2 بار تمرین های مقاومتی و 300 دقیقه ورزش های هوازی با شدت متوسط داشته باشید. منظور از شدت متوسط این است که هنگام ورزش کردن می توانید حرف بزنید اما نمی توانید آواز بخوانید بدون اینکه تنفس کنید.

به کمک تمرین های مقاومتی می توانید چربی های پوست را با توده نازک عضلانی جایگزین کنید. وقتی عضلات زیرین سفت و متراکم باشد پوست روی پایه ای محکم قرار می گیرد. تقویت عضلات همزمان با کم کردن بافت های چربی نه تنها پوست را کشیده و محکم نگه می دارد بلکه باعث می شود کالری بدن در مدت طولانی تری پس از ترک باشگاه سوزانده شود و شما را به هدف کاهش وزن نزدیکتر کند.

 

3- ضد آفتاب بزنید

اشعه های فرابنفش خورشید عامل تخریب کلاژن هستند و باید کاری کنید که پوست صورتتان در معرض نور آفتاب قرار نگیرد به ویژه اگر بیرون از خانه ورزش می کنید. پیشنهاد ما این است که پیاده روی یا دویدن را صبح زود یا نزدیک غروب آفتاب انجام دهید و حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. باید روی برچسب کرم «طیف گسترده» نوشته شده باشد؛ به این معنا که توانایی محافظت از اشعه های فرابنفش A و B را دارد. همچنین با پوشیدن لباس مناسب هم می توانید بدنتان را از تابش های مضر حفظ کنید.

 

4- رژیم غذایی سالم داشته باشید

بشقاب خود را با رنگین کمانی از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ که سرشار از عناصر حیاتی مغذی برای سلامت پوست هستند پر کنید. به ویژه ویتامین A و لیکوپن را بیشتر مورد توجه قرار دهید. نتایج تحقیقی جدید نشان می دهد این دو آنتی اکسیدان قادرند آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش را جبران کنند. لیکوپن در گوجه فرنگی، فلفل قرمز و انواع سبزیجات قرمز رنگ پیدا می شود. همچنین سبزیجات برگ و مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که به ساخت کلاژن کمک می کنند.

 

5- محصولات تحریک کننده رشد کلاژن مصرف کنید

واقعیت این است که هیچ معجون جادویی سفت کننده پوست وجود ندارد با این حال محصولات موضعی می توانند رشد کلاژن را تحریک کنند و اگر روزانه و مداوم مصرف شوند ظاهر فرد را بهبود می بخشند. Retin-A یا Tretin-x از انواع ترتینویین ها هستند که توسط پزشک تجویز می شوند. همچنین سرم های بدون نسخه دارای فاکتورهای رشد اپیدرمی در بازار وجود دارد که فیبروبلاست های عمقی پوست را تحریک و تولید کلاژن را افزایش می دهند.

 

6- سیگار را ترک کنید

سیگارهایتان را دور بریزید و از هر نوع دود پرهیز کنید. سیگار کشیدن حالت ارتجاعی پوست را کم می کند. همچنین تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم باعث افزایش سطح پروتیین های التهابی در پوست، کاهش کلاژن و افزایش چین و چروک پوست می شود.

 

7- به پزشک مراجعه کنید

تا زمانیکه که به وزن مورد نظرتان نرسیدید هیچ گونه اعمال جراحی زیبایی پوست انجام ندهید. این اعمال جراحی وقتی بهترین پاسخ را می دهند که پوست در حالت پایدار قرار داشته باشد. اما انجام اعمال جزئی بر روی بخش هایی از پوست که مشکل دارند در طول دوره کاهش وزن، ایرادی ندارد. مثلا دستگاه های رادیوفرکانسی با گرم کردن فیبرهای کلاژن و گسترده تر کردن آنها ظاهر چهره شما را بهبود می بخشند. همچنین تولید کلاژن جدید را هم تحریک می کنند که نتایج آن مدت طولانی تری بر روی پوست خواهد ماند.

 

8- آب بنوشید

دهیدراسیون –کم آب شدن بدن- سلول های پوست را جمع می کند و به پوست ظاهری خشک و غیر منعطف می دهد.

 

به گزارش «بهپو» و به نقل از «livestrong» و «prevention»، هرچه بیشتر وزن کم کنید، احتمال لاغرتر شدن صورتتان بیشتر است. نسبت به قد، وزن ایده آل هرکسی متفاوت است. اگر نگران لاغر شدن صورتتان هستید حتما ترجیح می دهید به حد نهایی وزن ایده آلتان نرسید. توصیه ما این است که به پزشک مراجعه کنید و از او بپرسید دامنه بالا و پایین وزن ایده آل شما چقدر است. سپس هدف خود را عددی بین این دو قرار دهید تا شانس بیشتری برای حفظ پری صورتتان داشته باشید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات